شناسهٔ خبر: 67129822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بلینکن:

 احتمال گسترش دامنه درگیری با طولانی شدن جنگ غزه وجود دارد

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به جنگ در نوار غزه و جبهه شمال فلسطین اشغالی گفت که هر چقدر این جنگ طولانی‌تر شود، احتمال گسترش دامنه دیگری بیشتر خواهد شد.

صاحب‌خبر -
 
 احتمال گسترش دامنه درگیری با طولانی شدن جنگ غزه وجود دارد
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران درباره جزئیات گفت وگوی دوشب گذشته خود با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تل آویو تصریح کرد: شب گذشته در جریان دیدار با نتانیاهو او به من گفت که به پیشنهاد (جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای برقراری آتش بس) پایبند است.
 
وی افزود: بیانیه حماس در حمایت از قطعنامه دوشنبه شب سازمان ملل (برای برقراری آتش بس در نوار غزه) امید‌ها را زنده می‌کند. هر چقدر جنگ طولانی‌تر شود، احتمال گسترش دامنه درگیری نیز بیشتر خواهد شد.
 
بلینکن در عین حال تلاش کرد که در زمینه برقراری آتش بس توپ را به زمین جنبش حماس بیاندازد و گفت: موضعی که رهبران حماس در داخل نوار غزه اتخاذ می‌کنند، بسیار مهم است و ما منتظر آن هستیم. اگر حماس پیشنهادی که برای توقف جنگ مطرح کردیم را نپذیرد، مسئولیت آن برعهده خودشان خواهد بود.
 
وی به زعم خود پیشنهاد بایدن درباره آتش بس در نوار غزه را بهترین پیشنهاد خواند و باوجود اصرار نتانیاهو بر تداوم جنگ علیه نوار غزه پس از طرح پیشنهاد بایدن مدعی شد که این پیشنهاد مورد پذیرش رژیم اسرائیل است.
 
بلینکن یکی از محور‌های مذاکرات سفر کنونی خود به منطقه را در مورد «روز بعد از جنگ» برشمرد و گفت: نبود برنامه برای روز بعد از (پایان) جنگ در غزه، باعث می‌شود که در آینده بار دیگر جنگ از سر گرفته شود.
 
گروه‌های مختلف فلسطینی تاکنون بار‌ها تاکید کرده اند که آینده نوار غزه پس از پایان جنگ موضوعی کاملا فلسطینی است و نحوه مدیریت این منطقه پس از پایان جنگ را خود گروه‌ها و مردم فلسطین تعیین می‌کنند و هرگونه حضور نیروی خارجی یا قیمومیت بر این منطقه را نمی‌پذیرند و با آن به عنوان اشغالگری، مقابله خواهند کرد.
 
در پیوند با تحرکات جاری آمریکا، ارتش رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه از گفت‌وگوی هرتسی هالیوی رئیس ستادکل ارتش این رژیم و «مایکل کوریلا» فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی آمریکا موسوم به «سنتکام» در مورد تحولات شمال سرزمین‌های اشغالی (جبهه نبرد با حزب الله) و جنگ علیه نوار غزه خبر داد.
 
بلینکن که پس از مصر هم اکنون در فلسطین اشغالی به سرمی برد، همچنین با یوآو گالانت وزیر جنگ و بنی گانتس عضو مستعفی از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

نظر شما