شناسهٔ خبر: 67211772 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

علوم پزشکی خراسان‌شمالی

مردم توصیه‌های بهداشتی کشتار دام را جدی بگیرند

معاون مرکز بهداشت بجنورد به شهروندان توصیه کرد: برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده (کریمه کنگو) شیوه نامه‌های بهداشتی ذبح دام را رعایت کنند.

صاحب‌خبر -

مردم توصیه‌های بهداشتی کشتار دام را جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ دکتر مریم پورآدینه گفت: بیماری تب خونریزی دهنده (کریمه کنگو) از بیماری‌های کشنده و خطرناکی است که می‌تواند از طریق ترشحات، بافت‌ها، مایعات بدنی و خون حیوان آلوده انتقال پیدا می‌کند.
وی افرادی که از طریق گزش کنه در معرض ابتلا به بیماری هستند، در یک تا سه روز و افرادی که در معرض خون و ترشحات آلوده هستند در مدت هفت روز علائم بیماری تب خونریزی دهنده را نشان می‌دهند.
پورآدینه با تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در هنگام ذبح دام، افزود: به شهروندان توصیه می‌شود، دام را از مراکز تهیه و توزیع دام‌های دارای مجوز اداره دامپزشکی خراسان شمالی خریداری و نسبت به سلامت دام اطمینان حاصل کنند.
وی ادامه داد: همچنین از خرید دامی که دارای علائمی مانند ترشحات از بینی و چشم، قرمزی چشم و لنگ زدن است، اجتناب کنند.
پورآدینه با تاکید بر اینکه ذبح دام در کشتارگاه‌های دارای مجوز انجام شود، گفت: اگر شهروندی ذبح دام را در منزل انجام می‌دهند باید پس از این اقدام محل ذبح به شکل دقیق شستشو و ضدعفونی شود.
پورآدینه گفت: گوشت حاصل از ذبح حیوان را باید تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا خطر احتمال ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند.

نظر شما