شناسهٔ خبر: 67171188 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

ارائه بسته تشویقی برای این گروه کلید خورد/ متقاضیان بخوانند

اقتصادنیوز: رییس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران از ارائه ۲۷ بسته تشویقی بافت‌های تاریخی خبر داد که در مجمع آتی مطرح خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد عزتی پنجشنبه در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها در شیراز گفت: در نشست‌های مشترک شوراهای اسلامی کلانشهرها در طول سه سال گذشته در هر دوره و هر جلسه یک موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد که نتیجه گیری از آن نیازمند همدلی و هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کلان‌شهر تبریز با بیان اینکه بافت‌های تاریخی ۲۵ درصد از بافت‌های مشمول بازآفرینی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: بافت‌های تاریخی سیاستگذاران فراوان اما مجریان اندکی دارد؛ امروز برای ساخت و مرمت در یک ملک بافت تاریخی براساس مصوبات موضوعی کشور یک کارشناس فرهنگی می‌تواند نظر دهد، اما شهرداران که در میدان هستند ابتکاری در پیشنهاد ضوابط ندارند و این یک آسیب در این حوزه محسوب می‌شود.

عزتی معتقد است عوارض کم و نزدیک به صفر درصد، اقدامات عمرانی و زمینه حضور مردم در بافت تاریخی را فراهم می‌کند؛ او می‌گوید: مردم ساکن در بافت‌ها فراموش شده‌اند و از طرفی بافت‌های خالی از سکنه هم به درد شهرها نمی‌خورد، چرا که بافت با مردم معنا پیدا می‌کند.

خبر مرتبط
تکلیف مهم مجلس به وزارت راه و شهرسازی+ جزئیات

اقتصادنیوز: با تصویب مجلس و جهت تامین نظر شورای نگهبان، وزارت راه و شهرسازی موظف به تکمیل سامانه‌های ملی املاک و اسکان کشور و ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور شد.

وی از ارائه ۲۷ بسته تشویقی خبر داد که در مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران مطرح خواهد شد و در این خصوص از وزیر کشور خواست که از تصویب بسته‌های تشویقی بافت حمایت کند تا شاهد بازگشت زندگی به قسمت‌های تاریخی و فرهنگی شهرها شد.

شهردار شیراز: باید مانع خالی شدن سکنه در بافت تاریخی شد

شهردار شیراز نیز در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها با تاکید بر این موضوع که بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: باید در حفظ و نگهداری بافت، تمام تلاش خود را به کار ببریم.

محمدحسن اسدی اظهار کرد: بازآفرینی و احیای بافت تاریخی شهرها موضوعی حساس است؛ امروز شرایط به نحوی است که هر روز بافت مرکزی و فرهنگی فرسوده تر می‌شود و ساکنین متاسفانه ناچار به عزیمت هستند؛ با این روند بافت یا خالی از سکنه می‌شود و یا افرادی جایگزین می‌شوند که بعضا موجبات بزهکاری و ناهنجاری را فراهم می‌کنند.

خبر مرتبط
ضرب‌الاجل وزارت راه و شهرسازی برای متخلفان/نسخه آگهی‌های املاک در پلتفرم‌های تبلیغاتی پیچیده شد+فیلم

اقتصادنیوز: مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی به پلفترم‌های تبلیغاتی اعلام کرده است در صورتی که تا هفته آینده آگهی املاک را حذف نکنند، مسدود می‌شوند.

وی همچنین خطاب به رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی و معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها ادامه داد: شما به عنوان عضو پارلمان شهری و مجلس محلی می‌توانید تصمیم گیری خوبی با ایجاد دفاتر تسهیلگری و کارگزاری، تجمیع پلاک‌ها، کاهش عوارض، تغییر نگاه دولت و وزارت میراث فرهنگی در بافت تاریخی داشته باشید.

شهردار شیراز با تصریح بر این موضوع که امروز نگاهی سختگیرانه نسبت به بافت تاریخی و فرهنگی شیراز توسط شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس شکل گرفته، گفت: اگرچه اجازه نداده‌ایم تعدی و تعرضی به بافت انجام شود، اما از طرفی دیگر مقاومت‌ها موجب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی، گفت: نگاه نمایندگان مجلس نیز در این رابطه می‌تواند موثر باشد، لذا تعامل با نمایندگان باید بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

اسدی با اشاره به قدمت کلانشهر شیراز در بعد تاریخی، فرهنگی و مذهبی، بیان کرد: شیراز با پیشنیه چند هزار ساله در چهار دوره پایتخت سیاسی کشور بوده است که آخرین آن مربوط به دوران زندیه بوده و آثار به جای مانده از آن دروان، امروز مقصد توریست‌ها و گردشگران شده است.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی پروژه احیای زندیه پس از ۲۵ سال خبر داد.

شهردار شیراز، انتخاب این کلان‌شهر به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا را یک افتخار زیست محیطی ذکر و عنوان کرد: شیراز در طول سال، حتی یک روز آلودگی ندارد.

اسدی؛ وجود هزار هکتار باغات قصردشت و کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی را بخشی از افتخارات شهرداری شیراز برشمرد و گفت: سیاست‌های دولت در ادوار مختلف بر مبنای توسعه افقی شهرها بوده و موجب شده که هسته مرکزی و بافت آن خالی از سکنه شود که باید فکری به حال آن شود.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه امروز در سراسر جهان به دنبال احیای بافت تاریخی و فرهنگی هستند، اظهار کرد: امروز اقتصاد در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بر اساس رونق بافت تاریخی تعریف می‌شود که در کشورمان ایران نیز می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی ایفا کند.

 

نظر شما