شناسهٔ خبر: 67209981 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

اولین یادواره شهدای مهندس استان فارس برگزار شد؛

مهندسان در دفاع مقدس نوآوری خلق کردند

اولین یادواره شهدای مهندس استان فارس برگزار شد؛ اولین یادواره شهدای مهندس استان فارس در راستای برگزاری دومین کنگره ملی امیران، سرداران و ۱۵هزار شهید استان فارس با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در این مراسم اظهارداشت: از انقلاب اسلامی تا کنون همواره دو شاخصه را در خصوص اراده خصمانه دشمن مشاهده کردیم که طی این چندین سال به تضعیف انقلاب اقدام کردند و در مقابل، پا فشاری مردم کشورمان در حفظ انقلاب قرار داشت که هر دو مورد روز به روز پر رنگ تر شد.

مهدی جمالی نژاد  افزود: در این تقابل بین مردم و دشمنان،  استمرار و پیروزی در جناح حق را شاهد بودیم و خواهیم بود که استمرار و استحکام همه ای پیروزی ها در ویژگی اقتدار با سه مولفه مهم خلاصه شده است.

جمالی نژاد با بیان اینکه اقتدار مهم ترین عامل حفظ نظام بوده است، تاکید کرد: قدرت خدادادی از جمله مراتع و منطقه جغرافیایی، قدرت نظامی شامل فن آوری های نوین، موشک ها از جمله مولفه های اقتدار است اما کافی نیست بنابراین می توان گفت که در کنار آن ها، قدرت گفتمانی است که به مابقی شاخصه ها استحکام می بخشد.

مهندسان در دفاع مقدس نوآوری خلق کردند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تاکید بر اینکه قدرت گفتمان، مولفه هایی را همچون استکبار ستیزی، مقاومت و… را فراتر از مرزهای ایران نهادینه کرد، ادامه داد:  قدرت گفتمان بود که پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران را رقم زد و شاهد این موضوع بودیم که مردم مدیریت دفاع مقدس را بر عهده گرفتند بدون آنکه تجربه ای در باب نظامی گری داشته باشد اما با ابزار های بسیار ساده توانستند خرمشهر را آزاد کنند و همچنین مردم از رودخانه وحشی اروند رود عبور کردند. 

 این مقام مسئول با اشاره به سرآمدی مردم کشورمان در اکثر عرصه های مهم، اظهار کرد: مهندسی در نیروهای مسلح تا قبل از انقلاب اسلامی امری فرعی بود و توجهی وجود نداشت اما در امورات ابتدایی همچون ایجاد خاکریز و سنگر سازی و دیگر موضوعات مهندسی رزمی دفاع مقدس، شاهد حضور مردم بودیم.

وی با بیان اینکه وقتی که اقدامات مهندسی در دفاع مقدس را بررسی می‌کنیم، جنگی مهندسی در برابر سلاح های دشمن، موانع های طبیعی و… را مشاهده خواهیم کرد، ادامه داد: مهندسان در دفاع مقدس با اقدامات خود نوآوری در علم مهندسی خلق کردند و خون شهدا جریان دارد چراکه اکنون رزمندگان دفاع مقدس بدون گوشه نشینی، امروز در روستا ها مشغول خدمت جهادی هستند. 

مهندسان در دفاع مقدس نوآوری خلق کردند

جمالی نژاد گسترش گفتمان ارزشمند انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با وحدت همه آحاد مردم و قرارگیری همه مسائل در کنار هم، گفتمان ایران قوی را که شهید آیت الله رئیسی بنیان گذار آن بود، محقق می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در پایان سخنان خود با اشاره به در پیش رو بودن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بر حضور پرشور مردم در این رویداد مهم سیاسی کشورمان تاکید کرد تا با انتخاب فردی اصلح، راه شهید آیت الله رئیسی و شهدای خدمت ادامه داشته باشد.

۱۱۰ مهندس فارس در دفاع مقدس به شهادت نائل آمدند

استاندار فارس  نیز در این مراسم اظهارداشت: پیش یادواره های شهدا در راستای دومین کنگره ملی شهدای فارس در سراسر استان برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

محمد هادی ایمانیه افزود: ۱۱۰ مهندس استان فارس در دفاع مقدس به شهادت نائل آمدند که در دوران دانشجویی یا پس از فارغ التحصیلی با شجاعت، تخصص و معنویت خود در جبهه ها با ظلم به نبرد پرداختند از این رو پایمردی شهدا باعث شد که برای نخستین بار در تاریخ این کشور دشمنان  نتوانند حتی یک وجب از خاک کشور ما را جدا کنند و غیور مردانی که به حق ثابت کردند ایران را دوست دارند در مقابل آن ها قرار گرفتند.

مهندسان در دفاع مقدس نوآوری خلق کردند

ایمانیه با بیان اینکه شهدا هرچه که داشتند برای پایداری عزیز و اعتقادات اسلامی خود به محضر خداوند هدیه کردند، ادامه داد: شهدای جامعه مهندسین کشورمان خصوصیت هایی بیش از شهدای دیگر داشتند که یکی از آن خصوصیات، نوآوری و بن بست شکنی بود چراکه در دورانی که شدت تحریم ها بالا بود و توان سخت افزاری کشورمان بسیار ضعیف بود، خلاقیت و نوآوری مهندسان باعث شد که عرصه رزم در جبهه های نبرد برای رزمندگان اسلام فراهم شود.

استاندار فارس، احداث پل هایی بی نظیری همچون بعثت در دوران دفاع مقدس را مورد توجه قرار داد و گفت: شهدا دلداده کشور و دین و اعتقادات خود بودند و در دنیای معاصری که ایثارگری و فداکاری برای حفظ هم نوع و ارزش ها کم رنگ شده، انسان هایی نظیر شهدا خداوند متعال اراده کرد که ایران اسلامی پرورش و رویش کنند.

بنابه گفته نماینده عالی دولت در استان فارس، کاروان شهدا امروز همچنان ادامه دارد و شهدایی همچون امنیت، سلامت، مدافع حرم و …. در زمان های مختلف به این کاروان می پیوندند.

وی با بیان اینکه گم شده زمان امروزمان را می توانیم با خواندم سیره شهدا پیدا کنیم، اضافه کرد: پایبندی به اعتقادات نظیر برپایین نماز، مراسم دعا و… از دیگر ویژگی شهدا است و کمبود انسان هایی همچون شهیدان امروز در جهان ما احساس می شود تا به اصول اخلاقی و انسانی توجه داشته باشد.

ایمانیه با تاکید بر اهداف دومین کنگره ملی شهدای فارس، اظهار کرد: امروز هدف برگزاری کنگره های شهدا این است که این الگو هایی نظیر شهدا را مجددا برای مردم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان توضیح داده شود و بدانند در چه کشور پر افتخاری زیست می کنند تا در نقشه های شوم دشمن مبنی بر هویت زدایی از نسل جدید کشورمان، ضمن حفظ هویت خود از راه حق جدا نشوند.

مهندسان در دفاع مقدس نوآوری خلق کردند

استاندار فارس تصریح کرد: شهیدانی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی و  آیت الله رئیسی دنباله رو شهدا بودند و خداوند بهترین پاداش را در اوج عزت، احترام و فداکاری به آن ها عطا کرد.

ایمانیه با اشاره به شخصیت والای رئیس جمهور شهید ایران، گفت: شهید آیت الله رئیسی در سفر های خود توجهی به معنویات داشت از این رو در مسیر ها دائم به ذکر تسبیح خداوند، دعا و نماز مستحبی می پرداخت و پس از شهادت ایشان، با تشییع با شکوه شهدای خدمت و شهید آیت الله رئیسی دشمنان نتوانستند منکر عظمت حضور مردم در تشییع شهید رئیسی شوند و این تشییع نمونه ای از تقدیر خداوند از بندگان صالح خود است.

تاکید بر تولید محتوای فاخر در هر یادواره شهید

جانشین فرماندهی سپاه فجر نیز در این مراسم گفت: به برکت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی راهی آغاز شد که امروز می بنیم فرزندان واقعی مکتب امام(ره) نمرود ها و فرعون های زمان را در هر نقطه ای از زمین گیر کردند.

سرهنگ پاسدار امیر جاهدی افزود: امروزه جامعه جهانی سوق به اهداف انقلاب اسلامی دارد و امیدواریم این مسیر تا ظهور حضرت حجت(عج)  ادامه داشته باشد.

مهندسان در دفاع مقدس نوآوری خلق کردند

جاهدی با بیان اینکه آغاز به کار ستاد یادواره شهدای مهندسین فارس از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ بود، گفت:  با همکاری سه قشر مهندسین شامل «صنعت معدن» «عمران و شهرسازی» و «کشاورزی» بنا شد که یادواره شهدای مهندسین فارس در راستای دومین کنکره ملی شهدای فارس برگزار شود که با حمایت مسئولان و مدیران ارشد استان، این یادواره در تاریخ مقرر برگزار شد.

جانشین فرماندهی سپاه فجر در امور اقشار بسیج با تاکید بر تولید محتوای فاخر در هر یادواره شهید، ادامه داد: دو قطعه سرود توسط گروه سرود فرزندان مهندسین تولید و رونمایی شد همچنین قطعه فاخر موسیقی «مهندس شهید» پس از سرودن شعر، توسط خواننده مطرح کشورمان علیرضا افتخاری خوانده شده که امروز در یادواره شهید رونمایی شد.

وی با بیان اینکه شناسایی و راویان مهندسین جنگ به عنوان شاهکار های مهندسی فارس در دوران دفاع مقدس یکی دیگر از اقدامات این یادواره شهید است، اضافه کرد: تهیه و تولید کتاب و نرم افزار شهدای مهندس فارس، تولید بازی مهندسین در دفاع مقدس ویژه نوجوانان، نمایشگاه هنر های تجسمی، المان شهدای مهندس طراحی شده به همت شورای شهر و شهرداری شیراز و نصب در بزرگراه مهندسین شیراز از دیگر اقدامات انجام شده است.

بنابه گفته سرهنگ جاهدی، هدف از برگزاری یادواره نه تنها گرامی داشت یاد و خاطره شهدا است بلکه تقویت ارتباط ما با شهدا خواهد بود تا بتوانیم در زندگی، شهیدان را الگوی خود قرار دهیم.

مهندسان در دفاع مقدس نوآوری خلق کردند

این مقام مسئول در پایان سخنان خود تصریح کرد: در راستای دومین کنگره ملی شهدای فارس، ۲۳ یادواره تخصصی اقشار بسیج استان با تاکید بر تهیه محتوای در خورشان شهدا برنامه ریزی شده که تاکنون ۴ یادواره برگزار شده و تا رسیدن به روز دومین کنگره ملی شهدای فارس امیدوارم تمامی یادواره ها برگزار شود.

انتهای پیام/

نظر شما