شناسهٔ خبر: 67258889 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

یخ بازار ارز آب می‌شود؟

کارشناسان بازار ارز بر این باور هستند که سوخت افزایشی بازار در این روز‌ها، گفت‌وشنود‌هایی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است.

صاحب‌خبر -

نرخ شاخص‌های ارزی در فضای نیمه تعطیل بازار تهران نوسانی شد. پس از یک هفته ثبات نرخ در بازار غیر‌رسمی ارز تهران، قیمت اکثر اسکناس‌های خارجی در روز گذشته افزایش یافت.

به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار تهران گویای آن است که بخش اصلی این رشد قیمت در بازار غیر‌نقدی و فردایی صورت گرفته است.

یخ بازار ارز آب شد. بررسی روند قیمت ارز‌های گوناگون حاکی از آن است که نمودار این شاخص‌های معاملاتی شیب مثبتی به خود گرفته است. نرخ اسکناس یورو آزاد در بازار روز گذشته به سمت سطوح قیمتی انتهای کانال ۶۳ هزار تومانی حرکت کرد. اسکناس دلار آزاد نیز با وجود ایست قیمتی در معاملات نقدی، در بازار فردایی به نیمه کانال ۵۹ هزار تومانی رسید.

به عقیده برخی از تحلیلگران این رشد قیمت ناشی از فشار و تلاش معامله‌گران فردایی است. این افراد بر این باورند که فعالان فردایی با غنیمت شمردن فضای کم عمق بازار در حال تلاش برای نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر هستند.

نرخ‌های فردایی این افراد عمدتا برای بازار روز شنبه هفته آینده است و در نتیجه می‌توان گفت چشم‌انداز معامله‌گران از نرخ دلار در هفته آتی کانال قیمتی ۵۹ هزار تومانی است. کارشناسان بر این باورند که سوخت افزایشی بازار در این روز‌ها، گفت‌وشنود‌هایی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو است.

هر یک از نامزد‌های دولت چهاردهم بر اساس سابقه فعالیت و برنامه اقتصادی خود به نحوی بر انتظارات تورمی بازار ارز تاثیر می‌گذارند. عمدتا اقبال کاهشی بازار با فردی است که بهبود روابط سیاسی- اقتصادی خارجی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. در نتیجه پس از اعلام نتایج رالی انتخابات احتمال واکنش انتظاراتی بازار ارز وجود دارد. اما در حال حاضر تحلیلگران تکنیکال بازه نوسان اسکناس دلار آزاد را محدوده ۵۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار و ۵۰۰ معرفی کرده و رفت و برگشت نرخ اسکناس آمریکایی در این بازه را رفتار عادی بازار می‌دانند.

روند معکوس طلا و ارز

دیروز سه‌شنبه ۲۹ خرداد ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار تهران افزایشی بود. نرخ نقدی دلار آزاد در سطوح قیمتی انتهای کانال ۵۸ هزار تومانی معامله شد، اما نرخ فردایی این ارز با رشدی حدودا ۵۰۰ تومانی نسبت به نرخ پیش از تعطیلات در بازه قیمتی ۵۹ هزار و ۲۰۰ تا ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان به ثبت رسید. یورو و پوند نیز در روز گذشته دچار رشد قیمت شدند.

هر برگ از این اسکناس‌های اروپایی در بازار عصر روز گذشته به ترتیب با ۷۰۰ و ۹۰۰ تومان رشد در ارقام ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان برای یورو و ۷۵ هزار و ۴۰۰ تومان برای پوند معامله شدند. اما این در حالی است که روند بازار سکه و طلا در روز گذشته کاهشی بود. سکه طلا طرح جدید با افتی ۵۰ هزار تومانی در رقم ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید. نیم و ربع سکه نیز با افت نرخ یکسان ۲۰۰ هزار تومانی در ارقام ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شدند. تحلیلگران افت قیمت بازار سکه را ناشی از نوسانات روز‌های اخیر نرخ طلای جهانی می‌دانند.

فشار غیر‌نقدی در بازار دلار//

نظر شما