شناسهٔ خبر: 67139530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ازسال ۱۴۰۰ تاکنون

صدور یک میلیون و ۳۸۸ مجوز بهره‌برداری صنعتی در خراسان رضوی

یک میلیون و ۳۸۸ مجوز بهره‌برداری صنعتی در خراسان رضوی صادرشد.

صاحب‌خبر -

صدور یک میلیون و ۳۸۸ مجوز بهره‌برداری صنعتی در خراسان رضوی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت  خراسان رضوی گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۵۱ پروانه بهره‌برداری جدید صنعتی و ۶۳۷ پروانه توسعه‌ای صادر شد که مجموع اشتغال‌زایی آن برابر با ۶۰ همت بوده است.

امیررضا رجبی افزود:طرح‌های تولیدی چادر مشکی در استان‌های چهارمحال و بختیاری و قم در دست اجرا است. در خراسان رضوی نیز اقداماتی درباره این طرح انجام شده که با اجرایی شدن آن، تولیدات داخلی می‌تواند با پارچه‌های چادری وارداتی رقابت کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حوزه عفاف و حجاب تقریبا تنها استانی بودیم که بازرسان کمیسیون نظارت از طریق ماده ۵۲ نظام صنفی، به کلیت مسائل بازرسی و نظارت کردند.

وی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده تصویب ضوابط اجرایی در کمیسیون نظارت و ابلاغ به ۹ اتحادیه مرتبط با این موضوع بود، همچنین گزارش‌هایی از سمت مردم و ستاد نهی از منکر برای سازمان ارسال و در دست پیگیری قرار گرفته است. برای این اتحادیه‌ها ضوابط اجرایی الزام‌آور نیز تبیین شده است.

رجبی گفت: در این ضوابط تمامی نکات مربوط به تولید، عرضه و فروش کالا‌های این اصناف مد نظر قرار گرفته است و اتحادیه پوشاک اولین اتحادیه‌ای است که به آن ورود پیدا کرده‌ایم. از جمله ضوابط تعیین شده برای اتحادیه پوشاک می‌توان به نوع پوشاک قابل عرضه و شکل ویترین اشاره کرد و پس از آن اقدامات نظارتی در دست اجرا قرار می‌گیرد.

وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات، انتقال فرآیند صدور جواز‌ها به سامانه درگاه مجوز‌ها بوده است. این اقدام و عدم ارتباط میان ارباب رجوع، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین ارگان‌های مرتبط باعث ایجاد زمینه تغییر مراجعه و جلوگیری از فساد‌های احتمالی می‌شود. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره ارزش سرمایه‌گذاری واحد‌های صنعتی گفت: مجموع سرمایه‌گذاری به‌روز شده در مهر  ۱۴۰۰، ۴۳۸۰ سرمایه‌گذاری به ارزش تقریبی ۱۲۵ همت صورت گرفته و در حال حاضر ۵۳۸۲ سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۳۶ همت افزایش یافته است.
وی افزود: در حوزه اشتغال نیزپروانه‌های بهره‌برداری صنعتی به‌صورت تقریبی در مهر ۱۴۰۰، آمار بیانگر ۲۱۳ هزار اشتغال‌زایی بوده و در حال حاضر ۲۴۰ هزار اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی گزارش شده است. طی این مدت ۷۵۱ پروانه بهره‌برداری جدید و ۶۳۷ پروانه توسعه‌ای صادر شد که مجموع اشتغال‌زایی آن برابر با ۶۰ همت بوده است.

رجبی گفت: در برآوردی که در سال ۱۴۰۰ داشتیم، ۸۹۰ واحد در فضای صنعت راکد بودند و در پایان سال ۱۴۰۲ این واحد‌ها تعیین تکلیف شدند که بسته به شرایط هر واحد برخی به چرخه تولید بازگشته و برخی از مسیر تولید خارج شدند و این ظرفیت‌ها به سایر بخش‌های صنعتی اختصاص پیدا کرد.

او افزود:۲۷۳ واحد از این آمار به چرخه تولید بازگشتند و ۳۵ واحد در چرخه راه‌اندازی مجدد قرار گرفته‌اند. بقیه این واحد‌ها با آمار ۵۸۳ به دلایل مختلف راکد شده و منابع شهرک صنعتی را حبس کرده بودند که سازمان صمت پروانه آنها را تعلیق و یا باطل کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته۶۳ پروانه طرح توسعه صادر شد و مقام اول کشور را به خود اختصاص دادیم. در مجموع ۳۴۲ واحد ثبت شد که مقام دوم کشوری را طی این سال‌ها دریافت کردیم.

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما