شناسهٔ خبر: 67119799 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حجم ذخیره آب سدهای کردستان هفت درصد افزایش یافت

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر ۷۱ درصد مخازن سدهای استان پرآب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، هفت درصد افزایش دارد.

صاحب‌خبر -

آرش آریانژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سدهای قشلاق (وحدت) سنندج، گاران و زریوار مریوان و چراغ ویس سقز همچنان در حال سرریز است.

وی با بیان اینکه سدهای عباس‌آباد و سبدلو بانه، زیویه کامیاران، به طور کامل پرآب شده است، افزود: سد قشلاق با دبی ۰.۲ مترمکعب، گاران ۱.۸ مترمکعب، زریوار ۱.۳ مترمکعب، سد آزاد ۹ مترمکعب و چراغ‌ ویس سه مترمکعب بر ثانیه، هم اکنون سرریز دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان اضافه کرد: بارش نزولات جوی مناسب و مدیریت خوب منابع و مصارف آب، باعث سرریز شدن سدهای مذکور شده است.

آریانژاد ادامه داد: عمده پروژه‌های این شرکت که در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید، نوید بخش آینده ای روشن در حوزه اشتغالزایی، رونق اقتصادی و توسعه کشاورزی است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌های مناسب در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر است، بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر است، میزان بارش در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

نظر شما