شناسهٔ خبر: 67243305 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

علائم بیماری تب دانگ چیست

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان علائم بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان علائم بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس را تشریح کرد.
نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مهندس همایون امیری روز سه شنبه بیان کرد: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به نام آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سالانه میلیون مورد از عفونت دانگ در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده است.

امیری افزود: کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: از میان طغیان‌های اخیر تب دانگ در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد.

وی گفت: انتقال بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس بوده که بر خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است.

امیری اضافه کرد: پس از ۶ روز از گزش پشه، بیماری شروع شده و تا ده روز ادامه خواهد داشت.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: علائم تب دانگ تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

وی اظهار کرد: هیچ درمان و یا واکسن خاصی برای پیشگیری از تب دانگ وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از بیماری، جلوگیری از گزش توسط پشه آلوده است.

امیری عنوان کرد: به افرادی‌ که قصد مسافرت به مناطق بومی این بیماری را دارند، توصیه می‌شود لباس‌های آستین بلند و گشاد با رنگ روشن و شلوار بلند بپوشند و هنگام قرار گرفتن در فضای باز از مواد دافع حشرات استفاده نمایند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: در هنگام خواب و استراحت توجه داشته باشند که از اتاق‌های با درب و پنجره دارای تور استفاده نمایند.

وی ادامه داد: مسافران در صورت داشتن علائم بیماری بعد از ۱۴ روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، حتما به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما