شناسهٔ خبر: 67129349 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

طرح آمریکا درباره آینده غزه چیست؟

وزیر خارجه آمریکا هشتمین سفر منطقه‌ای خود را به غرب آسیا از زمان آغاز جنگ تاکنون انجام داده و مدعی است که دستور کار این سفر نیز جنگ غزه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزانآنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر به منطقه سفر کرده و با مقامات رژیم صهیونیستی و چند کشور دیدار و رایزنی کرد.

این دیپلمات ارشد آمریکایی مدعی است که کشور‌های منطقه باید حماس را برای پذیرش پیشنهاد آتش‎بس رئیس‎جمهور آمریکا تحت فشار قرار دهند.

وزیر خارجه آمریکا در جدیدترین سفر خود به منطقه وارد غرب آسیا شده و به گفته وی، بر پیشنهاد واشنگتن برای آتش‎بس غزه و آینده سرزمین فلسطین پس از جنگ تمرکز خواهد کرد.

بلینکن در قاهره با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، دیدار کرد و درخواست‌های آمریکا را از حماس برای پذیرش پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی واشنگتن تجدید کرد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران پیش از ترک مصر، اتهاماتی را علیه حماس مطرح کرده و حماس را عامل تاخیر در ایجاد آتش‌بس عنوان کرد.

بلینکن همچنین با مقام‌های رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم دیدار و رایزنی کرد؛ بلینکن در دیدار با نتانیاهو بر تعهد «آهنین» آمریکا به «امنیت» رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

پیشنهاد آتش‌بس آمریکا؛ طرحی از سوی رژیم صهیونیستی

در حالی که بلینکن طرح آتش‌بس را به عنوان پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، قلمداد کرد، بایدن در زمان اعلام این پیشنهاد، گفت که این یک طرح از سوی رژیم صهیونیستی است.

این پیشنهاد شامل توقف ۶ هفته‌ای جنگ غزه و آزادی برخی از صهیونیست‌های بازداشت شده در غزه و اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی می‌شود که امکان مذاکرات برای آتش‌بس دائمی را فراهم می‌کند.

در حالی که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند رژیم صهیونیستی با این پیشنهاد موافقت کرده، مقامات مختلف صهیونیست از جمله نتانیاهو بر ادامه جنگ تاکید دارند.

چند روز پیش از اعلام ابتکار بایدن، یک مقام ارشد صهیونیست گفت که ارتش این رژیم دستکم تا پایان سال در غزه خواهد جنگید.

  • بیشتر بخوانید:
  • واکنش‌ها به تصویب قطعنامه آتش‌بس
  • جزئیات قطعنامه آتش‌بس غزه در شورای امنیت

از سوی دیگر حماس می‌گوید تنها با طرحی موافقت خواهد کرد که به پایان پایدار جنگ و خروج کامل نیرو‌های نظامی صهیونیست از غزه منجر شود.

حماس تاکید کرد: دو هیئت درباره مذاکرات غیرمستقیم و تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ گفت‌وگو و تاکید کردند که هر توافقی باید شامل آتش‌بس دائم، خروج کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه، بازسازی، پایان دادن به محاصره و تبادل جدی افراد بازداشت شده باشد.

نبود شفافیت در موضع رژیم صهیونیستی درباره آتش‌بس

اتهام‌زنی بلینکن علیه حماس درباره آتش‌بس در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون طرف صهیونیستی مانع اصلی آتش‌بس بوده است.

با وجود نبود شفافیت در موضع رژیم صهیونیستی، مقام‌های دولت بایدن بار‌ها مدعی شده‌اند که حماس «تنها» مانع برای پایان دادن به جنگ در غزه است.

بلینکن گفت که نمی‌تواند در مورد موضع حماس یا اینکه آیا این گروه با طرح آتش‌بس موافقت خواهد کرد، حدس و گمان بزند.

دولت آمریکا که میلیارد‌ها دلار کمک نظامی به رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند، اغلب از این متحد خود به دلیل ناتوانی در تدوین یک برنامه بلندمدت برای غزه پس از جنگ انتقاد کرده است.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: این حیاتی است که ما به کار بر روی برنامه‌های روز بعد از جنگ ادامه دهیم تا مطمئن شویم که در مورد امنیت غزه، زمانی که صحبت از حکومت و بازسازی به میان می‌آید، برنامه‌ها را در دست اجرا داریم.

بلینکن گفت‌وگو درباره آینده غزه پس از توقف جنگ را بخش مهمی از گفت‌وگو‌های خود در منطقه توصیف کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما