شناسهٔ خبر: 67143483 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سربازان ذخیره: کابینه نتانیاهو با قانون معافیت حریدی‌ها از پشت به ما خنجر زد

سپیده حسینی

یک روزنامه عبری زبان به نقل از برخی از سربازان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نوشت کابینه بنیامین نتانیاهو با تصویب قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت در ارتش، در واقع از پشت به ما خنجر زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» به نقل از برخی از سربازان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی نوشت: «در قبال کابینه‌ای که به جای بسیج برای جنگ سخت در نوار غزه، برای بقای سیاسی خود تلاش تلاش می‌کند، احساس خیانت می‌کنیم.»

این سربازان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه گفتند: «کابینه بنیامین نتانیاهو با تصویب قانون معافیت حریدی‌ها از خدمت در ارتش در واقع از پشت به ما خنجر زد.»

آنها قانون جدید را یک «رسوایی» توصیف و تاکید کردند که چنین قانونی شکاف و انزوا را میان کسانی که بار «دفاع از اسرائیل» را بر دوش می‌کشند و آنهایی که از این وظیفه شانه خالی کردند، افزایش می‌دهد.

پیش‌نویس قانون معافیت یهودیان حریدی از خدمت اجباری با اکثریت رای ۶۳ نماینده کنست در مقابل ۵۷ مخالف روز دوشنبه در کنست تصویب شد. این بدان معناست که کنست ادامه اجرای پیش‌نویس قانون قبلی را تصویب کرده که حریدی‌ها را از خدمت اجباری معاف می‌کند.

پیشتر «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود که خدمت در ارتش باید شامل حال تمام گروه‌های جامعه بدون هیچ تبعیضی شود.

گالانت در بازدید از یکی از یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی به جمعی از سربازان این ارتش گفت: ما برای «دفاع» از خودمان به تمام گروه‌های جامعه نیاز داریم. چالش‌های بسیار زیادی وجود دارد که «اسرائیل» در آینده با آنها روبرو خواهد شد و این چالش‌ها جذب سرباز از تمامی گروه‌ها برای ارتش را ضروری خواهد کرد.

پس از آنکه دادگاه عالی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۵ قانونی را برای معافیت حریدی‌ها از خدمت در ارتش تصویب کرد، از سال ۲۰۱۷ تاکنون کابینه‌های پیاپی رژیم صهیونیستی در تصویب قانونی مورد توافق درباره خدمت سربازی حریدی‌ها ناکام ماندند. این کابینه‌ها، معافیت اعطا شده را آسیب زننده به اصل برابری و مساوات دانستند.

از آن زمان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) معافیت حریدی‌ها از خدمت در ارتش را به طور مرتب تمدید می‌کند اما در اواخر مارس گذشته فرمان کابینه نتانیاهو برای به تعویق انداختن اجرای استخدام اجباری حریدی‌ها در ارتش به پایان رسید.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی فوریه گذشته با صدور حکمی از کابینه درباره علت استخدام نکردن حریدی‌ها در ارتش توضیح خواست.

حریدی‌ها به عنوان جامعه مذهبی ساکن اراضی اشغالی، حدود ۱۳ درصد از ۹.۷ میلیون سکنه اراضی اشغالی را تشکیل می‌دهند، آنها در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت نمی‌کنند و تمام زندگی خود را برای آموزش مطالب دینی و تورات صرف می‌کنند.

طبق قوانین رژیم صهیونیستی تمامی شهروندان مرد و زن بالای ۱۸ سال این رژیم ملزم به خدمت در ارتش هستند و با مستثنا شدن حریدی‌ها از این قانون در طول دهه‌های گذشته جنجال‌های بسیاری شکل گرفتند اما این جنجال‌ها با آغاز حمله به نوار غزه و استمرار این جنگ از هفتم اکتبر گذشته تاکنون و نیز با توجه به تلفات بالای ارتش رژیم صهیونیستی به شدت بالا گرفته است.

برخلاف بلوک است افراطی رژیم صهیونیستی، احزاب سکولار این رژیم خواستار مشارکت حریدی‌ها در جنگ غزه و تحمل فشارها و مسؤولیت‌های آن هستند.

انتهای پیام

نظر شما