شناسهٔ خبر: 67302014 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده سرویس‌دهی نظامی – امنیتی قبرس به اسرائیل/ امکان‌سنجی پاسخ حزب‌الله لبنان به نیکوزیا

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد: کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: حمله به مقاومت در غزه از پایگاه اسرائیل در جزیره جنوبی قبرس انجام شده و حتی در بخشی از حملات به عراق و سوریه نیز انگلیسی‌ها که در جنوب قبرس حضور دارند، به کمک اسرائیل آمده‌اند.

صاحب‌خبر -

جلال چراغی، کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به نقش قبرس در تنش‌های اخیر اسرائیل با حزب‌الله لبنان و غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به صورت بی‌سابقه‌ای قبرس را به عنوان یک کشور اروپایی مورد خطاب قرار داد و اعلام کرد که اگر این کشور پایگاه‌ها و فرودگاه‌های خود را برای حمله به لبنان در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد، بدون شک حزب‌الله به قبرس پاسخ خواهد داد. این سخنان بدان معناست که در صورتی که اسرائیل از خاک قبرس علیه لبنان استفاده کند، بدون شک حزب الله لبنان هم با موشک‌های نقطه‌زن خود، به این کشور پاسخ خواهد داد. توجه داشته باشید که قبرس صرفاً ۲۰۰ کیلومتر با لبنان فاصله دارد و حزب‌الله می‌تواند تمام نقاط این جزیره را هدف قرار دهد.

وی ادامه داد: در این میان مقام‌های قبرس هشدارهای دبیرکل حزب‌الله لبنان را جدی گرفته‌اند. دلیل هشدار سیدحسن نصرالله به قبرس این است که بر اساس اطلاعات موجود، اسرائیل از چندی پیش به دنبال آن بوده تا علاوه بر پایگاه‌های هوایی، از بنادر قبرس نیز برای استفاده نظامی بهره ببرد. به عنوان مثال از سال ۲۰۱۶ تمرینات مشترک نظامی میان اسرائیل و قبرس انجام شده و در سال ۲۰۲۲ هم رزمایشی به نام خورشید آبی به صورت مشترک میان نظامیان قبرس و اسرائیل برگزار شد که در آن، حمله به  لبنان و ایران شبیه‌سازی شده بود. به همین علت حزب‌الله در هشدار جدی خود اعلام کرده که اگر اوضاع به هم بریزد، بدون شک قبرس را بخشی از جنگ با اسرائیل قلمداد می‌کند. اساساً قبرس و به ویژه جزیره جنوبی آن، در اختیار انگلیس و اسرائیل قرار دارد و پایگاه‌های اصلی رژیم صهیونیستی هم در این جزیره واقع شده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بر اساس اسناد و داده‌های موجود حمله به مقاومت در غزه از پایگاه اسرائیل در جزیره جنوبی قبرس انجام شده و حتی در بخشی از حملات به عراق و سوریه نیز انگلیسی‌ها که در جنوب قبرس حضور دارند، به کمک اسرائیل آمده‌اند و این مناطق را پوشش می‌دهند. حزب‌الله لبنان هم به این موضوع پی برده و حالا هشدار جدی خود را به این کشور صادر کرده است. توجه داشته باشید که حاکمیت قبرس تحت نظارت غربی‌ها و به خصوص سه کشور انگلیس، فرانسه و آمریکا قرار دارد. انگلیسی‌ها از سال‌های گذشته تاکنون دو پایگاه بسیار مهم در جنوب این کشور دارند و علاوه بر آن، فرانسه و ایالات متحده هم در این کشور پایگاه نظامی دارند. بنابراین قبرس به عنوان نقطه حائز اهمیت برای کشورهای اروپایی و آمریکا از ارزش بالایی برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات موجود، کشورهای مذکور در قبرس به نوعی در حال شنود و رصد بسیاری از تحرکات منطقه هستند که لبنان هم از این امر مستثنی نیست و به همین دلیل است که حزب‌الله نسبت به اقدامات این کشور و سرویس‌دهی به رژیم صهیونیستی هشدار جدی مخابره کرده است. اینکه قبرس اعلام کرده که ممکن است موضوع آوارگان سوری و لبنانی را در این فضا مطرح کنند، به نوعی نشان از یک سناریوی غربی دارد تا از این طریق بتوانند فشار افکار عمومی را علیه حزب‌الله لبنان و محور مقاومت مجدداً افزایش دهند و از این طریق یک فرآیند جدید را به نفع خود رقم بزنند. این در حالیست که اساساً نباید از موضوعات انسانی و آوارگان به عنوان یک اهرم و ابزار علیه حزب‌الله و حتی جریان یا کشور دیگری استفاده کنند و همین موضوع نشان می‌دهد که غرب در قضیه انسانی هم مجدداً منافع سیاسی را مدنظر قرار می‌دهد. به هر ترتیب این واکنش قبرس نشان می‌دهد که آنها جدیت سخنان حزب‌الله لبنان را حس کرده‌اند و به تکاپو افتاده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما