شناسهٔ خبر: 67179234 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوای ۱۹ شهر پاک است/ اصفهان، جزو آلوده‌ترین شهرها در کشور

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای چهار شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به امروز _‌جمعه بیست‌وپنجم خرداد_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و ناسالم برای عموم (قرمز) ثبت نشده است، اما سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهر اصفهان با شاخص ۲۰۶، در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) قرار دارد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تهران با شاخص ۱۱۵، اهواز با شاخص ۱۴۴ و یزد با شاخص ۱۲۵ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) است.

قابل توجه است که امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۸۷، بوشهر با شاخص ۶۸، مشهد با شاخص ۷۱، بجنورد با شاخص ۵۲، زنجان با شاخص ۸۱، سمنان با شاخص ۶۶، قم با شاخص ۶۶، سنندج با شاخص ۷۰، زاهدان با شاخص ۹۲، کرمان با شاخص ۷۴، اراک با شاخص ۷۸ و همدان با شاخص ۷۱، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۳۲، ارومیه با شاخص ۳۲، اردبیل با شاخص ۳۳، بیرجند با شاخص ۴۱، شیراز با شاخص ۴۲، قزوین با شاخص ۲۸ و کرمانشاه با شاخص ۴۶، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد. شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، شهرکرد، یاسوج، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۲ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

نظر شما