شناسهٔ خبر: 67301555 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

دام آمریکا برای ایران به روایت امام خمینی (ره)

صبح ۳۱ خرداد ۱۳۶۱ ائمه جماعات و وعاظ تهران و قم در حسینیه جماران با امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی، دیدار کردند و ایشان در سخنانی به موضوع جنگ ایران و عراق پرداختند و از دام آمریکا برای ایران سخن گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امام خمینی (ره) در سخنانی در جمع ائمه جماعات و وعاظ تهران و قم، گفتند حمله رژیم صهیونیستی به لبنان دام آمریکا برای ایران است و باید از راه شکست عراق به نجات لبنان برویم.

 ایشان در واکنش به سخنان روز گذشته صدام نیز تأکید کردند جنگ با عراق تا تحقق خواسته‏های ایران ادامه خواهد یافت.

صبح ۳۱ خرداد ۱۳۶۱ ائمه جماعات و وعاظ تهران و قم در حسینیه جماران با امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی، دیدار کردند. در این دیدار، امام خمینی در سخنانی به موضوع جنگ ایران و عراق پرداختند و گفتند: مردم گمان نکنند که ما دیگر پیروز شده‏ایم و احتیاج به وجود آنها نیست. احتیاج به وجود آنها هست و همیشه هست.

دولت تنهایى نمى‌‏تواند همه امور را اداره کند، ملت را باید همراه داشته باشد. ما هم جنگمان تمام نشده، الآن در حال جنگ هستیم و تا در حال جنگ هستیم، جوان‌هاى ما باید به جبهه‏‌ها کمک کنند؛ همان‌طورى که تا حالا جوان‌هاى عزیز ما در جبهه‌‏ها رفتند و بسیارى از آنها به لقاء اللَّه و فیض شهادت رسیدند، امروز هم ما احتیاج به آنها داریم، توطئه‌‏ها رو به رشد است.

امام خمینی سپس با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به لبنان ادامه دادند: بعدازآنکه این قدرت‌هاى بزرگ و خصوصاً آمریکا، در همه توطئه‌‏ها فلج شد و شکست خورد و مى‏‌بیند که این جنگى هم که او براى ما به پا کرده است، این هم دارد به آخر مى‏رسد ان‌شاءالله، یک توطئه دیگرى عمیق‌تر اجرا کرده است که در این توطئه، ما هم یک‌قدری بازى خوردیم و او این است که یک نقطه‌‏اى که پیش ما خیلى بزرگ است و ما نسبت به او حساسیت زیاد داریم، آن غائله را پیش آورد تا اینکه ملت ما را از آن مطلبى که در کشور خودش مى‏‌گذرد و از آن جنگى که در کشور خودش مى‏گذرد، غافل کند، قضیه هجوم اسرائیل به لبنان.

آمریکا مى‏‌دانست که ما و ملت ما نسبت به لبنان حساسیت داریم و نسبت به اسرائیل هم از آن‌ طرف حساسیت داریم. این دام را آمریکا درست کرد. آنها در فکر این نیستند که در لبنان به زن و بچه مردم و به بلاد این مستمندان چه مى‏‌گذرد. آنها دنبال این هستند که صدام را در این‌طرف سر جاى خودش نگه‌دارند و ایران که در نظر آنها خیلى اهمیتش بیشتر از لبنان و جاهاى دیگرى است، براى آنها محفوظ بماند.

 این نقشه این است که بگین [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی] را وادار کند به اینکه تو حمله کن به لبنان. لبنان که تو حمله کردى، ایران حساسیت نسبت به او دارد و همه قوایش را متمرکز مى‏‌کند در اینکه تو را از بین ببرد و اگر ایران از جنگ عراق غافل بماند، عراق کار خودش را انجام مى‏‌دهد و ایران در اینجا هم نمى‏‌تواند کارى بکند.

رهبر انقلاب اسلامی اضافه کردند: باید همه ملت ما و همه دولتمردان ما توجه به این معنا داشته باشند که درعین‌حال که‏ ما لبنان را با ایران از حیث مصالح و مفاسد جدا نمى‏‌دانیم، لکن نباید کارى بکنیم که نتوانیم هم لبنان را و هم ایران را نجات بدهیم، از این کار اجتناب کنیم. اگر امروز تمام نظر‌ها متوجه به لبنان بشود و تمام قدرت‌ها و گویندگان از لبنان بگویند و تمام نویسندگان از لبنان بگویند، این، توفیقى است براى آمریکا که ایران جنگ خودش را فراموش کرد و هم عراق را از دست مى‏‌دهد و هم لبنان را. نه مى‏‌تواند در عراق کارى بکند و نه مى‏‌تواند در لبنان. ما راهمان این است که باید از راه شکست عراق دنبال لبنان برویم.... باید ما این نقشه‌‏اى که آمریکا کشیده است براى ما، خنثى کنیم.

