شناسهٔ خبر: 67165217 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شهردار شیراز:

نگاه میراث فرهنگی به بافت تاریخی شیراز نگاه سختگیرانه‌ای است

شهردار شیراز گفت: امروز وضعیت و برخورد میراث فرهنگی نسبت به بافت تاریخی شیراز نگاه سختگیرانه‌ای است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدحسن اسدی، امروز_ پنجشنبه بیست‌وچهارم خرداد_ در افتتاح هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی و معاونان شهرسازی و معماری کلان شهرها و مراکز استان‌ها اظهار کرد: موضوع این جلسه، موضوع حساس و نیاز شهرهایی است که بافت تاریخی و فرسوده دارند.

وی افزود: امروز شرایط بافت تاریخی به گونه‌ای است که هر روز فرسوده‌تر و ساکنان آنها به مکان‌های دیگر هجرت می‌کنند.

شهردار شیراز تصریح کرد: امروز وظیفه ما این است که شوراهای اسلامی شهرها با اقداماتی که به صورت تشویقی همچون کاهش و معافیت عوارض، ایجاد دفاتر تسهیل‌گری و تجمیع پلاک‌هایی که موجب جذب سرمایه‌گذار است، لحاظ شود.

اسدی خاطرنشان کرد: امروز وضعیت و برخورد میراث فرهنگی نسبت به بافت تاریخی شیراز نگاه سختگیرانه‌ای است و تا به امروز هیچ‌گونه تعرض به بافت تاریخی انجام نشده است اما این مقاومت و نگاه سختگیرانه موجب کاهش سرمایه‌گذاری در این بافت می‌شود، از این رو باید وقت ویژه برای این حوزه گذاشته شود و راهکار ارائه شود تا خروجی آنها مؤثر باشد.

وی تاکید کرد: نگاه دولت می‌تواند در حوزه ارائه تسهیلات بسیار مؤثر باشد و تسهیلگری کند و در این خصوص اقدامات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز این روند تأثیرگذار است.

شهردار شیراز ادامه داد: امروز بازآفرینی و باز زنده‌سازی بافت تاریخی ارزشمند اقدام مهمی است، از این رو در حفظ و نگهداری از این میراث ارزشمند باید تمام سعی و تلاش خود را به کار بگیریم.

اسدی اضافه کرد: شیراز، شهری تاریخی فرهنگی با پیشینه چند هزار ساله است و طی چند دوره مختلف پایتخت سیاسی کشور بوده است که دوره زندیه آخرین پایتخت سیاسی بوده است و آثار تاریخی این دوره مورد بازدید گردشگران است.

وی همچنین نوید داد: امروز نیز بعد از ۲۵ سال مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه زندیه با حضور وزیر کشور برگزار می‌شود.

شهردار شیراز خاطر نشان کرد: باید مسیر احیا و بازآفرینی بافت تاریخی شفاف‌تر و عملیاتی‌تر باشد و همه مقید باشند تا تحولی در بافت تاریخی و فرهنگی ایجاد شود، چرا که امروز توسعه شهرها به صورت افقی موجب شده است تا بافت تاریخی خالی از سکنه شود این در حالی است که دنیا به دنبال احیای بافت تاریخی شهرها و درآمدسازی از آن است.

تعامل، ارتباطات و هم‌اندیشی میان کلان‌شهرها باید تداوم پیدا کند

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه این نشست اظهار کرد: تلاش شوراهای اسلامی زمینه‌ساز این است که خدمات مطلوب و شاخص مردم ارائه شود.

وی افزود: شیراز، شهری است که می‌تواند به عنوان مطالعه از ابعاد مختلف مفید و مؤثر باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: مطالعه بافت تاریخی شیراز به شما نشان می‌دهد که اندیشه دینی و غیردینی ارتباط وجود دارد و در مهمان‌نوازی مردم شیراز با معماری این شهر ارتباط برقرار است.

حسینی اضافه کرد: با مطالعه و دقت در این موضوعات اندیشه‌ای ایجاد می‌شود که به اندیشه معماری مسلمانان شما را وادار می‌کند که با دقت بیشتری به آن نگاه شود.

وی اظهار کرد: ساخت پنج دری‌های شیراز حاصل خوش خلقی و ارتباط مردم شهر شیراز بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه تعامل و ارتباطات و هم‌اندیشی میان کلان‌شهرها باید صورت بگیرد، ادامه داد: پشتوانه‌های قدیم و جدید فکری در اندیشه‌های معماری بیان شود.

حسینی افزود: معتقدیم باید بین سبک زندگی اسلامی و ایرانی این ارتباط وجود داشته باشد و نوع زیبایی و افق آسمان باید بر مبنای اندیشه دینی برای آنها مدل ارائه شود تا این رقابت ایجاد شود.

به گزارش ایمنا، بیست‌وششمین مرحله از جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز شامل بهره‌برداری از چهار کیلومتر بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی، بهره‌برداری از تقاطع غیر هم‌سطح شهید امیر عبداللهیان و کلنگ‌زنی فاز یک پروژه ملی احیای زندیه با حضور وزیر کشور برگزار شده است.

نظر شما