شناسهٔ خبر: 67289628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل هواشناسی گیلان خبر داد

استقرار توده هوای گرم و مرطوب در گیلان/ بارش های همرفتی تا هفته آینده ادامه دارد

مدیرکل هواشناسی گیلان از صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای وقوع بارش های همرفتی از فردا جمعه تا سه شنبه هفته آینده در استان خبر داد و گفت: شرایط دریا برای شنا در روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده گاهی با احتیاط مناسب خواهد بود.

صاحب‌خبر -

محمد دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در گیلان اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده جوی غالباً پایدار و استقرار توده هوای گرم و مرطوب در گیلان است، بر این اساس تا ۳۶ ساعت آینده، آسمانی صاف تا قسمتی ابری و احتمال مه پیش بینی می‌شود.

وی افزود: مطابق هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده، از فردا جمعه تا سه شنبه هفته آینده به سبب شکل‌گیری ناپایداری‌های همرفتی، ضمن افزایش ابر، در برخی نقاط رگبار و رعد و برق و وزش باد به ویژه (ارتفاعات و دامنه‌ها، موقتی شدید) و در مناطق مستعد بارش تگرگ و با توجه فعالیت کانون‌های گرد و خاک در اطراف منطقه، در برخی نواحی آسمانی غبارآلود دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی گیلان خاطرنشان کرد: آب‌گرفتگی منطقه‌ای، لغزندگی سطح جاده‌ها به ویژه محورهای کوهستانی و کاهش دید افقی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال جاری شدن سیلاب موقتی، احتمال لغزش و رانش، سقوط سنگ، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و سازه‌ها و برخورد صاعقه از اثرات فعالیت این سامانه پیش‌بینی شده است.

دادرس تصریح کرد: شهروندان و گردشگران طی این مدت از توقف، استقرار و برپایی چادر مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مرتفع خودداری کنند.

وی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات ناگوار انسانی، شهروندان و مسافران طی این مدت از کوهنوردی در مناطق کوهستانی و عشایر از جابه‌جایی و کوچ اجتناب کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان گفت: طی این مدت مدیریت ورودی و خروجی زمین‌های کشاورزی و شالیزارها و تمهیدات لازم در بخش‌های مختلف کشاورزی، احتیاط در ترددهای جاده‌ای به ویژه محورهای کوهستانی، محکم کردن سازه‌های موقت، تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و هنگام وقوع رعدوبرق پناه گرفتن در مکان‌های امن و سرپوشیده ضروری است.

دادرس افزود: طی این مدت شرایط برای ورود خروج کشتی به بندر مناسب و برای عملیات‌های لایروبی و یدک کشی طی شنبه تا دوشنبه هفته آینده، گاهی با احتیاط مناسب خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرایط برای تخلیه و بارگیری غلات به دلیل رگبار احتمال رگبار طی شنبه تا دوشنبه هفته آینده برخی نقاط نامناسب است، تاکید کرد: شرایط دریا برای شنا در روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده گاهی با احتیاط مناسب خواهد بود.

نظر شما