شناسهٔ خبر: 67018378 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

ابعاد طرح اسرائیل برای جایگزینی حماس در غزه/ امکان‌سنجی عملیاتی شدن طرح آمریکا برای آتش‌بس

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد: کارشناس مسائل منطقه گفت: از نظر اسرائیل، حماس و جهاد اسلامی باید حذف شوند و در نهایت تشکیلات خودگردان فلسطین با محوریت یک چهره امنیتی روی کار بیاید.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای انتخاب جایگزین حماس به‌منظور حکمرانی در غزه گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: با توجه به گذشت هشت ماه از بحران غزه و عملیات طوفان الاقصی، در شرایط کنونی بحث در اسرائیل و کشورهای منطقه این است که اجازه ندهند رهبران حماس و جهاد اسلامی به منطقه و به خصوص غزه بازگردند. در این میان اسرائیل به دنبال آن است تا یک جایگزین جدید در غزه به جای حماس انتخاب کند؛ به گونه‌ای که اخیراً یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کرده که تل‌آویو هرگز قبول نمی‌کند حماس در هیچ یک از مراحل عملیات توقف جنگ، در حاکمیت غزه باقی بماند و آنها در حال بررسی جایگزین‌هایی برای آن هستند. این در حالیست که مقامات جنبش حماس اعلام کرده‌اند که حماس تنها پس از عقب‌نشینی اسرائیل و بازگشت مدیریت سابق به گذرگاه رفح، با تدابیر جدید در این گذرگاه موافقت خواهد کرد.

وی ادامه داد: طرحی که اسرائیل مطرح کرده این است که یک شخص مورد تایید تل‌آویو اقدام به مدیریت غزه کند که در شرایط کنونی محمد دحلان به عنوان یک چهره جایگزین مطرح شده است. بحث اینجاست که حماس و جهاد اسلامی از نظر آنها باید حذف شوند و در نهایت تشکیلات خودگردان فلسطین با محوریت محمد دحلان که یک چهره شناخته‌شده امنیتی به حساب می‌آید روی کار بیاید و اوضاع غزه را تحت کنترل خود قرار دهند. بسیاری از مقام‌های آمریکا و اسرائیل او را به عنوان یک گزینه اصلی از مدت‌ها پیش مطرح کرده بودند و در این راستا باید توجه شود که او یک گزینه مشکوک در عرصه سیاسی فلسطین به حساب می‌آید و از قبل هم در همین روند به صورت پنهان و در پشت صحنه حضور داشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: باید توجه شود که طرح اسرائیل برای کنار گذاشتن حماس از شرایط کنونی و همچنین کنترل غزه و رفح توسط تشکیلات خودگردان فلسطین هیچگونه محور و اقدام درستی به حساب نمی‌آید و حتی اسرائیل در این راستا به دنبال آن است که بتواند این باریکه را بر اساس راهبرد خود کنترل کند. باید توجه شود که جمعه گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده از یک طرح آتش‌بس رونمایی کرد که دارای سه مرحله بود اما این طرح مورد قبول اسرائیل و نتانیاهو نیست و به نظرم در شرایط کنونی آنها این طرح و روند را برای اجرا نخواهند پذیرفت.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا طرح پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه می‌تواند به این زودی عملیاتی شود یا خیر، خاطرنشان کرد: نتانیاهو به دنبال خارج کردن حماس و جهاد اسلامی از غزه است و در این میان همانطور که گفته شد محمد دحلان را به عنوان یک گزینه مشخص که تجربیات امنیتی و اطلاعاتی زیادی دارد مدنظر قرار دادند. به نظرم وضعیت آنگونه که واشنگتن اعلام کرده پیش نخواهد رفت؛ به این معنی که اسرائیل نه تنها به آتش‌بس تن نخواهد داد بلکه عملاً به دنبال آن است که حماس و جهاد اسلامی را به گونه‌ای دیگر و نه فقط در فاز سیاسی بلکه به صورت عملی از غزه حذف کند و به جای آن تشکیلات خودگردان فلسطین را روی کار بیاورند.

انتهای پیام/

نظر شما