شناسهٔ خبر: 67257698 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با «مشکل سه بدن»؛

ژانگ ییمو وارد دنیای علمی تخیلی می‌شود/ ژانر محبوب این روزهای چین

ژانگ ییمو فیلم «مشکل سه بدن» را در ژانر علمی تخیلی کارگردانی خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، ژانگ ییمو که شماری از تماشایی‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های چین را ساخته این بار به سراغ یک فیلم علمی تخیلی می‌رود و با اقتباسی سینمایی از «مشکل سه بدن» وارد این ژانر می‌شود.

گفته شده ژانگ در مراحل اولیه آماده سازی فیلم است که با اقتباس از رمانی ساخته می‌شود که سال ۲۰۰۸ منتشر شد و اولین قسمت از یک سه گانه نوشته چینی لیو سیسین نویسنده چینی است. در چین با اقتباس از این کتاب یک سریال انیمیشن، یک سریال تلویزیونی زنده و یک درام رادیویی ساخته شده و یک فیلم سینمایی هم سال ۲۰۱۶ تولید شد که هرگز اکران نشد.

این کتاب به ۳۰ زبان ترجمه و در کشورهای دیگر منتشر شده است. اوایل امسال نت‌فلیکس سریال «مشکل ۳ بدن» را منتشر کرد که به زبان انگلیسی و با بودجه کلان توسط ۲ چهره اصلی «بازی تاج و تخت» دیوید بنیوف، دی‌بی. وایس و با همکاری الکساندر وو ساخته شده بود.

ژانر علمی تخیلی زمانی از سوی تولید کننده‌های فیلم چین تحقیر می‌شد، اما در دهه گذشته به جریان اصلی سینمای چین بدل شد و گیشه‌ها را هم از آن خود کرد و بازار بزرگی به دست آورد. مهارت‌های پیشرفته و سطح فناوری صنعت فیلم مدرن چین از عوامل موفقیت این ژانر است.

«زمین سرگردان» به کارگردانی فرانت گوو در سال ۲۰۱۹ که اقتباسی از داستان کوتاه لیو در سال ۲۰۰۰ بود، دستاوردی برای این ژانر محسوب می‌شود. این فیلم در سینماهای چین ۴.۶۹ میلیارد یوان (۶۵۱ میلیون دلار بر مبنای نرخ مبادله ۲۰۲۴) فروش کرد و دنباله آن در سال ۲۰۲۳ با فروش ۴.۰۳ میلیارد یوآن (۵۶۰ میلیون دلار) اکران شد.

ژانگ ییمو از پرکارترین و موفق‌ترین کارگردانان چینی است و مجموعه‌ای از فیلم‌های هنری صمیمی تا کمدی‌ها و هنرهای رزمی را در کارنامه دارد و فیلم‌هایش بیش از یک میلیارد دلار فروش داشته‌اند. «قهرمان»، «خانه خنجرهای پران» و «رودخانه قرمز» از فیلم های اوست.

در چند سال اخیر ژانگ ییمو چهره محبوب جشنواره های جهانی هم بوده و جوایز متعددی دریافت کرده ولی هرگز از سرعت کار خود نکاسته است و بیش از پیش قصد دارد بر حفظ سرعت کارگردانی خود تمرکز کند.

بسیاری از فیلم‌های ژانگ به طور مستقیم یا غیرمستقیم به جنبه‌های مختلف انقلاب فرهنگی که هنوز موضوعی حساس در چین است، پرداخته‌اند. «زندگی کردن» که سال ۲۰۰۴ جایزه بزرگ کن را برد، اما از اکران در سینماهای چین محروم شد و تراژدی-عاشقانه «بازگشت به خانه» در سال ۲۰۱۴ از جمله این فیلم‌ها هستند. درام «یک ثانیه» او که با اقتباس از رمان یان گلینگ ساخته شده و قرار بود در جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ نمایش داده شود و در آخرین لحظه مقامات چینی مانع این کار شدند هم از جمله این فیلم‌هاست. این فیلم پس از سانسور سال ۲۰۲۰ اکران شد.

نظر شما