شناسهٔ خبر: 67275871 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

چرا کولر گازی باد گرم می‌زند؟

کولر گازی به‌جای باد خنک، باد گرم تولید می‌کند؟ نگران نباشید! در این مقاله با شایع‌ترین دلایل گرم‌بودن باد کولر گازی و راه‌حل آن‌ها آشنا می‌شوید.

صاحب‌خبر -

گرمای طاقت‌فرسای اواخر بهار و فصل تابستان، با پنکه و کولر آبی و انواع کولر گازی تا حد زیادی تحمل‌پذیر می‌شود؛ اما به‌شرطی که این وسایل سرمایشی وظیفه‌ی خود را به‌خوبی انجام دهند و با خرابی‌های مکرر علاوه‌بر هزینه‌تراشی، شما را به دردسر نیندازند.

اگر از دغدغه اینکه چه کولر گازی بخریم رها شده‌اید و محصول دلخواهتان را پیدا کردید یا پیش‌ازاین، سرمایش منزل خود را با کولر گازی تأمین می‌کردید، بهتر است با یکی از مشکلات شایع‌ این دستگاه‌ها، یعنی تولید باد گرم، آشنا شوید.

به گزار ش زومیت، دلایل متعددی به‌عنوان دلیل باد گرم کولر گازی شناخته می‌شوند؛ دلایلی که گاهی برطرف‌کردن آن‌ها ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کردید و صرفاً باید در زمان مناسب تشخیص داده و در اسرع‌ وقت به‌کمک متخصص برطرف شوند. اگر کولر گازی شما هم به‌تازگی با مشکل تولید باد گرم مواجه شده است و می‌خواهید دلیل این مشکل را بدانید، پیشنهاد می‌کنیم که مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

۱۰ دلیل برای گرم‌بودن باد کولر گازی

کولرهای گازی در‌مقایسه‌با وسایل سرمایشی دیگر مانند کولر آبی و انواع پنکه، ساختمان پیچیده‌تری دارند. ازاین‌رو، این محصولات حساسیت بیشتری درمقابل نوسان‌های برق یا مشکلات مشابه دارند و بیشتر خراب می‌شوند.

فرقی ندارد که بهترین برند کولر گازی را انتخاب کرده باشید یا کولر گازی‌تان از محصولات متفرقه‌ی بازار باشد، در هر صورت، ممکن است به‌دلایل مختلفی با مشکل گرم‌بودن باد کولر گازی درگیر شوید.

در این مقاله، شایع‌ترین مشکلاتی را بررسی خواهیم کرد که می‌توانند به‌عنوان دلیل باد گرم کولر گازی در نظر گرفته شوند. پیش از ادامه‌ی مطلب، توصیه می‌کنیم که برای سرویس‌کاری و بررسی و رفع تمامی مشکلات کولر گازی صرفاً از فرد متخصص کمک بگیرید و هرگز به‌صورت خودسرانه برای سرویس‌کاری یا تعمیر این محصول اقدام نکنید.

مشکلات ترموستات

ترموستات در انواع کولر گازی، قطعه‌ای است که با قطع و وصل کردن جریان برق کمپرسور، مدیریت و تنظیم دمای هوای خروجی از کولر گازی را بر‌عهده دارد. این قطعه گاهی اوقات به‌دلیل تنظیم‌شدن روی حالت تولید هوای گرم یا روشن‌بودن فن، گرم‌بودن هوای خروجی از کولر را نمی‌تواند تشخیص دهد و کولر گازی باد گرم تولید می‌کند.

برای اطمینان از عملکرد صحیح ترموستات، تنظیمات فن را بررسی کنید و مطمئن شوید که ترموستات روی حالت خودکار است و روی وضعیت روشن یا تولید هوای گرم تنظیم نشده باشد. اگر تنظیمات ترموستات مشکلی نداشت، شاید باتری آن به تعویض نیاز داشته باشد که مشکل خاصی نیست و به‌آسانی به‌کمک متخصص انجام می‌شود.

خرابی کمپرسور

در کولرهای گازی، کمپرسور با فشرده‌کردن مبرد کویل اواپراتور را خنک نگه می‌دارد تا این قطعه بتواند دمای هوای دریافتی را کاهش دهد و کولر گازی باد سرد تولید کند. کثیف‌بودن کویل اواپراتور و کاهش سطح مبرد و انسداد لوله‌های ورودی و خروجی کمپرسور، ازجمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث خرابی یا سوختن کمپرسور و تولید باد گرم کولر گازی شوند.

