شناسهٔ خبر: 67115688 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رونمایی از طرح مطالعاتی نمایشگاه دائمی صنایع دستی ایران در پایگاه جهانی تخت جمشید

با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، طرح مطالعاتی نمایشگاه دائمی شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی ایران در پایگاه جهانی تخت جمشید رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی امروز در آیین رونمایی از طرح مطالعاتی نمایشگاه دائمی شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی ایران در پایگاه جهانی تخت جمشید، با بیان اینکه صنایع دستی امروز، میراث فرهنگی آیندگان خواهد بود و ما وظیفه حفظ و نگهداری از آن‌ها را داریم، اظهار کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انسجام درون بخشی را کامل می‌کنند.

 او گفت: با اجرای چنین طرح‌هایی قصه و روایت جدید و در واقع زاویه دید تازه‌ای برای پایگاه جهانی تخت جمشید ایجاد خواهد شد.

قدرت ایران در صنعت فرهنگی است

جلالی با تاکید بر اینکه قدرت ایران در صنعت فرهنگی است، ابراز امیدواری کرد که این طرح، پایگاه و کانون رویداد‌های مختلفی صنایع دستی شود چرا که بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در این مجموعه، از نزدیک با تنوع و غنای فرهنگی صنایع دستی ایران آشنا شوند و محصولات متنوعی را خریداری کنند و علاوه بر بخش نمایشگاهی، این طرح شامل بخش‌های تولید و آموزشی و ترویج نیز است.

 او همچنین با اشاره به اینکه عزم جمعی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبتنی بر تدبیر، تدارک و تقدیر نیکو است، تاکید کرد: مجمو‌عه‌های جهانی ظرفیت‌های فوق‌العاده برای نمایش جهانی قصه‌های ما دارند که باید از آن‌ها بهره‌برداری شود و تنها به اطلاق شهر و پایگاه جهانی اکتفا نشود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: امید است اطلاق جهانی بودن با همه مولفه‌های جهانی، برند شهری اتفاق بیفتد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگری از سخنانش افزود: با اجرای این طرح شاهد افتتاح یک بازارچه و یک عزم ملی برای تحقق یک ایده در تخت جمشید که ریشه محسوب می‌شود، هستیم.

صنایع دستی باید بتواند خود را معاصر سازی کند

جلالی گفت: صنایع دستی باید بتواند خود را معاصر سازی کند و به واسطه آن در شهر‌ها و روستا‌های جهانی ایران، همگرایی و انسجام ملی حفظ شود.

 معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: استان‌های ما باید در کنار همدیگر زنجیره ارزش اقتصاد فرهنگ و اقتصاد هویت بنیان که صنایع دستی مصداق بازر آن است را تحقق ببخشند.

او ادامه داد: این طرح علمی که به کمک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس و پایگاه جهانی تخت جمشید محقق شده، گام نخست مطالعاتی است که بنا‌های تاریخی با صنایع دستی حیثیت خود را پیدا کنند و در عین اینکه به روز می‌شوند و بازخوانی مجدد روایت‌ها می‌شود، می‌توان زنجیره ارزش را هم کامل کرد.

 معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: گام اول مطالعه این طرح، بررسی و نگاه کارشناسانه بوده که انجام شده و گام‌های بعدی به حوزه اجرا، بودجه و عزم درون و برون سازمانی نیاز دارد.

 جلالی با بیان اینکه اجرای این طرح برای همگرایی و هم‌جوشی بین ۱۶ شهر و روستای جهانی کشور گام بلندی است، یکی از سیاست‌های مقام عالی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را توجه ویژه به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری بخشی خصوصی در حوزه حفظ میراث، رونق گردشگری و توسعه صنایع دستی عنوان کرد.

او با بیان اینکه آنچه که میراث فرهنگی امروز ما محسوب می‌شود، صنایع دستی دیروز ما تلقی می‌شود، افزود: بنابراین صنایع دستی امروز ما میراث فرهنگی فردایی است که ما به آن تعهد داریم.

 او اضافه کرد: نمایشگاه دائمی شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی، پایگاهی برای استان‌های مختلف برای معرفی محصولات، ترویج و آموزش خواهد شد.

محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز گفت: نقش استان فارس در اجرای این طرح، ایجاد زیرساخت‌های این مهم است و در واقع این طرح پایگاهی برای استان‌های مختلف جهت معرفی محصولات، ترویج و آموزش خواهد شد.

او با بیان اینکه این طرح سال قبل آماده شده، اما نیازمند به روز رسانی مالی است و پس از آن مناقصه برگزار می‌شود، گفت: این طرح متشکل از ۵۵ غرفه خواهد بود.
 بنابر این گزارش طرح مطالعاتی نمایشگاه دائمی شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع دستی ایران ۲۱ خرداد ماه، در محل پردیس تخت جمشید رونمایی شد.

 این طرح با هدف آموزش، ترویج، معرفی و تولید صنایع دستی ایران به گردشگران داخلی و خارجی طراحی و اجرا شده است. از جمله استان‌های شرکت کننده در این نمایشگاه می‌توان به فارس، اصفهان، تبریز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، گیلان، کرمان، همدان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و یزد اشاره کرد. 

هر غرفه میزبان هنرمندان و صنعتگران آن شهر است که به معرفی و فروش محصولات خود می‌پردازند. این مراسم، با حضور معاون صنایع دستی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، شهردار و مدیران محترم شهر‌های صنایع دستی کشور برگزار شد. در این مراسم علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در سخنانی به اهمیت صنایع دستی در اقتصاد ایران و لزوم حمایت و توسعه این بخش اشاره کرد. 

او همچنین بر نقش این نمایشگاه در معرفی و ترویج فرهنگ و میراث هنری ایران تأکید کرد و گفت: بازدیدکنندگان می‌توانند با حضور در این مجموعه، از نزدیک با تنوع و غنای فرهنگی صنایع دستی ایران آشنا شوند و محصولات متنوعی را خریداری کنند و علاوه بر بخش نمایشگاهی، این طرح شامل بخش‌های تولید و آموزشی و ترویج نیز است.

 عسکری چاوردی گفت: در این بخش‌ها، کارگاه‌هایی برای آموزش فنون و تکنیک‌های مختلف صنایع دستی برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کرده و مهارت‌های خود را در زمینه صنایع دستی افزایش دهند.

 مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه بتواند نقش مؤثری در حفظ و توسعه این هنر‌های ارزشمند ایفا کند و گامی مهم در جهت توسعه اقتصادی و صنعتی این بخش باشد.

 بازدید از محوطه میراث جهانی تخت جمشید، کارگاه مرمت کاخ آپادانا و افتتاح نمایشگاه عکس در محل کاخ تچر، (کاخ اختصاصی داریوش هخامنشی) در تخت جمشید از دیگر بخش‌های جنبی این مراسم افتتاح بود.

نظر شما