شناسهٔ خبر: 67259257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

درخواست فلسطینی برای تحقیقات بین‌المللی درباره شهادت پزشک اهل غزه در زندان اشغالگران

سپیده حسینی

در پی شهادت رئیس بخش زایمان بیمارستان «کمال عدوان» در زندان‌های رژیم صهیونیستی، نهادهای فلسطینی آغاز تحقیقاتی بین‌المللی در خصوص این مساله را خواستار شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ایاد الرنتیسی» رئیس بخش زایمان بیمارستان کمال عدوان زیر شکنجه در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

در پی انتشار این خبر، وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پس از اعلام خبر شهادت دکتر الرنتیسی و پیش از او دکتر «عدنان البرش» در زندان‌های رژیم صهیونیستی، ما از تمامی نهادهای سازمان ملل و موسسه‌های حقوقی می‌خواهیم سرنوشت ده‌ها تن از کادر درمان را که حین انجام وظیفه انسانی خود از بیمارستان‌های نوار غزه ربوده شدند، روشن کنند.

دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه ضمن محکوم کردن شهادت دکتر الرنتیسی بر اثر شکنجه در زندان‌های رژیم اشغالگر، این اقدام را جنایتی هولناک توصیف کرد که مستلزم آغاز تحقیقی بین‌المللی است.

طبق این بیانیه شهادت دکتر الرنتیسی چند ماه قبل اتفاق افتاده اما رژیم اشغالگر آن را مخفی نگه داشته و این جنایت وحشیانه را افشا نکرده است.

در این بیانیه آمده است: «در واقع رژیم اشغالگر دکتر الرنتیسی را به دست زندانبان‌هایش زمانی که او را با شوک الکتریکی و دیگر شیوه‌ها شکنجه می‌دادند، اعدام کرد.»

این دفتر در ادامه تاکید کرد: «جنایتی که در حق دکتر الرنتیسی انجام شد، یادآور جنایت قبلی رژیم اشغالگر در اعدام دکتر عدنان بر اثر شکنجه در همین زندان‌ها و نیز جنایت اعدام ۴۹۹ تن از کادر پزشکی و بازداشت ۳۱۰ تن از کادر پزشکی در مقابل سکوت وحشتناک و بی‌سابقه جامعه جهانی است که آنها نیز با هدف اعدام در زندان‌ها به شدت تحت شکنجه قرار گرفتند.»

همچنین دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه بازداشت، قتل و اعدام وحشیانه کادر پزشکی به دست نیروهای ارتش اشغالگر را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی، نهادهای حقوقی بین‌المللی و سازمان ملل خواست این جنایت وحشیانه و هولناک را محکوم کنند.

این دفتر رژیم اشغالگر و دولت آمریکا را مسؤول کامل جان کادر پزشکی چه آنهایی که هنوز در بازداشت نیروهای ارتش اشغالگر هستند و چه نیروهای فعال در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی مختلف دانست و از جامعه جهانی خواست حمایت حقوقی لازم را از کادر پزشکی به عمل آورده و برای آنها امکان فعالیت آزادانه در زمان جنگ بدون ترس از بازداشت و یا تهدید به قتل و ترور مطابق کنوانسیون چهارم ژنو و منشورهای بین‌المللی و انسانی در این زمینه را فراهم کنند.

همچنین این دفتر از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی، انسانی و حقوقی خواست تحقیقات بین‌المللی را درباره جنایت بازداشت و اعدام کادر پزشکی فلسطین به دست اشغالگران و در رأس آنها پرونده 2 پزشک یاد شده آغاز کرده، عاملان این جنایت‌ها را برای محاکمه به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع داده و رژیم اشغالگر را برای آزادی فوری و بدون وقت کشی تمامی پزشکان، پرستاران و نیروهای کادر درمان تحت فشار بگذارند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه شهادت دکتر الرنتیسی از ساکنان نوار غزه در مرکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی وابسته به سرویس شین‌بت در شهر عسقلان یک هفته پس از بازداشتش در نوامبر گذشته را اعلام کرد. با این حال ارتش رژیم صهیونیستی و یا سرویس جاسوسی شین‌بت تا این لحظه بیانیه‌ای در خصوص شهادت دکتر الرنتیسی منتشر نکرده‌اند.

انتهای پیام

نظر شما