شناسهٔ خبر: 67241387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آنچه باید از تب دانگ بدانید/ علائم و راه تشخیص بیماری

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان علائم بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، همایون امیری بیان کرد: تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌ای به‌نام آئدس منتقل می‌شود و بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه‌گرمسیر جهان بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: سالانه میلیون مورد از عفونت دانگ در سراسر جهان رخ می‌دهد که بیشتر در جنوب شرقی آسیا، جزایر غربی اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و آفریقا شایع شده، اما این بیماری در مناطق جدیدی از جمله اروپا و جنوب ایالات متحده آمریکا نیز گسترش پیدا کرده است.

امیری افزود: کشورهای عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: از میان طغیان‌های اخیر تب دانگ در جهان، گسترش آن در پاکستان متعاقب سیل در سال‌های اخیر و همچنین در کشور امارات در ماه‌های اخیر را می‌توان اشاره کرد.

وی گفت: انتقال بیماری تب دانگ از طریق نیش پشه آئدس بوده که به‌خلاف دیگر پشه‌ها بیشتر در طول روز از انسان خونخواری می‌کند و حداکثر خونخواری آن نیز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب آفتاب است.

امیری اضافه کرد: پس از 6 روز از گزش پشه، بیماری شروع می‌شود و تا ده روز ادامه خواهد داشت.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: علائم تب دانگ تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی و در موارد شدیدتر خونریزی از لثه و سایر قسمت‌های بدن است.

وی اظهار کرد: هیچ درمان و یا واکسن خاصی برای پیشگیری از تب دانگ وجود ندارد و بهترین راه پیشگیری از بیماری، جلوگیری از گزش توسط پشه آلوده است.

امیری عنوان کرد: به افرادی‌ که قصد مسافرت به مناطق بومی این بیماری را دارند، توصیه می‌شود لباس‌های آستین‌بلند و گشاد با رنگ روشن و شلوار بلند بپوشند و هنگام قرار گرفتن در فضای باز از مواد دافع حشرات استفاده نمایند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: هنگام خواب و استراحت توجه داشته باشند که از اتاق‌های با درب و پنجره دارای تور استفاده نمایند.

وی ادامه داد: مسافران در صورت داشتن علائم بیماری بعد از 14 روز بازگشت از سفر و داشتن علائمی مانند تب و درد، حتماً به نزدیکترین مراکز بهداشتی مراجعه و سابقه سفر خود را گزارش کنند.

انتهای پیام/+

نظر شما