شناسهٔ خبر: 67257709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا عنوان شد:

عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار از عرصه‌های قم اجرا شد

قم - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: در طول سه‌سال گذشته و در دولت سیزدهم به‌منظور کنترل و پخش سیلاب، کاهش فرسایش خاک و همچنین تقویت سفره‌های آب زیرزمینی عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی قم اجرا شد.

صاحب‌خبر -

محمد شعاعی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: طی سه‌سال گذشته علاوه بر اجرای عملیات‌ آبخیزداری و آبخوانداری، برنامه مدیریت رواناب (چاله فلسی کنترل هرزآب)‌ در سطح سه هزار و ۱۵۰ هکتار و نیز نهالکاری به وسعت ۵۰۰ هکتار برای تثبیت ماسه‌های روان و مقابله با بیابان زایی در عرصه‌های منابع طبیعی قم اجرا شد.

وی افزود: در راستای تقویت پوشش گیاهی و فضای سبز استان نیز طی این مدت یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال تولید و تامین شد و همچنین برنامه درختکاری و توسعه فضای سبز در سطح یک هزار و ۴۳۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی قم به اجرا درآمد.

گفتنی است احیاء و بازسازی عرصه های تخریب یافته معدنی در سطح ۱۱۹ هکتار، ایجاد کمربند حفاظتی به وسعت ۲۲ هکتار، ساماندهی و کنترل چرای دام در وسعت ۴۲۷ هزار هکتار، کاداستر اراضی ملی و اخذ سند در سطح ۲۷۱ هزار و ۶۰۰ هکتار، پاسخ به استعلامات اراضی به وسعت پنچ‌هزار و ۴۰۰ فقره و پاسخ به استعلامات معادن به تعداد ۲۸۴ فقره از دیگر موارد اقدام‌های انجام شده توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم طی سه‌سال گذشته بود.

قم به دلایل مختلف از جمله کاهش منابع آبی در معرض خطر افزایش عرصه‌های بیابانی و ازبین رفتن پوشش‌ گیاهی درمناطق مختلف است، بنابراین حفظ منابع طبیعی که منافع آن برای عموم جامعه است وظیفه همگانی به شمار می‌آید و این مسئولیت در استان قم به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و خطر گسترش عرصه‌های بیابانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

با توجه به شرایط زیست محیطی استان و چالش‌هایی که طبیعت قم با آن مواجه است، اجرای هرگونه طرح توسعه‌ای در این استان باید با نگاه به نکات یاد شده باشد. در این مسیر به طور حتم استفاده از ظرفیت‌های مردمی در کنار بهره‌گیری از امکانات دستگاه‌های اجرایی متولی برای حراست از منابع طبیعی استان مورد نیاز است.

نظر شما