از‌آنجاکه معمولاً این قطعه از کولر گازی تعمیرکردنی است، در‌صورت بروز هر نوع مشکل برای کمپرسور، در سریع‌ترین زمان ممکن برای رفع مشکل ایجاد‌شده اقدام کنید تا از ایجاد آسیب‌های بیشتر یا سوختن کمپرسور جلوگیری شود.

مشکل در برق‌رسانی به کولر گازی

گاهی اوقات، دلیل گرم‌بودن باد کولر گازی به‌سادگی مشکل در اتصالات برق این وسیله است. برق‌رسانی به تمام بخش‌های کولر گازی باید بدون نقص انجام شود. اگر بخشی از کولر براثر ضربه و نوسان برق یا هر مشکل دیگری، نیروی برق را دریافت نکند، نه‌تنها کارایی موردانتظار را نمی‌تواند ارائه دهد؛ بلکه ممکن است در روند کار سایر بخش‌های این محصول نیز اختلال ایجاد کند و کولر باد گرم بزند.

ازآنجاکه بررسی اتصالات برق کولر گازی نیازمند مهارت و تخصص در این حوزه است، به‌شدت توصیه می‌کنیم که عیب‌یابی برق‌رسانی کولر گازی را فقط به افراد متخصص واگذار کنید تا از بروز برق‌گرفتگی یا آسیب به سایر بخش‌های کولر گازی جلوگیری کنید.

مسدودشدن خروجی هوای کولر گازی

دریچه‌ی هوای کولرهای گازی در داخل ساختمان به‌مرورزمان کثیف می‌شود و درصورت تمیزنکردن منظم و تجمع ذرات آلوده، ممکن است مسدود و مانع از خروج هوای تولید‌شده‌ی کولر به فضای بیرون شود. مشکل مذکور برای بخش خروجی هوای این محصول در بیرون از ساختمان نیز ایجاد می‌شود و ممکن است به‌دلایلی مانند تجمع خاک و آلاینده‌ها یا ورود اشیای خارجی به داخل این بخش مسدود شود.

تمیزکردن خروجی هوا در بخش‌های بیرونی و داخلی کولر کار سختی نیست و پس از قطع‌کردن جریان برق، می‌توانید دریچه‌های کولر را باز کنید و آن‌ها را با استفاده از آب و شوینده‌ی مناسب (ترجیحاً صابون) بشویید. برای جمع‌آوری خاک و آلودگی‌های داخل فضای کولر گازی نیز، می‌توانید از جاروبرقی یا دستمال نم‌دار کمک بگیرید.

خرابی خازن

وظیفه‌ی راه‌اندازی کمپرسور در کولرهای گازی برعهده‌ی خازن است. این قطعه با دریافت و ذخیره‌سازی برق و سپس ارسال آن به‌سمت کمپرسور، باعث روشن‌شدن این بخش از کولر و تولید باد سرد می‌شود. اتمام عمر مفید خازن یا آسیب‌دیدن آن به‌دلیل نوسان جریان برق یا موارد مشابه، دلیل گرم‌بودن باد کولر گازی است.

برای تعویض خازن، باید محفظه و کمپرسور کولرگازی به‌طور کامل باز شود. همچنین، شناسایی این قطعه و در‌صورت نیاز جایگزین‌کردن آن با قطعه جدید، نیازمند مهارت در حوزه‌ی برق و الکترونیک است. درصورت مشکوک‌بودن به خرابی خازن، از متخصص کمک بگیرید.

تخلیه‌نشدن آب کولر گازی

در سیستم‌های تهویه‌‌ی مطبوع از‌جمله کولر گازی، آب به‌عنوان فراورده‌ی جانبی و براثر جداسازی رطوبت از هوای محیط به‌واسطه‌ی کویل اواپراتور ایجاد می‌شود. برای تخلیه‌ی این آب، سیستمی خاص در کولر گازی تعبیه شده است تا از نشت آب به بیرون کولر یا ورود آب به بخش‌های حساس مانند کمپرسور جلوگیری کند؛ اما گاهی اوقات این آب تخلیه نمی‌شود.

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی می‌تواند به مسدودشدن مسیر تخلیه و کثیف‌بودن یا منجمدشدن کویل اواپراتور یا خرابی پمپ میعانات مربوط باشد. در این حالت، سیستم ایمنی کولر گازی برای جلوگیری از ورود آب به کمپرسور و آسیب‌دیدن این بخش، کمپرسور را خاموش می‌کند.

