شناسهٔ خبر: 67149092 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحقق وعده دولت سیزدهم برای نجات دریاچه ارومیه + فیلم

مهاباد- ایرنا- کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه پروژه‌های ۲۷ گانه‌ای در آذربایجان‌غربی برای احیای این دریاچه تعریف کرده بود و اینک با بهره‌برداری آزمایشی کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر، این پازل تکمیل و آخرین پروژه سخت افزاری در استان به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیین بهره‌برداری آزمایشی از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر با حضور استاندار آذربایجان‌غربی و جمعی از مسوولان اجرایی استانی و شهرستان برگزار شد تا با استفاده از این کانال سالانه بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه برسد.

البته کانال ۴.۵ کیلومتر بادین آباد به طور مستقیم نمی تواند آب را به دریاچه ارومیه منتقل کند بلکه با ساخت بندی رسوب‌گیر در بستر رودخانه بادین‌آباد و ساخت کانال آن، آب رودخانه به سمت دریاچه سد کانی‌سیب منتقل و از آنجا دوباره با یک تونل ۳۶ کیومتری آب وارد کانال ۱۱ کیلومتر دیگر شده و سپس وارد رودخانه «گدار» می شود تا طی ۲۸ کیلومتر همراه آب این رودخانه وارد بستر دریاچه ارومیه شود.

کارشناسان مربوطه می دانند که انتقال بیش از ۸۰ کیلومتر آب با استفاده از تونل و کانال نیازمند چه هزینه ها و فراهم کردن چه زیرساخت های است و آن هم انتقال آب در این منطقه کوهستانی و سخت گذر که در بسیاری از موارد هزینه ها را چند برابر کرده است.

این امر نشان می دهد که دولت سیزدهم تمام توان خود را به کار گرفت تا زیرساخت های لازم برای کمک به احیای دریاچه ارومیه را فراهم سازد و با تکمیل این زیرساخت ها، تاکنون از آب مازاد حوضه آبریز سد کانی‌سیب پیرانشهر بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه منتقل شده است.

انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب از رودخانه بادین آباد

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های ۲۷ گانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بود، گفت: با حمایت‌های رییس جمهور شهید و وزارت نیرو در تخصیص اعتبارات این پروژه در مدت هشت ماه و در حداقل زمان به اتمام رسید.

محمدصادق معتمدیان افزود: طول کانال بادین آباد ۴.۵ کیلومتر است که بنا است سالانه ۱۸۰ مترمکعب آب مازاد منطقه را به سد کانی سیب، سپس با استفاده از کانال به رودخانه گدار و در نهایت به دریاچه ارومیه منتقل شود.

وی در خصوص دیگر مشخصات پروژه کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر اظهار کرد: در این پروژه ۹۰۰ هزار مترمکعب حجم خاک‌برداری، ۴۱۵ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی انجام شده و ۶۷ هزار مترمکعب سازه بتنی مورد استفاده قرار گرفته که با این حجم کار، قیمت روز این پروژه ۱۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این پروژه قرار بود خرداد ماه امسال توسط رییس جمهور شهید به بهره‌برداری برسد، ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده با حضور مسوولان کشوری شاهد افتتاح رسمی آن باشیم.

وی با بیان اینکه تمامی تلاش‌ها نشان از عزم جدی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است، گفت: زیرساخت‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه انجام شده و امیدواریم در سالهای آتی شاهد تثبیت وضعیت دریاچه باشیم.

۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای پروژه کانی سیب هزینه شده است

مجری طرح انتقال آب دریاچه ارومیه گفت: پروژه موسوم به کانی سیب شامل ۲ فاز بود؛ در مجموع بیش از ۵۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است که این امر نشان می دهد که دولت اهمیت ویژه‌ای به انتقال آب و احیای دریاچه ارومیه داده است.

حبیب علی اصغری افزود: فاز دوم این پروژه که حدود هشت ماه طول کشید، در مجموع هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه داشت و قیمت به روز این پروژه به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

وی اظهار کرد: فاز نخست آن که شامل سد مخزنی کانی سیب بود در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب این سد از طریق تونل و کانال آن به دریاچه ارومیه منتقل شده است.

وی با اشاره به حمایت های خوب وزارت نیرو از این پروژه گفت: فاز دوم این پروژه شامل بند و کانال بادین آباد است که ارتفاع بند حدود ۱۰ متر و کانال آن به طول ۴.۵ کیلومتر است و می تواند ۲۷ مترمکعب در ثانیه آب را به سمت دریاچه سد کانی سیب منتقل کند.

بارش های خوب مکملی برای افزایش ذخیره سدها و انتقال آب به دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در استان ۱۷ سد وجود دارد که از این تعداد، ۱۴ سد در حوزه ارس و دریاچه ارومیه و سه سد در حوزه زاب قرار دارد و در مجموع امسال ۷۱ درصد مخازن سدهای آذربایجان‌غربی پُر شده است.

مجید رستگاری افزود: هم اکنون بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب اب در سدهای استان ذخیره شده از که ۵۰ درصد آن به منظور آب شرب و مابقی هم برای پایاب بخش کشاورزی و حق‌آبه دریاچه ارومیه رهاسازی می شود.

تکمیل پازل زیرساخت‌ها برای نجات دریاچه ارومیه + فیلم

وی اظهار کرد: امسال با توجه بارش های مناسب و مدیریت سدها، رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه زودتر شروع شد و در حالی که سهمیه ابلاغی رهاسازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کمک به احیای دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

وی اظهار کرد: در سال آبی جاری طبق برآوردهای ایستگاه های باران سنجی شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی، ۸۹۲ میلی متر بارش در حوضه زاب، ۳۷۵ میلی متر در حوضه دریاچه ارومیه و ۳۰۴ میلی متر هم در حوضه ارس ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: میزان بارش ها در سه حوضه ارس، دریاچه ارومیه و زاب نسبت به زمان مشابه سال گذشته به ترتیب ۴۵، ۱۴ و ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر دریاچه ارومیه طبق آخرین برآوردها حدود ۲.۸ میلیارد مترمکعب آب دارد که رقمی قابل توجه به شمار می رود و بخشی قابل توجهی از آن، با رهاسازی آب جمع آوری شده است.

نظر شما