شناسهٔ خبر: 67137562 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

راه اندازی کشت و صنعت ها با اولویت شهرهای جنوبی خوزستان - اکونیوز

اقتصاد ایران: اهواز - رییس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در شمال استان، شرکت های کشت و صنعت دولتی دائر شدند و باید کشت و صنعت‌های خصوصی با اولویت جنوب استان راه اندازی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مجید نبی پور عصر امروز سه شنبه در همایش هم‌اندیشی با نخبگان بخش کشاورزی در خصوص معرفی دستاوردها و چالش‌های کشاورزی استان خوزستان گفت: چون ادارات در زمان پیروزی انقلاب نمی‌توانستند جوابگوی نیازهای مردم باشند لذا مسئولیت‌هایی به جهاد واگذار شد و در سال ۶۲ وزارت جهاد سازندگی ایجاد شد پشتیبانی جنگ، فنی مهندسی و دیگر مسئولیت‌ها نیز به عهده جهاد سازندگی گذاشته شد و در سال ۷۹ جهاد سازندگی و کشاورزی ادغام شد.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه ما مسئول تولید غذا در استان هستیم اضافه کرد: استان خوزستان دارای یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۲۲۸ هزار خانوار بهره بردار، ۸۰ هزار گندمکار آبی و ۴۰ هزار گندمکار دیم است که در کشت پاییزه پاییز یک میلیون هکتار و در تابستان ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر سطح کشت می‌رود.

وی ادامه داد: طبق الگوی کشت که توسط محققان ارائه می‌شود باید راندمان و بهره وری را افزایش و ضایعات را کاهش دهیم که برای اجرا نیاز به دانش دارد که در این مورد باید از کشاورزان پیشرفته و محققان استفاده کرد.

نبی پور اضافه کرد: کشاورزی که در روستا است و عملکرد آن با اجرای مبانی علمی نسبت به دیگر کشاورزان بالاتر است و همچنین تحصیلکرده ای که با علاقه به سرزمین مادری خدمت می‌کند از نظر من نخبه محسوب می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: در شمال استان قبل از انقلاب، شرکت‌های کشت و صنعت دولتی دایر شدند و کسانی که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کردند دانش کشاورزی را فرا گرفته و این دانش را در مزرعه خود نیز اجرا می‌کردند در صورتیکه در جنوب استان کشت و صنعت چندانی وجود نداشت بنابراین باید کشت و صنعت‌های خصوصی با اولویت جنوب استان راه اندازی شود.

نبی پور افزود: به همین منظور کشاورزان جنوب استان را که بالای ۷۰ هکتار زمین دارند برای راه اندازی کشت و صنعت‌ها شناسایی و هم اندیشی و خدمات لازم را به آنها عرضه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: صنایع تبدیلی و راه اندازی سایت صادرات چه داخل و چه خارج از کشور نیز اولویت‌های ما است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: با توجه به وظایف و تکالیفی که سازمان جهاد کشاورزی در قبال کشاورزان دارد تصمیم گرفته شد تا همایشی برای انتقال دانش و شنیدن درخواست‌های آنان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار کند.

وی اضافه کرد: در سال زراعی گذشته ۷۵۴ هزار هکتار از مزارع استان به کشت گندم اختصاص یافت ۲۰ هزار هکتار چغندر، ۴۲ هزار کلزا و بیش از ۶۰ هزار هکتار جو و همچنین طرح جهش تولید در دیمزارها اجرا شد.

نبی پور با بیان اینکه ارزش گندم استان ۲۷ همت است عنوان کرد: در یک مرحله هفت دهم همت و در مرحله بعد ۱۹ همت پرداخت شده و در روزهای آینده مابقی وجه کشاورزان پرداخت خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: الگوی کشت تابستانه بر اساس میزان آبی که سازمان آب و برق به ما ابلاغ می‌کند تدوین می‌شود و اگر کشاورز از این میزان مصوب شده تخطی کند خدماتی به وی ارائه نمی‌شود.

نظر شما