 یعنى، همه گویندگان ما در سرتاسر کشور و همه ائمه جماعت ما در سرتاسر کشور، این مسئله را بگویند، بگویند که ما از راهى که شکست عراق است، به لبنان برویم. عراق را نگذاریم سر جاى خودش بایستد و جمع کند قدرت خودش را و دیگران هم به او کمک کنند و مرزهاى خودش را قوى کند و بعد هم یک حمله ناگهانى به ما بکند، بازبرگردد به آن چیزهایى که از اول‏ بود.

غفلت از این، انتحار است. همه گویندگان موظف‌اند، چه ائمه جمعه و چه ائمه جماعت و چه خطبا و همه نویسندگان موظف‌اند که این توطئه را افشا کنند و ذکر کنند و مردم را از توجه به جبهه جنگ خودمان غافل نکنند و بیدار کنند. ما مى‏‌خواهیم که قدس را نجات بدهیم، لکن بدون نجات کشور عراق از این حزب بعث منحوس نمى‏‌توانیم. ما لبنان را از خود مى‌‏دانیم، لکن مقدمه اینکه لبنان را ما نجات بدهیم این است که عراق را نجات بدهیم.

** شروط ایران برای پایان جنگ

امام خمینی در واکنش به سخنان روز گذشته صدام حسین رئیس‌جمهور عراق نیز افزودند: مى‏‌گوید ما براى اثبات اینکه صلح طلبیم، صلح‌جو هستیم، همه لشکر خودمان را امر مى‌‏کنیم که از خاک ایران تا ده روز دیگر بیرون بروند. اگر راست مى‌‏گوید این مطلب را، بسیار خب، این یکى از مطالبى (شرایط ایران برای پایان دادن به جنگ) که ما داشتیم، حاصل می‌شود. ولى چند تا مطلب [شرط] دیگر داریم باید حاصل بشود تا حاصل نشود ما در حال جنگ هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی درباره تعیین آغازگر جنگ به‌عنوان شرط دیگر ایران هم گفتند: ما از آلان هم اعلام مى‏‌کنیم که ما نه هیچ روزى جنگجو بوده‏‌ایم به این معنا که حمله کنیم به یک کشورى اسلامى. براى اینکه کشور اسلامى، ما همه کشورهاى اسلامى را از خودمان مى‌‏دانیم، بناى بر این نداشتیم که در یک کشورى دخالت کنیم و تا حالا هم دخالت نکرده‌‏ایم؛ و نه تاکنون ارتش ما، سپاه پاسداران ما به کشور عراق حمله کرده‌‏اند. از اول شما بودید که حمله کردید و همه دنیا مى‌‏دانند این را باید آن‌کسی که این‌قدر جنایت وارد کرده است به کشور خودش و کشور ما، باید این مشخص بشود.

باید اشخاص بیایند، اشخاصى که طرفین قبول دارند، بیایند بنشینند و ببینند که ما حمله کردیم به عراق یا او حمله کرده به ما. الآن که اینها مى‏‌گویند که ما یک‌طرفه آتش‌بس دادیم، هر روز از آبادانِ تنها بیست نفر، سى نفر زخمى و چند نفر شهید مى‏شوند. این قضیه آتش‏‌بسِ اینهاست؛ مثل آتش‌بس بگین که آتش‌بس مى‏‌کند و دنبالش آن‌طور جنایات مى‏‌کند. دنیا مبتلاست به یک همچو اشخاصى. دنیا مبتلاست به این‌طور مغزهاى پوک متفرعن که همه‌چیز را فداى یک روز سلطه خود مى‏‌کنند؛ و چه وقت باید این دنیا از این گرفتارى بیرون بیاید؟ آن روزى که آمریکا در کار نباشد و آن روزى که شوروى در کار نباشد.

امام خمینی در پایان سخنان خود ضمن اظهار امیدواری به عنایات خدای تبارک‌ و تعالی به ملت ایران، از حاضران در این جلسه خواستند تا در ماه مبارک رمضان برای جمهوری اسلامی ایران، لبنان، فلسطین و همه محرومان و مستضعفان جهان دست به دعا بردارند.

منبع:

حبیبی، ابوالقاسم، روزشمار جنگ ایران و عراق: آزادسازی خرمشهر؛ پایان رؤیای تجزیه ایران، (کتاب نوزدهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۸، صص ۱۰۳۰، ۱۰۳۲، ۱۰۳۳، ۱۰۳۴

انتهای پیام/ 112

نظر شما