شناسهٔ خبر: 67210673 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

علوم پزشکی خراسان‌شمالی: مردم توصیه‌های بهداشتی ذبح دام را جدی بگیرند

بجنورد- ایرنا- معاون مرکز بهداشت بجنورد به شهروندان توصیه کرد، برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده (کریمه کنگو) شیوه نامه های بهداشتی ذبح دام را رعایت کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر مریم پورآدینه روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده (کریمه کنگو) از بیماری‌های کشنده و خطرناکی است که می‌تواند از طریق ترشحات، بافت‌ها، مایعات بدنی و خون حیوان آلوده انتقال پیدا می‌کند.

به گفته وی؛ افرادی که از طریق گزش کنه در معرض ابتلا به بیماری هستند، در یک تا سه روز و افرادی که در معرض خون و ترشحات آلوده هستند در مدت هفت روز علائم بیماری تب خونریزی دهنده را نشان می دهند.

پورآدینه با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در هنگام ذبح دام، افزود: به شهروندان توصیه می شود، دام را از مراکز تهیه و توزیع دام‌های دارای مجوز اداره دامپزشکی خراسان شمالی خریداری و نسبت به‌ سلامت دام اطمینان حاصل کنند.

وی ادامه داد: همچنین از خرید دامی که دارای علائمی مانند ترشحات از بینی و چشم، قرمزی چشم و لنگ زدن است، اجتناب کنند.

پورآدینه با تاکید بر اینکه ذبح دام در کشتارگاه‌های دارای مجوز انجام شود، گفت: اگر شهروندی ذبح دام را در منزل انجام می دهند باید پس از این اقدام محل ذبح به شکل دقیق شستشو و ضدعفونی شود.

معاون مرکز بهداشت بجنورد خاطرنشان کرد: هنگام ذبح نیز از لباس‌ها و پوشش‌های محافظت‌کننده مانند دستکش، کلاه، چکمه در برابر ترشحات و خون دام استفاده شود.

نگهداری گوشت تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه

پورآدینه گفت: گوشت حاصل از ذبح حیوان را باید تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا خطر احتمال ابتلا به بیماری کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: امحا و احشا حیوان ذبح شده نیز به شیوه بهداشتی دفع شود و در دسترس سایر حیوانات قرار نگیرد زیرا موجب آلودگی محیط و دیگر موجودات می‌شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما