شناسهٔ خبر: 67228355 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

تندباد فصلی سبب خیزش غبار و افزایش چشمگیر آلودگی هوای اصفهان شد

اصفهان- ایرنا- مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزش تندباد فصلی شب گذشته موجب خیزش کانون‌های گرد و غبار از دشت سجزی، کانون‌های بیابانی شرق اصفهان، تالاب گاوخونی، اراضی رها شده و بستر خشک زاینده رود و افزایش چشمگیر شاخص آلایندگی هوا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شاخص لحظه‌ای کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز (دوشنبه) با افزایش غلظت آلاینده‌ها و گرد و غبار در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفت.

استانداری اصفهان به نقل از منصور شیشه‌فروش اعلام کرد: با نفوذ توده گرد و خاک به مناطق مرکزی استان، افزایش چشمگیر شاخص آلایندگی در حد ناسالم برای عموم، گزارش و ذرات گرد و غبار موجب کاهش میدان دید شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفی هوا در اصفهان به ۱۹۶ و شاخص لحظه‌ای به بیش از ۳۵۰ (AQI) رسید.

شیشه فروش با اشاره به تشکیل جلسه کمیته اضطرار شرایط گرد و غبار، خاطرنشان کرد: در این جلسه بر ممنوعیت هر گونه اقدامی که به افزایش آلودگی و گرد و خاک منجر شود از جمله آتش‌زدن ضایعات و بقایای گیاهی در مزارع، عملیات خاکبرداری و عمرانی، فعالیت معادن گچ و خاک و مصالح تاکید شد.

شیشه‌فروش گفت:همچنین کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده در محدوده توسط اداره محیط زیست، استقرار و تقویت تیم‌های پیش بیمارستانی و بهداشت در مکان‌های پر جمعیت و کاهش تردد خودروها مورد تاکید قرار گرفت.

وی با تاکید بر لزوم رعایت موارد ایمنی بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیر ضرور درون شهری، خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی هواشناسی، گرد و خاک تا ۲ روز آینده در استان اصفهان استمرار دارد.

لزوم تخصیص اعتبار ملی برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: لازم است با توجه به شدت آثار خشکسالی و افزایش کانون‌های جدید گرد و غبار، اعتبارات ملی توسط سازمان منابع طبیعی و برنامه و بودجه جهت تداوم کنترل کانون های فرسایش بادی استان در یک میلیون هکتار اولویت دار اختصاص پیدا کند.

شیشه‌فروش گفت:همچنین وزارت نیرو باید برای تامین حقابه‌های زیست محیطی، کشاورزی و زاینده رود اقدام کند و ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه تالاب گاوخونی را تخصیص دهد.

حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت ۱۰ میلیون هکتاری استان اصفهان بیابانی است.

نظر شما