به‌دنبال خاموشی کمپرسور، کولر گازی توانایی تولید باد سرد را از دست می‌دهد و صرفاً باد گرم می‌زند. سرویس‌کاری منظم کولر گازی، یکی از روش‌های مؤثری است که می‌تواند از بروز این مشکل و تحمیل هزینه‌های سنگین برای تعمیر یا تعویض کمپرسور آسیب‌دیده جلوگیری کند.

مشکل در فن کولر گازی

فن در کولرهای گازی وظیفه‌ی مکش هوای محیط داخلی ساختمان و هدایت آن را به بیرون بر‌عهده دارد. با خراب‌شدن این قطعه یا کاهش دور آن، هوای گرم مکیده‌شده به‌جای عبور از فضای کولر و خروج از آن، در داخل آن محبوس می‌شود. این مشکل باعث گرم‌شدن کمپرسور و در‌نهایت، خاموش‌شدن آن خواهد شد.

خرابی فن علاوه‌بر اینکه دلیل گرم‌بودن باد کولرگازی است، می‌تواند با کاهش کارایی کمپرسور یا خاموش‌شدن آن، باعث ایجاد آسیب‌های جدی در کمپرسور یا حتی سوختن آن شود. ازاین‌رو، بهتر است در‌صورت تشخیص خرابی فن به‌وسیله‌ی تعمیرکار، در اسرع‌ وقت برای رفع آن اقدام کنید.

تنظیمات نادرست ریموت کولر گازی

برخی از مدل‌های کولر گازی علاوه‌بر تولید باد سرد در تابستان، توانایی ایجاد باد گرم برای فصول سرد را نیز دارند. در این کولرها، گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل تغییر مکرر دما بین حالت‌های سرد و گرم، تنظیمات ریموت کولر گازی به‌هم بخورد. در این صورت، کافی است که کولر گازی را خاموش و ریموت را بررسی کنید.

اگر از سلامت کولر گازی مطمئن هستید و با وجود قرارگیری ریموت روی دکمه‌ی Cool یا سایر تنظیمات مشابه برای حالت سرمایشی، بازهم کولر باد گرم می‌زند، بهتر است به فکر تعویض ریموت کولر باشید.

ازآنجاکه تنظیم نادرست دمای کولر علاوه‌بر فشار به کمپرسور و کویل اواپراتور، کیفیت هوای محیط را نیز کاهش می‌دهد، توصیه می‌کنیم که در فصل تابستان، دمای کولر گازی را در محدوده‌ی مناسبی قرار دهید. بهترین درجه برای کولر گازی در تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه و در روزهای عادی و ۲۶ تا ۲۷ درجه در روزهای گرم‌تر است.

نشتی یا کاهش سطح مبرد

مبرد نوعی مایع است که در سیستم‌های تهویه‌ی مختلف ازجمله انواع کولر گازی، با دریافت گرما از هوای محیط به گاز تبدیل و پس از ورود به کمپرسور و فشرده‌شدن، دوباره به مایع تبدیل می‌شود. حضور مبرد برای تولید هوای سرد با کولر گازی بسیار ضروری است.

باتوجه‌به ظرفیت سرمایشی کولرهای گازی، حجم مشخصی از این ماده، درون لوله‌های کویل اواپراتور حرکت می‌کند. درصورت سوراخ‌شدن این لوله‌ها، مبرد به بیرون نشت می‌کند و سطح آن کاهش می‌یابد.

نشت مبرد علاوه‌بر آسیب‌هایی که به بخش‌های مختلف کولر گازی وارد می‌کند، با کاهش سطح این ماده در کویل اواپراتور، ظرفیت تولید هوای سرد کولر را کاهش می‌دهد و به‌عنوان دلیل گرم‌بودن هوای کولر گازی شناخته می‌شود.

 کثیف‌بودن یا یخ‌زدگی کویل

علاوه‌بر یخ‌زدگی کویل اواپراتور که به‌دلیل نشت مبرد از لوله‌های اطراف این قطعه رخ می‌دهد، کثیف‌بودن کویل نیز، می‌تواند دلیل گرم‌بودن هوای کولر گازی باشد. حین کارکردن کولر گازی در شبانه‌روز، روی کویل اواپراتور رطوبت جمع می‌شود؛ رطوبتی که بخشی از هوای مکیده‌شده‌ی فن کولر است.

رطوبت با جذب گردوغبار و ذرات خاک، باعث کثیف‌شدن کویل و رشد کپک در این بخش می‌شود. این روند کارایی کویل اواپراتور را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و باعث تولید باد گرم کولر می‌شود.

نظر شما