شناسهٔ خبر: 67276305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

راستی آزمایی ادعای رئیس صداوسیما/ رضایت 92 درصدی مردم از مناظره اول واقعی است؟

اقتصادنیوز: پیمان جبلی رئیس صداوسیما درباره مناظره های انتخاباتی تلویزیون حاضر شده و گفته است: «بعد از مناظره اول طبق برآوردهای اولیه ما، بالای ۹۲ درصد مردم از مناظره رضایت داشتند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، سایت عصرایران نوشت: این آمار« بالای 92 درصد رضایت مردم» واقعا جای بحث و گفتگو دارد چون این گزاره با آنچه در سطح جامعه و همچنین در فضای مجازی و ... بعد از مناظره اول مشهود بود کاملا ناهمخوان است.

اتفاقا بعد از مناظره اول بسیاری بر این اعتقاد بودند که این مناظره هیچ نکته خاص یا افزوده‌ای از نامزدها برای مخاطبان به همراه نداشته است. 

واقعیت این است که این آمار اعلام شده و این شکل حرف زدن بیشتر از هر چیزی چند بی مبالاتی در آن است چون درباره کسانی حرف می‌زند که خود بخشی از این اتفاق هستند. برای مثال از روز مناظره اول تا به امروز خود من در میان افراد خانواده، دوستان، همکاران، افراد مرتبط مانند میوه فروشی سر کوچه، راننده اسنپ و تاکسی و ... هیچکسی را ندیدم که از مناظره اول رضایت داشته باشد و یا حتی به آن اشاره خاصی کند.

اما دقیقا برعکس بعد از حضور محمدجواد ظریف در در میزگرد سیاسی انتخابات ریاست جمهوری و ان حرفهایی که زد، کاملا همین افراد و اطرافیان هر کدام به نحوی به آن اشاره داشتند. 

یا حتی بعد از برنامه گفتگو ویژه خبری با مریم قالیباف دختر یکی از نامزدهای ریاست جمهوری و حرف‌هایی که ایشان زد - فارغ از هرگونه سوگیری یا ارزش گذاری - بازتاب و عکس العمل بسیار زیادی در جامعه داشت. 

باید به پیمان جبلی به عنوان رئیس صداوسیما یادآوری کرد که او رئیس نهادی است که تمام هزینه آن از بیت المال تامین می‌شود بنابراین از او انتظار می‌رود که در صحبت‌هایش بسیار دقیق باشد. وقتی می‌گوید «بالای ۹۲ درصد مردم از مناظره رضایت داشتند» تک تک این کلمات بار معنایی دارد و در جهان امروز به راحتی قابل راستی آزمایی است.

حتی هر شهروند عادی که جز این مردم است می‌تواند در صفحه شبکه اجتماعی خود چه داخلی یا خارجی این پرسش را از اطرافیانش مطرح کند که چند درصد از مناظره اول رضایت داشته‌اند؟ و به راحتی تفاوت‌ها را ببیند.

آقای جبلی این آمار شما چند نکته دارد که باید درباره آن بازنگری کرد: مثلا جامعه آماری مد نظر در این نظرسنجی بسیار محدود و از طیف خاصی بوده است. یا اینکه اشتباهی در مکانیزم این نظرسنجی وجود داشته است؟ یا اینکه یک اشتباه ساده تایپی رخ داده و جای ارقام عوض شده است مثلا به جای 29 در زمان تایپ کردن و ارائه به شما اشتباهی 92 درج شده است و ...

نکته مهم این است باید یک مرجع ثالث، بی طرف و خارج از سیستم این آمار و ارقام را ارائه دهد، نه این که خودمان اعلام کنیم بالاتر از 92 درصد مردم از مناظره رضایت داشته‌اند!

به هرحال واقعیت این است که آمار رضایت 92 درصدی مردم از مناظره اول از واقعیت به دور است.

نظر شما