شناسهٔ خبر: 67223972 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

پژوهش جدید روی موش‌ها: مغز ظاهراً در هنگام خواب سعی دارد آینده را پیش‌بینی کند

براساس پژوهشی جدید روی موش‌ها که می‌تواند منجر به بهبود درمان اختلالات عصبی، مانند آلزایمر، بشود، مغز هنگام خواب فقط رویداد‌های گذشته را به یاد نمی‌آورد، بلکه سعی می‌کند شرایط آینده را نیز پیش‌بینی کند. در واقع در این پژوهش محققان با آزمایش روی موش‌ها بررسی کرده‌اند که آیا خواب به درکی جدید از مشکلی که در بیداری تجربه می‌شود، کمک می‌کند یا خیر. محققان دانشگاه میشیگان امواج مغزی موش‌ها را قبل، در طول و بعد از خواب تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها این موش‌ها را آموزش دادند تا از هزارتویی عبور کنند و جایزه‌ای را که انتهای مسیر وجود دارد، بگیرند. سپس ارتباط نورون‌ها و تأثیر خواب را بر مغز این موش‌ها بررسی کردند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس پژوهشی جدید روی موش‌ها که می‌تواند منجر به بهبود درمان اختلالات عصبی، مانند آلزایمر، بشود، مغز هنگام خواب فقط رویدادهای گذشته را به یاد نمی‌آورد، بلکه سعی می‌کند شرایط آینده را نیز پیش‌بینی کند. در واقع در این پژوهش محققان با آزمایش روی موش‌ها بررسی کرده‌اند که آیا خواب به درکی جدید از مشکلی که در بیداری تجربه می‌شود، کمک می‌کند یا خیر.
 
براساس گزارش ScienceAlert و مقاله منتشرشده در نیچر، محققان دانشگاه میشیگان امواج مغزی موش‌ها را قبل، در طول و بعد از خواب تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها این موش‌ها را آموزش دادند تا از هزارتویی عبور کنند و جایزه‌ای را که انتهای مسیر وجود دارد، بگیرند. سپس ارتباط نورون‌ها و تأثیر خواب را بر مغز این موش‌ها بررسی کردند.
 
مغز می‌خواهد آینده را هنگام خواب پیش‌بینی کند
 
محققان برای بررسی نورون‌های خاصی در مغز موش‌ها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر از یادگیری ماشینی استفاده کردند. به‌عبارتی، به لطف این فناوری محققان توانستند به‌جای بررسی انفرادی سلول‌ها، روابط نورون‌ها با یکدیگر را تجزیه‌وتحلیل کنند. این رویکرد به محققان کمک کرد نورون‌ها را نه‌فقط هنگامی که موش‌ها در هزارتو بودند بسنجند، بلکه حتی هنگامی که موش‌ها به خواب می‌رفتند، نیز فعالیت آن نورون‌ها را بررسی کنند.
 
براساس عملکرد نورون‌هایی که در طول خواب سپس هنگام بیداری در هزارتو فعال می‌شوند، موش‌ها نه‌فقط درباره مکان‌هایی که قبلاً در هزارتو دیده‌اند، رؤیا می‌بینند، بلکه مغزشان روی مسیرهای احتمالی که پا به آن‌ها نگذاشته‌اند و ممکن است آن‌ها را طی کنند، نیز کار می‌کند.
 
هنگامی که موش‌ها پس از خواب مجدداً وارد هزارتو می‌شدند، مطابق فعالیت عصبی آن‌ها در طول خواب، مغزشان سعی می‌کرد محیط جدید را پیش‌بینی و کاوش کند. هرچند اندازه‌گیری فعالیت‌های نورون‌ها چندان دقیق نبوده است، محققان احتمال می‌دهند بین خواب‌ها و اهداف آینده ارتباطی وجود داشته باشد.
 
محققان می‌گویند تغییراتی که در مغز موش‌ها مشاهده شده بود، سپس رویکرد جدید این حیوانات در هزارتو پس از بیدار شدن، منعکس‌کننده این است که هنگام خواب مغز آن‌ها می‌خواهد آینده و مکان‌های جدید را پیش‌بینی کند.
 
منبع: دیجیاتو
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما