شناسهٔ خبر: 67131094 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهاسازی آب از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر آغاز شد + فیلم

مهاباد- ایرنا- رهاسازی آب از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر به صورت آزمایشی با حضور استاندار آذربایجان‌غربی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیین بهره‌برداری آزمایشی از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر روز سه‌شنبه با حضور استاندار آذربایجان‌غربی و جمعی از مسوولان اجرایی استانی و شهرستان برگزار شد تا با استفاده از این کانال سالانه بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه برسد.

استاندار آذربایجان غربی در حاشیه این آیین و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این پروژه یکی از پروژه‌های ۲۷ گانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بود، گفت: با حمایت‌های رییس جمهور شهید و وزارت نیرو در تخصیص اعتبارات این پروژه در مدت هفت ماه و در حداقل زمان به اتمام رسید.

محمدصادق معتمدیان افزود: طول کانال بادین آباد ۴.۵ کیلومتر است که بنا است سالانه ۱۸۰ مترمکعب آب مازاد منطقه را به سد کانی سیب، سپس با استفاده از کانال به رودخانه گدار و در نهایت به دریاچه ارومیه منتقل شود.

وی در خصوص دیگر مشخصات پروژه کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر اظهار کرد: در این پروژه ۹۰۰ هزار مترمکعب حجم خاک‌برداری، ۴۱۵ هزار مترمکعب عملیات خاکریزی انجام شده و ۶۷ هزار مترمکعب سازه بتنی مورد استفاده قرار گرفته که با این حجم کار، قیمت روز این پروژه ۱۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این پروژه قرار بود خرداد ماه امسال توسط رییس جمهور به بهره‌برداری برسد ابراز امیدواری کرد در روزهای آیند با حضور مسوولان کشوری شاهد افتتاح رسمی آن باشیم.

معتمدیان گفت: این پروژه آخرین پروژه سخت افزاری آذربایجان غربی توسط کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تعیین شده بود.

وی با اشاره به افزایش ۳۷ درصدی بارش‌ها در منطقه طی سال جاری افزود: در حال حاضر ۷۱ درصد از مخازن سدهای استان پر آب هستند و با رهاسازی بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب از سدهای استان و بارش‌های امسال وضعیت دریاچه ارومیه خوب است.

وی با بیان اینکه تمامی تلاش‌ها نشان از عزم جدی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است، گفت: زیرساخت‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه انجام شده و امیدواریم در سالهای آتی شاهد تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.

استاندار آذربایجان غربی امروز همچین از سد کانی سیب پیرانشهر و مراحل انتقال آب از بند و کانال بادین آباد به این سد نیز بازدید کرد.

رهاسازی آب از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر آغاز شد

به گزارش ایرنا، سد مخزنی کانی سیب از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۵۸ متر و طول تاج (با احساب دایک آن) ۸۴۸ متر و حجم مخزن ۲۲۱ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی ۷۱۳ میلیون مترمکعب در پیرانشهر واقع شده و با هدف مهار و انتقال آب مازاد به دریاچه ارومیه احداث شده است.

این سد که ظرفیت ۲۲۰ میلیون مترمکعبی دارد، سالانه می‌تواند بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را مدیریت کند و مبدا ۶۰۰ میلیون مترمکعب آبی است که سالانه برای احیای دریاچه ارومیه از طریق تونل و کانال به بستر دریاچه وارد خواهد شد.

پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

نظر شما