شناسهٔ خبر: 67240281 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ژانگ ییمو یک اقتباس ادبی را به سینما می‌آورد

صاحب‌خبر -
گروه فرهنگی:ژانگ ییمو قرار است اقتباسی سینمایی از رمان «مساله سه جسم» را کارگردانی کند.به گزارش صبا، ژانگ ییمو کارگردان چینی قرار است با ورود به عرصه فیلم‌های علمی تخیلی اقتباسی سینمایی از رمان «مساله سه جسم» را کارگردانی کند.
 
خبر ساخت این سینمایی در حاشیه جشنواره فیلم شانگهای توسط وانگ چانگتیان بنیانگذار و مدیر عامل کمپانی Enlight Media یکی از سه استودیو برتر چین اعلام شد.رمان «مساله سه جسم» نخستین قسمت از یک سه گانه است که درسال ۲۰۰۸ توسط نویسنده چینی سیکسین لیو نوشته شده است. در چین، این رمان در قالب یک سریال انیمیشن، یک سریال تلویزیونی و یک درام رادیویی اقتباس شده است. یک نسخه سینمایی نیز بر اساس این رمان در سال ۲۰۱۶ تولید شد، اما منتشر نشد.

رمان «مساله سه جسم» در ایران به عنوان «سه جرم کیهانی» منتشر شده است.
به گزارش ورایتی، این رمان تاکنون به ۳۰ زبان ترجمه شده است. اوایل سال جاری کمپانی نتفلیکس سریالی با عنوان «مساله سه جسم» منتشر کرد، نسخه‌ای به زبان انگلیسی با بودجه کلان، که توسط سازندگان سریال «بازی تاج و تخت» یعنی دیوید بنیوف، دی‌بی. وایس و الکساندر وو اقتباس شده است.

سینمای علمی تخیلی، که زمانی در سینمای چین مورد تمسخر قرار می‌گرفت، در دهه گذشته به جریان اصلی و پولساز سینمای این کشور تبدیل شده است و مهارت‌های پیشرفته و سطوح فناوری صنعت فیلم مدرن چین را منعکس می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، فیلم «زمین سرگردان» به کارگردانی فرانت گوو که اقتباس از داستان کوتاه سال ۲۰۰۰ نوشته لیو به عنوان دستاوردی برای ژانر علم یتخیلی تلقی می‌شود. این فیلم در گیشه چین ۴.۶۹ میلیارد یوان (۶۵۱ میلیون دلار) به دست آورد و دنباله آن در سال ۲۰۲۳ با فروش ۴.۰۳ میلیارد یوآن (۵۶۰ میلیون دلار) اکران شد.

ژانگ ییمو با گستره‌ای از فیلم‌های هنری، کمدی و رزمی، یکی از پرکارترین و موفق‌ترین کارگردانان چین است که فیلم‌هایش بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته‌اند. از آثار اکشن او می‌توان به «قهرمان»، «خانه خنجرهای پرنده» و «رودخانه سرخ» اشاره کرد. او همچنین مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن را طراحی کرد.

این سینماگر به عنوان یکی از چهره های کلیدی فیلمسازان نسل پنجم چین در نظر گرفته می شود و کار خود را در سال ۱۹۷۸ آغاز کرد. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۸۲ از آکادمی فیلم پکن، اولین کارگردانی خود را با «ذرت سرخ» پشت سرگذاشت که برنده خرس طلایی جشنواره بین المللی فیلم برلین در ۱۹۸۸ شد.

سه فیلم او نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شدند؛ «جو دو» در ۱۹۹۰، «فانوس قرمز را بیافروز» را در سال ۱۹۹۱ و «قهرمان» در سال ۲۰۰۳.او که در طول زندگی حرفه‌ای خود به طیف گسترده‌ای از ژانرهای سینمایی پرداخته است، دریافت دو شیر طلایی در جشنواره فیلم ونیز با «داستان کیو جو» در سال ۱۹۹۲ و «یک نفر کمتر» در سال ۱۹۹۹ شده است. همچنین سه فیلم از ساخته‌های او شامل فیلم «زیستن» در جشنواره کن رونمایی شدند که برنده جایزه بزرگ هیات داوران کن شد.

برچسب‌ها:

نظر شما