شناسهٔ خبر: 67275228 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ثبت تصویر مغز انسان با وضوح بی‌سابقه

یک سیستم PET مغزی پیشرفته، در نشست سالانه انجمن پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی (SNMMI) در سال ۲۰۲۴ به نمایش گذاشته شد که کیفیت و وضوح تصویر بی‌سابقه‌ای را ارائه می‌کند و ظرفیت تشخیص و درمان بیماری‌های مغزی را به شکل چشمگیری ارتقا می‌بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، این سیستم جدید، NeuroEXPLORER، نام دارد؛ سیستم جدید توموگرافی تابش پوزیترون (Positron Emission Tomography) یا به اختصار PET مغز که با عملکرد فوق‌العاده بالا امکان اندازه‌گیری مستقیم هسته‌های مغز را می‌دهد.

NeuroEXPLORER با حساسیت و وضوح فوق‌العاده بالا، تصاویر PET مغزی استثنایی را ارائه می‌دهد و پتانسیل پیشرفت در درمان بسیاری از بیماری‌های مغزی را دارد. این تحقیق در نشست سالانه انجمن پزشکی هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی (SNMMI) در سال ۲۰۲۴ ارائه شد. این سیستم در تشخیص بیماری، کمک به تشخیص، بهبود اعتماد به نفس بالینی و ارائه ابزاری برای انتخاب درمان‌های مناسب کمک‌کننده است. امسال، ای تحقیق در SNMMI از بین بیش از ۱۵۰۰ چکیده ارائه شده برای این نشست انتخاب شد.

 

در این مطالعه، محققان تصویربرداری از مغز انسان را با NeuroEXPLORER و توموگراف تحقیقاتی با وضوح بالا یا HRRT (ابزار تصویربرداری پیشرفته قبلی) انجام دادند. رادیوداروهای هدفمند متعدد برای مشاهده چگالی سیناپسی، گیرنده‌های دوپامین و انتقال‌دهنده‌ها، گیرنده‌های کولینرژیک موسکارینی و گیرنده‌های گلوتامات تجویز شدند. سپس تصاویر هر دو اسکنر مقایسه شدند.

بهبود قابل توجهی در کنتراست تصویر و کیفیت NeuroEXPLORER در مقایسه با HRRT مشهود بود. تصاویر NeuroEXPLORER نویز کم و وضوح عالی را نشان دادند و جذب کانونی را در هسته‌های خاص مغز نشان دادند.

بررسی دقیق‌تر و پتانسیل دستگاه NeuroEXPLORER

دکتر ریچارد ای.کارسون، مدیر مرکز PET در دانشگاه ییل و استاد مهندسی زیست پزشکی و رادیولوژی و تصویربرداری زیست پزشکی، گفت:« وضوح بالای تصاویر NeuroEXPLORER به دلیل طراحی منحصر به فرد و حساسیت استثنایی سیستم است که توسط میدان دید محوری طولانی آن ایجاد شده است. این فناوری فرصتی برای تحقیقات پیشرفته در مورد انواع فعالیت‌های مولکولی و عملکردی عصبی فراهم می‌کند.»

هدر جاسین، رئیس کمیته برنامه SNMMI، خاطرنشان کرد:« بهبود چشمگیر در وضوح و کیفیت کلی تصاویر NeuroEXPLORER در مقایسه با تصاویر HRRT واضح است. NeuroEXPLORER این پتانسیل را دارد که در تحقیقات برای شرایطی مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، صرع و بیماری‌های روانی، بازی را تغییر دهد.»

اسکنر NeuroEXPLORER با همکاری دانشگاه ییل، دانشگاه کالیفرنیا_دیویس و انجمن تصویربرداری ایالات متحده آمریکا ساخته شد و موسسه ملی سلامت مغز آمریکا این پروژه را تامین مالی کرد. در حالی که NeuroEXPLORER در حال حاضر برای اهداف تحقیقاتی استفاده می‌شود، کارسون و همکاران امیدوارند که زمانی که کیفیت تصویر عالی توسط پزشکان تشخیص داده شد، برای استفاده بالینی در دسترس قرار گیرد.

منبع: scitechdaily

 

نظر شما