شناسهٔ خبر: 67144399 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مبارزه با آفات غلات در ۸۰۰ هکتار از مزارع گناباد

مبارزه با عوامل خسارت رسان به غلات از جمله سن از ابتدای سال زراعی کنونی در ۷۹۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی گناباد انجام شد.

صاحب‌خبر -

مبارزه با عوامل خسارت رسان به غلات در حدود ۸۰۰ هکتار از مزارع گناباد انجام شد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت:در این راستا سه هزار و ۴۰۵ هکتار از مزارع غلات گناباد از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون پایش و رصد شد. اسماعیل قربانی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی، گرمی هوا و کاهش بارندگی سال گذشته اهمیت کنترل عوامل خسارت رسان به غلات از جمله سن غلات، علف‌های هرز و پایش آفت قرنطینه‌ای برگ‌خوار پاییزه در اولویت اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد قرار گرفت.

و.ی ادامه داد: با عنایت به شرایط مساعد آب و هوایی ، افزایش بارندگی و پیش بینی احتمال شیوع بیماری‌های برگی و افزایش تراکم آفات به ویژه سن غلات، عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت زا از دی ماه سال گذشته در این شهرستان آغاز شد. قربانی افزود: مبارزه با عوامل عوامل خسارت رسان غلات همچون شته و ملخ در ۱۴۹ هکتار، مبارزه علیه سن غلات در مزارع کم بازده در ۵۲ هکتار و مبارزه علیه علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان گناباد در ۵۹۳ هکتار از مزارع غلات شهرستان گناباد از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شد.

کارشناس مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد  گفت: خرده مالکی، مقرون به صرفه نبودن مبارزه و کنترل غلات در اراضی خرده مالکی، گرمی هوا و برداشت زودهنگام از موانع کنترل مطلوب سن غلات در شهرستان گناباد برشمرد. نسرین صداقتی افزود: از آن جا که بخشی از خسارت مربوط به محصول انباشتی بعد از برداشت است از این رو تحویل سریع گندم به سیلو در کاهش میزان درصد سن زدگی تاثیر بسزایی دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند. گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم خراسان رضوی را در بین ۳۳ شهرستان این استان دارد. مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما