شناسهٔ خبر: 67113025 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دریاچه ارومیه در شرایط خوبی است/ امیدواریم تجربه سال ۱۴۰۰ تکرار نشود

تهران - ایرنا - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و اقدامات صورت گرفته اکنون تراز آب دریاچه ارومیه در شرایط خوبی قرار دارد و امیدواریم شرایط بحرانی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دوباره تکرار نشود.

صاحب‌خبر -

علی سلاجقه روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره وضعیت دریاچه ارومیه و تاثیر تبخیر بر تراز آبی آن افزود: زمانی واژه احیا برای دریاچه ارومیه به کار رفت که دیگر روال عادی بارندگی در حوضه آبریز آن دچار اختلال شده بود و اتفاقات ناگواری در دریاچه مشاهده شد، بعد از آن دریاچه شرایط سختی را پشت سر گذاشت ، شاید گاهی مسوولان دعا می کردند که باران ببارد اما به وظایف خود عمل نمی کردند.

وی ادامه داد: اما این دولت در زمینه دریاچه ارومیه به وظایف خود به خوبی عمل کرد و نه تنها بحث حقابه این دریاچه بلکه تمام تالاب ها را هم پیگیری کرد، رئیس جمهور شهید به صورت میدانی شرایط دریاچه ارومیه را دنبال می کرد ، قبل از بارش های اخیر هم اقدامات خوبی برای آبگیری دریاچه انجام شده بود به طوری که ۱۱ تا ‍۱۳ تالاب اقماری دریاچه به وضعیت بسیار خوبی رسیده بودند و شرایط مناسبی دارند، حیات وحش آن هم در زیستگاه های خود مستقر هستند ، لایروبی انجام شده ، بارش ها هم کمک کرد تا اتفاقات خوبی برای دریاچه ارومیه رقم بخورد و امسال نسبت به سال گذشته در همین بازه زمانی در تراز بالاتری قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در شرایط سخت تغییر اقلیم و خشکسالی دریاچه ارومیه را مدیریت می کند، گفت: اکنون تراز دریاچه مناسب است و با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و تبخیر امیدواریم تجربه بحرانی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دوباره تکرار نشود و شاهد خشک شدن بخش زیادی از دریاچه نباشیم ، اگر ما تکالیف خود را در سرزمینمان درست انجام دهیم آسمان هم کار خود را به نحو مطلوب انجام خواهد داد.

صدور مجوز محیط زیست برای عبور آزاده راه شهید شوشتری از میان پارک سرخه حصار به شرط حفظ زیستگاه
سلاجقه درباره آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی عبور آزادراه شهید شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار گفت: اگر نسبت سود به هزینه را بررسی کنیم، خیلی از مسایل حل می‌شود. نسبت سود به هزینه باید بالاتر از یک باشد،‌ زمانی که گشودن یک مسیر جدید باعث کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آسیب‌های روحی شود نباید بن‌بست ایجاد کنیم. گاهی با ایجاد یک بن بست ترافیک سنگینی در منطقه ای ایجاد می شود که خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی به همراه دارد.

وی با اشاره به بازدید از منطقه به همراه شهردار تهران گفت: پس از بازدید به این نتیجه رسیدیم که این گره باید حل شود بر این اساس سناریوهای متعددی را پیشنهاد دادیم که از بین آن‌ها احداث تونل برای عبور از پارک سرخه حصار بهترین راه در نظر گرفته شد. بنابراین مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.

اهمیت بالگرد در اطفا حریق 
سلاجقه گفت: با توجه به بارندگی های خوب بهار قطعا گیاهان زیادی در مناطق رشد خواهند کرد که همین زمینه را برای آتش سوزی فراهم می کند بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم و امکانات لازم نیز فراهم شود، برای اولین بار برای خاموش کردن آتش در کرمانشاه هواپیمای هیلوشین به پرواز درآمد،‌ این هواپیما ۴۰ متر مکعب آب رها سازی می کند که تاثیر زیادی در خاموش کردن آتش دارد، همچنین چند مرحله بالگرد در منطقه به پرواز درآمد.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تجهیزات و آموزش در راستای اطفای حریق اقدامات خوبی انجام داده و از لحاظ تجهیرات انفرادی مشکلی نداریم. مساله آتش سوزی در نقاط صعب العبور است که در این شرایط استفاده از امکانات پرنده الزامی است .

