شناسهٔ خبر: 67248318 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موردی از ابتلا به تب دنگ در البرز مشاهده نشده است

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تاکنون موردی از ابتلا به تب دنگ در استان البرز شناسایی نشده است.

صاحب‌خبر -

شیرین تسلیمی گفت: یک مورد مثبت شناسایی شده در استان در سال گذشته سابقه سفر و گزش توسط ناقل بیماری در آسیای جنوب شرقی را داشته است.

وی با بیان اینکه تب دنگ یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه آلوده آئدس به انسان منتقل می‌شود افزود: این بیماری در کشور‌های عمان، قطر، یمن، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشور‌های آسیای جنوب شرقی بومی بوده و انتقال بیماری از طریق پشه آئدس در این کشور‌ها رخ می‌دهد.

تسلیمی ادامه داد: از زمستان سال گذشته در کشور قطر و اخیرا در کشور امارات نیز مواردی از انتقال محلی بیماری گزارش شده است؛ لذا افرادی که به این کشور‌ها سفر می‌کنند باید اصول حفاظت فردی در برابر نیش پشه آئدس را رعایت کنند.

وی گفت:از ابتدای امسال تا تاریخ ۲۶ خرداد ماه بیش از ۹۰ مورد مثبت تب دانگ در کشور تشخیص داده شده است که اکثر موارد در خارج از کشور به بیماری مبتلا شده اند. بیماران اکثرا سابقه سفر به کشور امارات داشته اند و تعداد ۴ مورد از این بیماران سابقه سفر به کشور‌های پاکستان، عمان و بنین (غرب افریقا) داشته اند.

 

به گفته این مسئول اکثر افراد مبتلا به دنگ بدون علامت بوده یا علائم خفیف دارند و در عرض ۱ تا ۲ هفته بهبود می‌یابند. در برخی موارد (در افرادی که قبلا یک بار به تب دانگ مبتلا شده اند، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بانوان باردار و کودکان زیر یکسال) تب دنگ می‌تواند شدید باشد و منجر به مرگ شود.

 

وی ادامه داد: اگر علائم ظاهر شوند، معمولاً ۴ تا ۱۰ روز پس از عفونت شروع می‌شوند و ۲ تا ۷ روز طول می‌کشند. علائم شامل تب بالای ۴۰ درجه سانتیگراد، سردردشدید، درد پشت چشم، دردهای عضلانی، حالت تهوع، استفراغ،کهیر، و علائم تب دنگ پس از از بین رفتن تب ظاهر می شود مانند درد شدید شکم، تنفس یریع و پی در پی، تنفس سریع،خستگی،بی قراری، خونریزی لثه یا بینی، خون در استفراغ، بسیار تشنه بودن، پوست رنگ پریده، است.

وی افزود:هیچ درمان خاصی برا‌ی دنگ وجود ندارد تمرکز بر رو‌ی درمان علائم درد است. بیشتر موارد تب دنگ را می‌توان در خانه با دارو‌های مسکن مانند استامینوفن درمان کرد از مصرف دارو ها‌ی ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین اجتناب می شود، زیرا می‌توانند خطر خونریز‌ی را افزایش دهند. برای افراد مبتلا به دنگ شدید، اغلب نیاز به بستر‌ی شدن در بیمارستان است.

وی ادامه داد: پیشگیر‌ی و کنترل دنگ به کنترل ناقل بستگی دارد. با اجتناب از نیش پشه به خصوص در طول روز می‌توان خطر ابتلا به دنگ را کاهش داد. پشه‌های آئدس در طول روز فعال هستند ظروف محل جمع آوری آب را خالی پاکسازی و شست و شو نمایید و پس از پر کردن مجدد از بسته بودن درب آنها اطمینان حاصل کنید ،گلدان ها، زیرگلدانی ها و ظروف آب حیوانات را تمیز و آب آنها را تعویض کنید همچنین لباس هایی که تا حد امکان بدن شما را بپوشاند استفاده کنید و هر ظرفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع می شود مکان مناسبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است ضمن خالی کردن آب، حتما ظرف باید با اسکاج شسته شود تا تخم های چسبیده به ظرف از بین بروند.

نظر شما