شناسهٔ خبر: 67289908 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پس از یک دوره بیماری؛

دونالد ساترلند درگذشت

دونالد ساترلند بازیگر فیلم‌هایی چون «مش» و «بازی‌های گرسنگی» در ۸۸ سالگی درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، دونالد ساترلند، بازیگر مشهور کانادایی که با فیلم‌هایی چون «دوازده مرد خبیث»، «مَش»، «کلوت» و «حالا نگاه نکن» به نماد ضدفرهنگی تبدیل شد و با فیلم هایی چون «مردم عادی»، «بدون محدودیت» و «بازی‌های گرسنگی» در یادها ماند، پنجشنبه پس از یک بیماری طولانی در میامی درگذشت. وی ۸۸ ساله بود.

این بازیگر که بیش از نیم قرن روی پرده بود و جایزه امی و گلدن گلوب و نیز اسکار افتخاری ۲۰۱۷ را دریافت کرد، به ویژه با ایفای نقش شخصیت‌های منفی و ضدقهرمانان ماندگار شد.

از نقش آفرینی‌های اخیر وی می توان به ایفای نقش قاضی پارکر در سریال «مردان قانون» اشاره کرد.

ساترلند سال ۱۹۹۵ برای سریال «شهروند ایکس» شبکه HBO جایزه امی را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۶ برای مینی سریال «قاچاق انسان» نامزد دریافت این جایزه شد.

پس از بازی در نقش‌هایی کوچک مانند «قلعه مردگان زنده» در سال ۱۹۶۳ و «بمیر» در سال ۱۹۶۵ او در سال ۱۹۶۷ در «دوازده مرد خبیث» بازی کرد. وی در این باره گفته بود که ابتدا یک خط دیالوگ در فیلم داشت، تا اینکه کلینت واکر از بازی در صحنه‌ای خودداری کرد و کارگردان رابرت آلدریچ که حتی نام او را نمی‌دانست، ناگهان رو به او کرد و گفت: تو! با آن گوش‌های بزرگ! تو انجامش بده!

وی سال ۱۹۷۰ در کمدی موفق «مش» بازی کرد و با این فیلم به یک بازیگر بزرگ بدل شد. رابرت آلتمن از ساترلند به عنوان بازیگری با بداهه‌پردازی عمیق یاد کرد و او را یک بازیگر جهنمی خوانده است.

ساترلند سال ۱۹۷۱ در کمدی سیاه آلن آرکین با عنوان «قتل‌های کوچک» و در فیلم «جاسوسان» به کارگردانی اروین کرشنر در سال ۱۹۷۴ بازی کرد و در اکشنی درباره جنگ جهانی دوم با عنوان «قهرمانانِ کِلی» سال ۱۹۷۰ در کنار کلینت ایستوود بازی کرد. وی سال ۲۰۰۰ در «گاوچران‌های فضایی» دوباره همبازی ایستوود شد.

وی سال ۱۹۷۱ بازیگر آلن جی. پاکولا در فیلم «کلوت» شد و همین فیلم و بازی او در کنار جین فوندا موجب شد تا در سیاست ضد جنگ فوندا با وی همراه شود و در کنار پیتر بویل و هوارد هسمن، یک مجله دورهمی تشکیل دهند.

پس از آن وی در فیلم ترسناک روان‌شناختی «حالا نگاه نکن» به کارگردانی نیکلاس روگ در کنار جولی کریستی بازی کرد و برای بازی در «روز اقاقیا» جان شلزینگر و نقش شخصیت اصلی در «کازانووا فلینی» در سال ۱۹۷۶ و ایفای نقش یک فاشیست روان‌پریش در «۱۹۰۰» برتولوچی تحسین شد.

ساترلند در «مردم معمولی» در سال ۱۹۸۰ رابرت ردفورد بازی کرد و سال ۱۹۸۱ در تریلر «سوراخ سوزن» در نقش یک مامور آلمانی سرگردان ظاهر شد.

یکی دیگر از موفقیت‌های حرفه‌ای او بازی در «بدون محدودیت» رابرت تاون در سال ۱۹۹۸ در نقش یک مربی و از بنیانگذاران نایکی بود و سال ۲۰۰۵ در «غرور و تعصب» در نقش پدر کایرا نایتلی به یاد ماندنی ظاهر شد.

وی سال ۱۹۹۱ در فیلم «جی‌اف‌کی» الیور استون نقشی تاثیرگذار ایفا کرد ولی با وجود چنین نقش آفرینی هایی هرگز نامزدی اسکار را کسب نکرد.

ساترلند در کنار پسرش کیفر ساترلند در سال ۱۹۹۶ در «زمانی برای کشتن» ظاهر شد ولی پیشنهاد بازی در نقش پدر جک بائر در سریال تلویزیونی موفق «۲۴» را رد کرد.

وی متولد کانادا بود و در آکادمی موسیقی و هنرهای دراماتیک لندن تحصیل کرده بود.

نظر شما