شناسهٔ خبر: 67241122 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بیماری ویروسی تب دانگ را جدی بگیرید

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان توضیحاتی درخصوص تب دانگ و علائم این بیماری ویروسی از طریق نیش پشه آئدس ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

آشنایی با بیماری ویروسی تب دانگ

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،همایون امیری با بیان اینکه تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند، گفت: سالانه میلیون مورد از عفونت دانگ در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور‌های عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشور‌های آسیای جنوب شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، افزود: از میان طغیان‌های اخیر تب دانگ در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد.

امیری ادامه داد: انتقال بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس بوده که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است و پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا ده روز ادامه خواهد داشت.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان علائم تب دانگ را تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن عنوان و اضافه کرد: این بیماری هیچ درمان و یا واکسن خاصی برای پیشگیری از تب دانگ وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از بیماری، جلوگیری از گزش توسط پشه آلوده است.

وی می‌گوید: به افرادی که قصد مسافرت به مناطق بومی این بیماری را دارند، توصیه می‌شود لباس‌های آستین بلند و گشاد با رنگ روشن و شلوار بلند بپوشند و هنگام قرار گرفتن در فضای باز از مواد دافع حشرات استفاده کرده و در هنگام خواب و استراحت توجه داشته باشند که از اتاق‌های با درب و پنجره دارای تور استفاده کنند، همچنین مسافران در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، حتما به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را گزارش دهند.

نظر شما