شناسهٔ خبر: 67122247 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

طرح مطالعاتی نمایشگاه دائمی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ایران در تخت جمشید رونمایی شد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: صنایع‌دستی امروز، میراث فرهنگی آیندگان خواهد بود و ما وظیفه حفظ و نگهداری از آن‌ها را داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، مریم جلالی در آیین رونمایی طرح مطالعاتی نمایشگاه دائمی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ایران در پایگاه جهانی تخت جمشید، گفت: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انسجام درون بخشی را کامل می‌کنند. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بابیان اینکه با اجرای چنین پروژه‌هایی قصه و روایت جدید و در واقع زاویه دید تازه‌ای برای پایگاه جهانی تخت جمشید ایجاد خواهد شد، با تأکید بر اینکه قدرت ایران در صنعت فرهنگی است، ابراز امیدواری کرد که این پروژه، پایگاه و کانون رویدادهای مختلفی صنایع‌دستی شود چراکه بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در این مجموعه، از نزدیک با تنوع و غنای فرهنگی صنایع‌دستی ایران آشنا شوند و محصولات متنوعی را خریداری کنند و علاوه بر بخش نمایشگاهی، این طرح شامل بخش‌های تولید و آموزشی و ترویج نیز است. 

او با اشاره به اینکه عزم جمعی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبتنی بر تدبیر، تدارک و قدردانی نیکو است، تأکید کرد: مجموعه‌های جهانی ظرفیت‌های فوق‌العاده برای نمایش جهانی قصه‌های ما دارند که باید از آن‌ها بهره‌برداری شود و تنها به اطلاق شهر و پایگاه جهانی اکتفا نشود. امید است اطلاق جهانی بودن با همه مؤلفه‌های جهانی، برند شهری اتفاق بیفتد. 

جلالی با بیان اینکه عزم جمعی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبتنی بر تدبیر، تدارک و تقدیر نیکو است، تأکید کرد: مجموعه‌های جهانی ظرفیت‌های فوق‌العاده برای نمایش جهانی قصه‌های ما دارند که باید از آن‌ها بهره‌برداری شود و تنها به اطلاق شهر و پایگاه جهانی اکتفا نشود. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تأکید بر اینکه قدرت ایران در صنعت فرهنگی است، ابراز امیدواری کرد که این پروژه، پایگاه و کانون رویدادهای مختلفی صنایع‌دستی شود چرا که بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در این مجموعه، از نزدیک با تنوع و غنای فرهنگی صنایع‌دستی ایران آشنا شوند و محصولات متنوعی را خریداری کنند و علاوه بر بخش نمایشگاهی، این پروژه شامل بخش‌های تولید و آموزشی و ترویج نیز است. 

او در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه با اجرای این طرح شاهد افتتاح یک بازارچه و یک عزم ملی برای تحقق یک ایده در تخت جمشید که ریشه محسوب می‌شود، هستیم، گفت: صنایع‌دستی باید بتواند خود را معاصرسازی کند و به‌واسطه آن در شهرها و روستاهای جهانی ایران، همگرایی و انسجام ملی حفظ شود. 

جلالی افزود: استان‌های ما باید در کنار همدیگر زنجیره ارزش اقتصاد فرهنگ و اقتصاد هویت بنیان که صنایع‌دستی مصداق بارز آن است را تحقق ببخشند. 

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: این طرح علمی که به کمک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس و پایگاه جهانی تخت جمشید محقق شده، گام نخست مطالعاتی است که بناهای تاریخی با صنایع‌دستی حیثیت خود را پیدا کنند و در عین اینکه به‌روز می‌شوند و بازخوانی مجدد روایت‌ها می‌شود، می‌توان زنجیره ارزش را هم کامل کرد. 

او یادآور شد: گام اول مطالعه این پروژه، بررسی و نگاه کارشناسانه بوده که انجام‌شده و گام‌های بعدی به حوزه اجرا، بودجه و عزم درون و برون‌سازمانی نیاز دارد. 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور بابیان اینکه اجرای این طرح برای همگرایی و هم‌جوشی بین ۱۶ شهر و روستای جهانی کشور گام بلندی است، یکی از سیاست‌های مقام عالی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را توجه ویژه به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی در حوزه حفظ میراث، رونق گردشگری و توسعه صنایع‌دستی عنوان کرد. 

جلالی بابیان اینکه آنچه میراث فرهنگی امروز ما محسوب می‌شود، صنایع‌دستی دیروز ما تلقی می‌شود، افزود: بنابراین صنایع‌دستی امروز ما میراث فرهنگی فردایی است که ما به آن تعهد داریم. 

او اضافه کرد: نمایشگاه دائمی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی، پایگاهی برای استان‌های مختلف برای معرفی محصولات، ترویج و آموزش خواهد شد

در ادامه این مراسم محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس نیز گفت: نقش استان فارس در اجرای این طرح، ایجاد زیرساخت‌های این مهم است و درواقع این طرح پایگاهی برای استان‌های مختلف جهت معرفی محصولات، ترویج و آموزش خواهد شد. 

او بابیان اینکه این طرح سال قبل آماده‌شده اما نیازمند به‌روزرسانی مالی است و پس‌ازآن مناقصه برگزار می‌شود، گفت: این پروژه متشکل از ۵۵ غرفه خواهد بود. 

بنابراین گزارش طرح مطالعاتی نمایشگاه دائمی شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ایران ۲۱ خردادماه، در محل پردیس تخت جمشید رونمایی شد. این طرح باهدف آموزش، ترویج، معرفی و تولید صنایع‌دستی ایران به گردشگران داخلی و خارجی طراحی و اجرا شده است. ازجمله استان‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه می‌توان به فارس، اصفهان، تبریز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، گیلان، کرمان، همدان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و یزد اشاره کرد. هر غرفه میزبان هنرمندان و صنعتگران آن شهر است که به معرفی و فروش محصولات خود می‌پردازند. این مراسم، با حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، شهردار و مدیران محترم شهرهای صنایع‌دستی کشور برگزار شد. 

در این مراسم علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در سخنانی به اهمیت صنایع دستی در اقتصاد ایران و لزوم حمایت و توسعه این بخش اشاره شد. 

او همچنین بر نقش این نمایشگاه در معرفی و ترویج فرهنگ و میراث هنری ایران تأکید کرد و گفت: بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در این مجموعه، از نزدیک با تنوع و غنای فرهنگی صنایع دستی ایران آشنا شوند و محصولات متنوعی را خریداری کنند وعلاوه بر بخش نمایشگاهی، این پروژه شامل بخش‌های تولید و آموزشی و ترویج نیز است. 

عسکری چاوردی ادامه داد: در این بخش‌ها، کارگاه‌هایی برای آموزش فنون و تکنیک‌های مختلف صنایع دستی برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کرده و مهارت‌های خود را در زمینه صنایع دستی افزایش دهند. مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه بتواند نقش مؤثری در حفظ و توسعه این هنرهای ارزشمند ایفا کند و گامی مهم در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی این بخش باشد. 

بازدید از محوطه میراث جهانی تخت جمشید، کارگاه مرمت کاخ آپادانا و افتتاح نمایشگاه عکس در محل کاخ تچر، (کاخ اختصاصی داریوش هخامنشی) در تخت جمشید از دیگر بخش‌های جنبی این مراسم افتتاح بود.

انتهای پیام/

نظر شما