شناسهٔ خبر: 67256098 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

نفرات برتر دهمین کنگره شعر توس تا نیشابور معرفی شدند

نفرات برتر دهمین کنگره شعر توس تا نیشابور در سه بخش سلسلة‌الذهب، حماسی و آزاد معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی شب گذشته در مراسم اختتامیه دهمین کنگره شعر توس تا نیشابور در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه خراسان از دیرباز مهدبزرگان بوده است، اظهار کرد: هجرت تاریخی امام رضا(ع) از مدینه به مرو و سپس شهادت ایشان در توس اگرچه با غربت و مظلومیت امام همراه بود، اما یک برکت تاریخی برای بشریت برجا گذاشت، به‌واسطه این حضور، دیگر فرزندان ائمه(ع) نیز به‌صورت پرتعداد در جای‌جای جغرافیای ایران آن زمان حضور پیدا کردند و این موضوع سنگ بنای تشیع در ایران را به‌وجود آورد.

محمد حسین‌زاده افزود: کم‌کم این گرایش در ایران چنان پررنگ شد که در یک بازه زمانی مذهب رسمی مردم این دیار شیعه دوازده امامی شد.

وی عنوان کرد: در طول این مسیر هجرت وقتی حضرت رضا(ع) به نیشابور می‌رسد و آن حدیث سلسلة‌الذهب را بیان می‌کند، حضور پرشور مردم نیشابور حامل این پیام است که جان و فطرت مردم ایران به اهل بیت(ع) نزدیک و عجین است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در میان شاعران عرب‌زبان که ستایشگر ائمه اطهار(ع) و اهل بیت(ع) بودند، شعرای برجسته‌ای مانند دعبل خزایی و فَرَزْدَق داریم و یکی از افتخارات و علاقمندی‌های شعرا و محبین اهل بیت(ع) در مشهد این است که در اشعارشان از دعبل نام می‌بردند.

حسین‌زاده افزود: در میان شعرای فارسی‌زبان اگر نگوییم فردوسی اولین ستایشگر اهل بیت(ع) و امیرالمومنین(ع) در زبان فارسی است، قطعا یکی از اولین شعرای فارسی‌زبان است. با قطعیت می‌توانیم بگوییم که به واسطه این محبت فردوسی مورد بی‌مهری دستگاه حاکم آن زمان قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مابین استقبال از امام رضا(ع) در نیشابور در سال ۲۰۰ هجری تا زمان فردوسی در قرن چهارم هجری، این بازه زمانی طلایی است که محبت اهل بیت(ع) در دل و جان مردم ایران در حال رخنه کردن است و کم‌کم این نهال به شکوفه می‌رسد و اولین شکوفه‌های آن در شعر فردوسی خودش را نشان می‌دهد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین ابزار ایرانیان در بیان عقاید، علم، حکمت و فلسفه شعر است، عنوان کرد: وقتی شعر پایش به میان می‌آید به‌واسطه اینکه مستقیم با دل و جان شاعر سر و کار دارد و سرعتی که این رسانه اثرگذار دارد جزو اولین ابزارهای هنری اثرگذار است. به‌گونه‌ای که دیگر قالب‌های هنری نیز هنگامی که می‌خواهند تأثیرگذارتر باشند به سراغ شعر می‌روند.

حسین‌زاده متذکر شد: برای اینکه مفاخر و گذشته خودمان را فراموش نکنیم و این گنجینه پربهای گذشتگان و ابزار برنده امروز را در اختیار نسل جدید قرار دهیم، نیازمند بروز شدن پی‌درپی شاعران هستیم و خوشحالیم که در مشهد اساتید بزرگ و محفل‌های جدی شعر داریم، این‌ها ما را امیدوار می‌کند که شعر خراسان به‌واسطه گذشته خودش، اساتید گرانقدر و شاگردان علاقمند همچنان بر تارک تاریخ این مملکت بدرخشد و برای آینده تاریخ فردوسی‌های جدید و اثرگذاری معرفی کند.

امیدواریم این کنگره در خراسان بزرگ برگزار شود

دبیر علمی و رئیس هیأت داوران این کنگره شعر نیز گفت: کنگره توس تا نیشابور هر سال در مشهد و نیشابور مقارن با گرامیداشت فردوسی و عمر خیام در اواخر اردیبهشت برگزار می‌شد که امسال به‌دلیل بارش‌های سیل‌آسا و بعد حادثه دردناک شهادت رئیس جمهور و هیأت همراهشان به تأخیر افتاد و امشب در خدمت دوستان برای مراسم اختتامیه هستیم.

محمدکاظم کاظمی متذکر شد: هنگامی که درباره خراسان صحبت می‌کنیم، خراسان یک سرزمین بزرگی است و بخشی از آن را ما اکنون در سه استان خراسان و بخشی از آن را در کشورهای همسایه داریم. به‌گونه‌ای که رودکی در سمرقند خودش را شاعر خراسانی می‌داند و می‌گوید: شد آن زمانه که شعرش همه جهان بنَوَشت/ شد آن زمانه که او شاعر خراسان شد، در واقع کنگره توس تا نیشابور با منشأ خراسانی می‌تواند این وسعت را تمثیل کند. 

وی خاطرنشان کرد: جالب است که برخی از شاعران هرات افغانستان نیز به این کنگره شعر فرستاده بودند، اما چون در این کنگره امکان دعوت از خارج از کشور نبود، نتوانستیم از این شعرها استفاده کنیم و از این جهت این امیدواری را می‌توان داشت که این کنگره در سال‌های آینده در خراسان بزرگ برگزار شود، چرا که امروز مشهد علاوه بر اینکه پایتخت معنوی ایران است، پایتخت فرهنگی خراسان بزرگ نیز هست.

کاظمی در ادامه بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و اسامی برگزیدگان این کنگره شعر اعلام‌ شد.

گفتنی است؛ هیأت داوران این کنگره محمدکاظم کاظمی، مجتبی ابوالقاسمی، سیدحسین سیدی، راضیه رجایی و جواد اسلامی بودند.

دهمین کنگره شعر توس تا نیشابور شامل سه بخش سلسلة الذهب، حماسی و آزاد بود که در بخش سلسلة‌الذهب حامد باغشنی رتبه نخست، رضا رحیمی عنبران رتبه دوم و جواد بنی‌اسدی رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش قهرمانان ملی نیز به ترتیب ملیحه آخوندی، فاطمه زاهدمقدم و معصومه عباسی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

همچنین در بخش آزاد حجت‌الاسلام علی مقدم رتبه اول، الهه بیات مختاری رتبه دوم و فرامرز اکبری رتبه سوم را کسب کردند.

در بخش آزاد مسعود یوسف‌پور، زهرا حسین‌زاده، سحر قاضی‌زاده، رویا خادمی و امیر ناصحی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

نظر شما