شناسهٔ خبر: 67131570 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت سیزدهم و نهضت اکتشاف معدنی در خراسان‌رضوی

مشهد-ایرنا- مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دولت شهید رییسی نهضت اکتشاف معدنی در این استان به راه انداخت، به طوریکه صدور پروانه‌های اکتشاف خراسان رضوی در دولت سیزدهم رشد ۲۶۵ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امیررضا رجبی روز سه شنبه در نشست خبری با تشریح عملکرد دولت سیزدهم افزود: بخش زیادی از پروانه های اکتشاف معدنی خراسان رضوی در دولت سیزدهم، منجر به پروانه بهره‌برداری شده است.

وی بیان کرد: تعداد صدور پروانه اکتشاف معدنی در خراسان رضوی از ۱۳۰ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۳۴۵ مورد در پایان اردیبهشت ماه امسال رسید و این باور بوجود آمد که توانایی شناسایی دارایی‌های معدنی در این استان وجود دارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در این مدت صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در استان از ۸۴۵ مورد به هزار و ۶۷ مورد در پایان اردیبهشت ماه امسال رسید، مطالعات ژئوفیزیک هوایی پهنه معدنی سبزوار- بردسکن - کاشمر به اتمام رسید و اکنون مطالعات تفصیلی در حال انجام است که تا پایان سال به نتیجه می‌رسد.

وی اظهار کرد: شرکتهای بزرگی مانند شرکت ملی مس ایران برای انجام اکتشافات معدنی در خراسان رضوی جذب شدند، برای نخستین بار مطالعات یک پهنه مرزی معدنی به ستاد کل نیروهای مسلح در استان واگذار شد که در انتظار نتیجه مطالعات آن هستیم.

رجبی گفت: در دوره فعالیت دولت سیزدهم ۶۰۰ محدوده معدنی در خراسان رضوی از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شد، مشکلات معادن و بسیاری از پرونده‌های معدنی نیز از طریق برگزاری نشست شورای معادن، کارگروه ملی تعامل منابع طبیعی و کارگروه ملی تعامل محیط زیست در استان حل و فصل شد.

وی افزود: در حال حاضر هیچ منعی در واردات ماشین آلات معدنی به خراسان رضوی وجود ندارد، فرآیندها بسیار تسهیل شده و حتی افرادی که کارت بازرگانی آنها دچار مشکل بوده، مجوز موردی برای واردات ماشین آلات خود را دریافت کرده‌اند.

دولت سیزدهم و نهضت اکتشاف معدنی در خراسان‌رضوی

رشد ۲۳ درصدی در صدور پروانه‌های صنعتی

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه به تشریح عملکرد دولت شهید رییسی در حوزه صنعت استان پرداخت و گفت: با تعامل خوب بخش خصوصی و ارتباط موثری ایجاد شده، شاهد رشد ۲۳ درصدی در صدور پروانه های بهره برداری صنعتی و میانگین ۲۰ درصدی رشد تولید صنعتی در استان بودیم.

وی اظهار کرد: از مهرماه ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت ماه امسال شمار پروانه‌های بهره‌برداری فعال در خراسان رضوی از چهار هزار و ۶۰۸ مورد با سرمایه گذاری ۱۲۵ هزار میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۲۱۳ هزار نفر به پنج هزار و ۶۸۲ فقره پروانه بهره برداری با سرمایه‌گذاری ۲۳۶ هزار میلیارد تومان با اشتغال‌زایی ۲۴۰ هزار نفر رسیده است.

رجبی گفت: در این مدت از هزار و ۷۴ پروانه جدید بهره برداری صادره در خراسان رضوی، ۷۵۱ پروانه بهره برداری ایجادی و ۶۳۷ پروانه بهره برداری توسعه‌ای بوده است، در این مدت ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که عمده رشته فعالیت آنها در حوزه برق و الکترونیک، نساجی، صنایع غذایی، دارویی، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو و صنایع معدنی است.

وی افزود: در دولت سیزدهم ۳۴۲ پروانه برای واحدهای تحقیق و توسعه در بخش صنعت استان صادر شده که خراسان رضوی در این زمینه رتبه دوم کشور را دارد، در این مدت ۲۴ پروانه بهره برداری بدون کارخانه صادر شده که فضا را برای توسعه سرمایه گذاری بیشتر در صنعت استان ایجاد کند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: در دولت شهید رییسی ۹۷ واحد صنعتی در خراسان رضوی دانش بنیان شدند و ۱۰۰ محصول دانش بنیان و فرآور تولید کردند، این استان در حوزه صدور پروانه‌های بهره برداری دانش بنیان رتبه نخست کشور را بدست آورده است، تفاهمی هم با دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری خراسان منعقد شد تا واحدهای صنعتی دانش بنیان به سمت دانشگاه و پارک سوق پیدا کرده و در آنها مستقر شوند تا ارتباط بیشتری بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ شمار واحدهای صنعتی راکد در خراسان رضوی ۸۹۰ واحد بود که با همکاری کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان تاکنون ۲۳۷ واحد به طور کامل به چرخه تولید بازگشتند، ۳۵ واحد در حال راه اندازی است، پروانه بهره برداری ۵۸۳ واحد که حبس منابع کرده بودند و امکان بازگشت به فعالیت نداشتند، تعلیق شده و امکانات برخی از آنها در حال انتقال به واحدهای فعال است.

رجبی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات بخش صنعت خراسان رضوی بویژه در مشهد کمبود زمین بود، افزود: در دولت شهید رییسی بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور در شرق مشهد با هزار و ۹۸۰ هکتار راه اندازی و ۲۶ درصد اراضی قابل واگذاری به اراضی صنعتی استان اضافه شد.

وی گفت: در دولت سیزدهم چهار هزار و ۶۴۸ جواز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری ۱۶۲ هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی صادر شده است که ۱۵ تا ۲۰ درصد از این جوازها تا پایان سال ۱۴۰۴ به نتیجه می‌رسد.

نظر شما