شناسهٔ خبر: 67276037 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

وقفه تاکتیکی آشفتگی تل‌آویو در قبال غزه را نشان می‌دهد/ تشدید فشار داخلی برای کناره‌گیری نتانیاهو

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس مسائل منطقه گفت: اوضاع و احوال داخلی اسرائیل برای برگزاری انتخابات زودهنگام مناسب نیست و به همین دلیل آمریکا به دنبال پایان آبرومندانه جنگ غزه است.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای وقفه تاکتیکی ارتش اسرائیل و اعتراض نتانیاهو به این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اختلاف‌نظر میان سیاسیون به خصوص طیف افراطی کابینه اسرائیل مانند بن گویر و اسموتریچ در شرایط فعلی به شدت بالا گرفته و در این میان باز هم نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت و سویی رفتند که اختلاف فاحش در میان اعضای کابینه و ژنرال‌های ارتش به وجود آمده است. باید توجه داشت که اصرار نتانیاهو به ادامه جنگ و عملیات در غزه باعث شده تا ارتش اسرائیل نتواند اقدام قابل قبولی در این منطقه داشته باشد. بسیاری معتقدند که بدنه ارتش اسرائیل در حال ذوب شدن است و این روند باعث می‌شود که توان نظامی آنها از بین برود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، اختلاف نظر میان مقام‌های سیاسی تا جایی پیش رفته که بسیاری اعتقاد دارند که احتمالاً بنی گانتز باید به عنوان نخست‌وزیر جدید روی کار بیاید تا در نهایت بتواند اوضاع را کنترل کند. برخی‌ها هم معتقدند که فشار آمریکا برای انحلال کابینه جنگ و همچنین حمایت از گانتز در همین راستا  قابلیت تحلیل دارد و می‌تواند یک وضعیت جدید را در اسرائیل از حیث سیاسی به وجود بیاورد. در این مسیر یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل هم در حال تلاش برای کنار زدن نتانیاهو از قدرت است و این در حالیست که اشخاصی مانند گادی آیزنکوت و آویگدور لیبرمن هم در این مسیر علیه نتانیاهو و تیم افراطی وی در کابینه ائتلافی دست به کار شده‌اند و به دنبال ضربه زدن به نخست‌وزیر اسرائیل هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه شود که ایالات متحده و بسیاری از مخالفان داخلی نتانیاهو به دنبال آن هستند که وی را از قدرت کنار بزنند. این در حالیست که اوضاع احوال داخلی اسرائیل هم حتی برای برگزاری انتخابات زودهنگام مناسب نیست و به همین دلیل آمریکا به دنبال پایان آبرومندانه جنگ غزه است؛ چراکه مهاجرت‌های داخلی در اراضی اشغالی باعث شده که اوضاع و احوال در این جغرافیا به هم بریزد و همین حالا  میان مقامات  تل‌آویو در این خصوص اختلافات  فاحش وجود دارد. مسأله اینجاست که در اسرائیل وضعیت به نحوی از مدار اصلی خود خارج شده است که هرج و مرج اجتماعی، سیاسی و نظامی را شاهد هستیم و به همین جهت فکر نمی‌کنم با این تفاسیر نتانیاهو بتواند اوضاع را آنگونه که می‌‌گوید و فکر می‌کند پیش ببرد؛ به گونه‌ای که او نه تنها نتوانسته حماس را از غزه بیرون کند، بلکه همین حالا بحث تبادل اسراء و همچنین آتش‌بس در این ناحیه هم به محاق رفته و هیچ آینده‌ای برای نتانیاهو وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید باید متوجه بود که حیات سیاسی او همچنان زیر شدیدترین تهدیدها قرار دارد و به همین جهت احتمال اینکه نظامیان و مابقی سیاسیون اسرائیل بیش از گذشته علیه وی دست به اقدام‌های رادیکال بزنند زیاد است. این ناهماهنگی‌ها تا حدی در کابینه اسرائیل شیب صعودی به خود گرفته که ارتش به صورت مجزا و بدون اجازه از نتانیاهو اقدام به ایجاد وقفه تاکتیکی در بخش‌هایی از رفح کرده است. این موضوع اگرچه از سوی جریان‌های فلسطینی یک سناریوی تکراری و حتی دروغ به حساب می‌آید. این در حالیست که ایجاد وقفه تاکتیکی از سوی ارتش اسرائیل توسط نتانیاهو به به انتقاد کشیده شد و به نوعی باز هم نشان از آشفتگی سیاسی و میدانی در تل‌آویو دارد.

انتهای پیام/

نظر شما