شناسهٔ خبر: 67257078 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رابطه از دست دادن دندان ها با مشکلات کلیوی

یک مطالعه جدید هشدار می دهد که زنان مسن مبتلا به بیماری مزمن کلیوی ممکن است تعداد زیادی از دندان هایشان را از دست بدهند بطوریکه نتوانند به طور موثر بجوند و صحبت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند که زنان یائسه مبتلا به بیماری کلیوی حدود ۴۰ درصد بیشتر احتمال دارد کمتر از ۲۰ دندان داشته باشند که حداقل تعداد مورد نیاز برای جویدن و صحبت کردن است.

محققان خاطرنشان کردند که این نوع از دست دادن دندان همچنین با افزایش خطر سکته مغزی و سایر بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، بیماری تیرویید و پوکی استخوان مرتبط است.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر «کی-هو چانگ»، استادیار دانشگاه دندانپزشکی چونام کره جنوبی، نتیجه گیری کرد: «یافته های ما نشان می‌دهد که پیشگیری و مدیریت اختلالات متابولیسم مواد معدنی و استخوانی در زنان یائسه مبتلا به بیماری مزمن کلیوی برای جلوگیری از از دست دادن دندان بسیار مهم است.»

محققان در یادداشت‌های پس زمینه توضیح دادند که کلیه‌ها با فیلتر کردن مواد زاید و سموم از خون نقش مهمی در سلامت دارند.

عملکرد کلیه پس از یائسگی کاهش می‌یابد و با کاهش سطح هورمون‌های زنانه در زنانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند، مرتبط است.

برای این مطالعه، محققان سوابق سلامتی نزدیک به ۶۵۰۰۰ زن ۴۰ تا ۷۹ ساله کره جنوبی را تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها دریافتند که توانایی کلیه‌ها برای فیلتر کردن خون به طور مؤثر با تعداد دندان‌هایی که یک زن در دهان دارد مرتبط است.

نتایج نشان می‌دهد که بزرگسالان دارای ۳۲ دندان دایمی هستند، اما زنانی که کلیه‌هایشان ضعیف عمل می‌کند، در معرض افزایش خطر داشتن کمتر از ۲۰ دندان بودند. این امر به ویژه در زنان ۶۶ تا ۷۹ ساله صادق بود.

محققان خاطرنشان کردند که بیماری مزمن کلیه می‌تواند به طور قابل توجهی بر سلامت استخوان و متابولیسم مواد معدنی تأثیر بگذارد که هر دو می‌توانند در از دست دادن دندان نقش داشته باشند.

آن ها افزودند که التهاب و کاهش ترشح بزاق ناشی از بیماری کلیوی نیز می‌تواند موجب از دست دادن دندان شود. ترشح بزاق برای سلامت دندان مهم است، در حالی که التهاب در بیماری لثه و سلامت استخوان نقش دارد.

به گفته محققان، علاوه بر تلاش‌های دقیق با هدف حفظ عملکرد کلیه، توجه بیشتر به سلامت دهان و استخوان در زنان یائسه مبتلا به بیماری مزمن کلیوی ضروری است. سلامت دهان دریچه‌ای به سوی سلامت کلی است و بهداشت دهان و دندان خوب برای زنان در هر سنی مهم است.

نظر شما