شناسهٔ خبر: 67141400 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۳۴۵ پروانه اکتشاف معدنی خراسان رضوی منجر به بهره‌برداری شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت : صدور پروانه اکتشاف معدنی در خراسان رضوی از ۱۳۰ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۳۴۵ مورد در سال ۱۴۰۳ رسیده و بخش زیادی از پروانه های اکتشاف معدنی خراسان رضوی در دولت سیزدهم، منجر به پروانه بهره‌برداری شد.

صاحب‌خبر -

امیررضا رجبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: از مهرماه 1400 تا پایان اردیبهشت ماه امسال شمار پروانه‌های بهره‌برداری فعال در خراسان رضوی از چهار هزار و 608 مورد با سرمایه گذاری 125 هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی 213 هزار نفر به پنج هزار و 682 فقره پروانه بهره برداری با سرمایه‌گذاری 236 هزار میلیارد تومان با اشتغال‌زایی 240 هزار نفر رسیده و در این مدت از هزار و 74 پروانه جدید بهره برداری شده در خراسان رضوی، 751 پروانه بهره برداری ایجادی و 637 پروانه بهره برداری توسعه‌ای بوده است.

وی افزود: در این مدت 60 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که عمده رشته فعالیت آنها در حوزه برق و الکترونیک، نساجی، صنایع غذایی، دارویی، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو و صنایع معدنی است.

رجبی یکی از مهمترین مشکلات بخش صنعت خراسان رضوی بویژه در مشهد را کمبود زمین بود دانست و خاطر نشان کرد: در دولت شهید رییسی بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور در شرق مشهد با هزار و 980 هکتار راه اندازی و 26 درصد اراضی قابل واگذاری به اراضی صنعتی استان اضافه شد و همچنین 97 واحد صنعتی در خراسان رضوی دانش بنیان شدند و 100 محصول دانش بنیان و فرآور تولید کردند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی در حوزه صدور پروانه‌های بهره برداری دانش بنیان رتبه نخست کشور را بدست آورده است، تفاهمی نیز با دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری خراسان منعقد شد تا واحدهای صنعتی دانش بنیان به سمت دانشگاه و پارک سوق پیدا کرده تا ارتباط بیشتری بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود.

وی بیان کرد: در سال 1400 شمار واحدهای صنعتی راکد در خراسان رضوی 890 واحد بود که با همکاری کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان تاکنون 237 واحد به طور کامل به چرخه تولید بازگشتند، 35 واحد در حال راه اندازی است، پروانه بهره برداری 583 واحد که حبس منابع کرده بودند و امکان بازگشت به فعالیت نداشتند، تعلیق شده و امکانات برخی از آنها در حال انتقال به واحدهای فعال است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد : باتوجه به اینکه صدور پروانه اکتشاف معدنی در خراسان رضوی از 130 مورد در سال 1400 به 345 مورد در پایان اردیبهشت ماه امسال رسیده بنابراین توانایی شناسایی دارایی‌های معدنی در این استان وجود دارد و در این مدت صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در استان از 845 مورد به هزار و 67 مورد در پایان اردیبهشت ماه امسال رسید، همچنین مطالعات ژئوفیزیک هوایی پهنه معدنی سبزوار- بردسکن - کاشمر به اتمام رسید و اکنون مطالعات تفصیلی در حال انجام است که تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

رجبی بااشاره به اینکه خراسان رضوی از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شد،تاکید کرد: مشکلات معادن و بسیاری از پرونده‌های معدنی نیز از طریق برگزاری نشست شورای معادن، کارگروه ملی تعامل منابع طبیعی و کارگروه ملی تعامل محیط زیست در استان رفع شد.

وی گفت: 15 تا 20 درصد جواز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری خراسان رضوی تا پایان سال 1404 به نتیجه می‌رسد.

رجبی خاطرنشان کرد: شرکتهایی مانند شرکت ملی مس ایران برای انجام اکتشافات معدنی در خراسان رضوی جذب شدند و برای نخستین بار مطالعات یک پهنه مرزی معدنی به ستاد کل نیروهای مسلح در استان واگذار شد که در انتظار نتیجه مطالعات آن هستیم.

 

نظر شما