شناسهٔ خبر: 67117439 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حال دریاچه خوب است

روزنامه جوان

زمانی واژه احیا برای دریاچه ارومیه به کار رفت که دیگر روال عادی بارندگی در حوضه آبریز آن دچار اختلال شده‌بود و اتفاقات ناگواری در دریاچه مشاهده شد، بعد از آن دریاچه شرایط سختی را پشت سر گذاشت، شاید گاهی مسئولان دعا می‌کردند که باران ببارد، اما به وظایف خود عمل نمی‌کردند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات صورت گرفته، اکنون تراز آب دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار دارد و امیدواریم شرایط بحرانی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دوباره تکرار نشود. 
علی سلاجقه درباره وضعیت دریاچه ارومیه و تأثیر تبخیر بر تراز آبی آن افزود: زمانی واژه احیا برای دریاچه ارومیه به کار رفت که دیگر روال عادی بارندگی در حوضه آبریز آن دچار اختلال شده‌بود و اتفاقات ناگواری در دریاچه مشاهده شد، بعد از آن دریاچه شرایط سختی را پشت سر گذاشت، شاید گاهی مسئولان دعا می‌کردند که باران ببارد، اما به وظایف خود عمل نمی‌کردند. 
وی ادامه داد:، اما این دولت در زمینه دریاچه ارومیه به وظایف خود به خوبی عمل کرد و نه‌تن‌ها بحث حقابه این دریاچه، بلکه تمام تالاب‌ها را هم پیگیری کرد، رئیس‌جمهور شهید به صورت میدانی شرایط دریاچه ارومیه را دنبال می‌کرد، قبل از بارش‌های اخیر هم اقدامات خوبی برای آبگیری دریاچه انجام شده‌بود، به طوری که ۱۱ تا ‍۱۳ تالاب اقماری دریاچه به وضعیت بسیار خوبی رسیده‌بودند و شرایط مناسبی دارند، حیات‌وحش آن هم در زیستگاه‌های خود مستقر هستند، لایروبی انجام شده، بارش‌ها هم کمک کرد تا اتفاقات خوبی برای دریاچه ارومیه رقم بخورد و امسال نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی در تراز بالاتری قرار دارد. 
وی با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست در شرایط سخت تغییر اقلیم و خشکسالی دریاچه ارومیه را مدیریت می‌کند، گفت: اکنون تراز دریاچه مناسب است و با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و تبخیر امیدواریم تجربه بحرانی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دوباره تکرار نشود و شاهد خشک‌شدن بخش زیادی از دریاچه نباشیم، اگر ما تکالیف خود را در سرزمینمان درست انجام دهیم، آسمان هم کار خود را به نحو مطلوب انجام خواهد داد. سلاجقه درباره آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی عبور آزادراه شهید شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار نیز با اشاره به بازدید از منطقه به همراه شهردار تهران گفت: پس از بازدید به این نتیجه رسیدیم که این گره باید حل شود، بر این اساس سناریو‌های متعددی را پیشنهاد دادیم که از بین آن‌ها احداث تونل برای عبور از پارک سرخه حصار بهترین راه در نظر گرفته شد. بنابراین مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.

نظر شما