شناسهٔ خبر: 67210837 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مردم از کشتار دام در معابر و منازل در روز عید قربان اجتناب کنند

رئیس دامپزشکی اشکذر: با افزایش گرما و کشتار غیر مجاز دام شهروندان برای پیشگیری از خطر بروز بیماری تب کریمه کنگو نکات بهداشتی را رعایت و کشتار دام در منازل خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

مردم از کشتار دام در معابر و منازل در روز عید قربان اجتناب کنند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، نیک بین گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که از طریق نیش کنه، تماس با خون و ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت‌های آلوده پیش سرد نشده حاصل از ذبح غیربهداشتی دام‌ها خارج از کشتارگاه به انسان منتقل می‌شود.
او بیان کرد: با توجه به آنکه ویروس در برابر حرارت حساس است؛ بنابراین به افراد توصیه می‌شود که از مصرف گوشت و جگر خام و نیم پخته خودداری کنند و در صورت انتقال این بیماری ویروسی به انسان با خونریزی شدید همراه است و در مواردی منجر به مرگ فرد آلوده می‌شود.

نیک بین تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به عید قربان به حجاجی که تصمیم دارند امسال قربانی انجام دهند، توصیه می‌شود که دام را از اماکنی که سم پاشی و مبارزه با کنه انجام داده اند و مورد تایید دامپزشکی هستند تهیه کنند.
رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام بدون علائم بالینی مشهود بوده و تنها با ایجاد واکنش زود گذر تب همراه است.
او بیان کرد: این بیماری با رعایت اصول بهداشتی شامل حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی اماکن دامی با نظارت دامپزشکی قابل پیشگیری است.
 رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: روش‌های دیگر پیشگیری از ابتلا به این بیماری شامل خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام، خودداری از تماس غشا‌های مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده، خودداری از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز است.
او اظهار داشت: سایر روش‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو نیز شامل تهیه گوشت مورد نیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفرتا ۴ درجه سانتیگراد (دمای یخچال) است.
رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر گفت: روش‌های حفاظت شخصی شامل هنگام تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک) و اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته است.
نیک بین بیان کرد: مردم قربانی دام‌ها را در کشتارگاه‌های با نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی انجام دهند و از قربانی کردن دام‌ها برای جلوگیری از انتقال برخی از بیماری‌های دامی و حفظ مسائل زیست محیطی در معابر عمومی پرهیز کنند.
رئیس دامپزشکی اشکذر گفت: مردم از کشتار دام در معابر و منازل در روز عید قربان اجتناب کنند همچنین در کشتارگاه‌ها از ساعت ۵ صبح تا ۱۳ دامپزشکان، دستیاران بهداشتی و ناظران شرعی حضور دارند.
نیک بین اظهار داشت: با معاینه دام و انجام بازرسی‌های بهداشتی گوشت با تجهیزات و امکانات، لاشه دام ۲۴ ساعت به طور کامل در دمای سردخانه و یخچال نگهداری می‌شود.
او ادامه داد: با رعایت نکات بهداشتی این ویروس خطرناک به راحتی از بین می‌رود و طبق هماهنگی‌های انجام شده با کشتارگاه صنعتی دام یزد واقع در شهرستان اشکذر همه خدمات در روز عید سعید قربان به طور رایگان به مراجعان ارائه می‌شود.
نیک بین گفت: در روز عید قربان یک اکیپ ثابت در کشتارگاه متشکل از ناظر بهداشتی این اداره و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در کشتارگاه جهت نظارت شرعی و بهداشتی بر روند کشتار حضور دارند.
رئیس دامپزشکی شهرستان اشکذر اظهار داشت: یک اکیپ سیار در سطح شهرستان اشکذر و یک اکیپ ثابت در محل اداره دامپزشکی شهرستان نیز جهت پاسخگویی آماده ارائه خدمت به مردم می‌باشند.
او بیان کرد: مردم در صورت داشتن هرگونه سوال و یا مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی دراین خصوص می‌توانند مراتب را از طریق تماس با ۱۵۱۲ سامانه اطلاع رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان یزد
اطلاع رسانی کنندهمچنین از شهروندان درخواست می‌شود در آستانه عید قربان، خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند.

نظر شما