شناسهٔ خبر: 67207264 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه اعیاد قربان و غدیر؛

تشدید نظارت‌های بهداشتی بر ذبح دام/ تب کریمه را جدی بگیرید

تهران- ایرنا- معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، بر ضرورت تشدید نظارت‌های بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در اعیاد قربان، غدیر و بازگشت حجاج تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وبدا، دکتر حسین فرشیدی در این نامه ضمن ارسال دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور در خصوص ضرورت نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های قربانی در روز عید سعید قربان با اشاره به نزدیک شدن به اعیاد قربان و غدیر و بازگشت حجاج بیت الله الحرام تاکید کرده است: به منظور جلوگیری از مخاطرات احتمالی و حفظ سلامتی هموطنان، نظارت، کنترل و اطلاع رسانی مجدانه توسط بازرسان بهداشت محیط انجام شده و نتایج اقدامات به این معاونت ارسال شود.

همچنین در بخش دیگری از این نامه، آموزش و اطلاع رسانی به عموم مردم در خصوص دفع بهداشتی امعاء و احشاء و فضولات دامی و تهیه دام از مراکز عرضه دام دارای مجوز از سازمان دامپزشکی، بازرسی و نظارت بهداشتی بر محل های تهیه و طبخ مواد غذایی مراسم، نذورات و ولیمه بازگشت حجاج، هماهنگی و همکاری لازم با ادارات دامپزشکی در مراسم عید قربان، همکاری در بازرسی و نظارت بر وضعیت بهداشتی محل های فروش دام و همکاری در بازرسی و نظارت بر وضعیت بهداشتی محل های ذبح و کشتار دام مورد تاکید قرار گرفته است.

توصیه‌های بهداشتی را برای پیشگیری از تب کریمه کنگو جدی بگیرید

در آستانه عید سعید قربان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی هنگام ذبح دام برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکید کرد.

محمدرضا سهرابی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را یک بیماری ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان عنوان کرد که هر ساله شاهد مواردی از ابتلا به این بیماری درکشور هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آگاهی در خصوص روش‌های انتقال و نحوه پیشگیری از این بیماری را بسیار مهم دانست و گفت: ذبح سنتی دام و تماس با خون، ترشحات و لاشه دام آلوده هنگام ذبح یا دوره زمانی کوتاهی پس از ذبح یکی از راه‌های ابتلای انسان به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی افزود: برخی افراد در بسیاری از نقاط کشور با وجود تمام هشدارها و اطلاع رسانی‌ها اقدام به خریداری دام زنده از محل‌های غیرمجاز و ذبح آن به صورت سنتی می‌کنند و متاسفانه در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار می‌گیرند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه با توجه به این که بیماری مذکور علامت و نشانه خاصی در دام ندارد بنابراین نمی توان از ظاهر دام به وجود بیماری پی برد.

سهرابی با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در فصول گرم سال گفت: قصابان، ذبح کنندگان دام، کارگران کشتارگاه‌ها، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و زنان خانه‌دار به دنبال تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده درمعرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند بنابرانی حتما باید به رعایت نکات بهداشتی و ایمنی توجه جدی داشته باشند.

به گفته وی یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری توسط کنه‌هایی است که روی بدن دام‌های آلوده به ویروس(گاو، گوسفند و بز) زندگی می‌کنند و از طریق گزش می‌توانند منجر به ابتلای انسان به بیماری شوند.

معاون بهداشت دانشگاه به هموطنان توصیه کرد که هنگام طبیعت گردی یا سفر به مناطق روستایی از تماس با هر نوع دام خودداری کرده و از له کردن و کشتن کنه‌ها با دست پرهیز کنند.

سهرابی تماس غیرایمن با خون و ترشحات بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو را از دیگر راه‌های انتقال بیماری برشمرد و تاکید کرد: کارکنان بهداشتی و درمانی و مراقبان درصورت مواجهه با بیمار مبتلا به این بیماری ضمن اجتناب از تماس با خون و ترشحاتش باید نکات بهداشتی را حتما رعایت کنند.

علایم بیماری تب کریمه کنگو

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نشانه‌های اولیه این بیماری شامل بروز ناگهانی تب، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی است و در صورت عدم مراجعه زودهنگام بیمار به مراکز درمانی، علایم وخیم‌تر شده و خونریزی در نقاط مختلف بدن بروز می‌کند.

به گفته وی، فردی که در طول دو هفته اخیر در مناطق روستایی اقامت داشته یا در تماس مستقیم با لاشه و ترشحات دام تازه ذبح شده بوده، درصورت بروز علایم مذکور یا سابقه گزش توسط کنه باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند.

تشدید نظارت‌های بهداشتی بر ذبح دام/ تب کریمه را جدی بگیرید

توصیه های مهم بهداشتی برای پیشگیری از بروز بیماری

سهرابی در ادامه به منظور پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان نظیر تب کریمه کنگو، سیاه زخم، تب مالت و مواردی از این قبیل رعایت توصیه‌های بهداشتی زیر را الزامی برشمرد:

- دام مورد نیاز حتما از جایگاه‌های عرضه دام بهداشتی با نظارت اداره دامپزشکی خریداری شود.

- برای حفظ سلامت خود و دیگران، ذبح دام در کشتارگاه‌های تحت نظارت اداره‌های دامپزشکی انجام شود و به هیچ عنوان دام در منازل و معابر عمومی ذبح نشود.

- از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت خطر انتقال عامل بیماری به ذبح‌کنندگان و سایر افراد وجود دارد.

- ذبح ‌کنندگان دام باید از وسایل محافظت کننده(مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب) استفاده کنند و ابزار خود را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند.

- خونابه‌ها پس از ذبح دام نباید در محیط رها شود و باید به طریق بهداشتی دفع شود.

- گوشت دام ذبح شده قبل از خرد کردن و مصرف باید حداقل ۲۴ ساعت در یخچال (در دمای ۴ درجه سانتیگراد) قرار داده شود.

- از قرار دادن گوشت دام آلوده بلافاصله پس از ذبح، در فریزر پرهیز کنید، ویروس در دمای منفی 20 درجه سانتیگراد تا یک سال زنده خواهد ماند.

- از مصرف جگر و سایر امعا و احشا و گوشت دام فاقد مجوزهای دامپزشکی جداً پرهیز کنید.

- از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز خودداری کنید.

- به هیچوجه دامی که دارای علایم بیماری و ناخوشی است ذبح و مصرف نکنید.

- توجه داشته باشید فروشندگان غیرمجاز دام معمولاً دام های بیمار را با قیمت ارزان‌تر به فروش می رسانند. با خرید این دامها سلامت خود را به خطر نیندازید.

- گوشت را از محل‌هایی که کشتار غیر مجاز دام دارند خریداری نکنید.

- اگر در صورت تماس با دام یا گوشت تازه و بروز علایمی نظیر تب، سردرد، دردعضلات و خونریزی شدید، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.

نظر شما