سلاجقه درباره همیار محیط زیست گفت: هر چه ظرفیت همیار محیط زیست افزایش یابد ما هم استقبال می کنیم اگر ظرفیت وجود داشته باشد و قوانین اجازه دهد در جذب آنها کوتاهی نخواهیم کرد.

جابجایی مجتمع آراد کوه 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به حجم بالای پسماند در مجموعه آراد کوه جابجایی آن جزو برنامه های سازمان محیط زیست است که با همکاری شهرداری تهران انجام خواهد شد ، مکان جدید هم مشخص شده و آماده جابجایی هستیم.

اجرای سیاست توسعه دریامحور 
معاون رییس جمهور گفت: سیاست های توسعه دریا محور توسط رهبری ابلاغ شده و دولت هم بر اجرای آن تاکید دارد با این نگاه مساله حفظ زیستگاه ها، کاهش آلایندگی ها و ساماندهی خطوط کشتیرانی اجرا خواهد شد که توسعه سواحل مکران بخشی از این سیاست است که با جدیت دنبال می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از ابتدا بارگذاری صنایع در ایران مرکزی اشتباه بود ، زاینده رود و بسیاری از تالاب های کشور به همین علت خشک شدند اما این دولت پای کار ایستاد و توسعه صنایع را در ایران مرکزی محدود کرد و توسعه سواحل مکران را در دستور کار قرار داد.

اجاره بارگذاری سنگین را در آشوراده نمی دهیم 
وی درباره طرح گردشگری آشوراده گفت: برای احیای تالاب گرگان و میانکاله لایروبی انجام شد و بر اساس آن چندین هزار هکتار به عرصه خلیج گرگان اضافه شد. آشوراده یک روستا بود و مردم در آن زندگی می کردند ، سازمان محیط زیست به اجرای طرح گردشگری آشوراده ورود کرد و صندوق ملی محیط زیست را به عنوان مجری مبنا قرار داد ،‌ البته با اجرای این طرح موافقت کردیم به شرطی که اتراق شبانه در جزیره مطرح نباشد و این مکان در شهر ترکمن دیده شده است بنابراین اجازه بارگذاری سنگین را در آشوراده نمی دهیم .

وی تاکید کرد: در روند اجرای طرح گردشگری اشوراده مسایل محیط زیستی و اشتغال اهالی بومی مد نظر است و این کار با نظارت کامل و دقیق سازمان حفاظت محیط زیست اجرا می شود.

محیط زیست مردم پایه شد 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هدف دولت شهید رییسی تحول بود بر این اساس سازمان حفاظت محیطز یست برنامه تحول را تدوین و ابلاغ کرد ،‌این کار مبنی بر تغییر رویکرد بود ،‌در این دولت حفاظت از محیط زیست مردم پایه شد که به خوبی هم اجرا شد، در این راستا قانون شکار و صید و حفاظت محیط  زیست مورد بازبینی قرار گرفت و اکنون در دستور کار کمیسیون زیربنای دولت است و باید در قالب لایحه تصویب  و ابلاغ شد چون مردم باید محیط زیست را مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: تا پیش از این به گونه ای برخورد می کردیم که همیشه مردم و حتی مسولان محیط زیست را مانع توسعه می دیدند اما در این دولت این کلید واژه ها حذف شد و حفاظت مبنای مشارکتی پیدا کرد  حصارهای بین مردم و محیط زیست را حذف کردیم ،‌ سعی کردیم دانش بومی را زنده کنیم و از آن برای حفظ محیط زیست بهره ببریم تا پیش از این کلیدواژه های ما را دنیا به ما دیکته می کرد اما اکنون می توانیم با کمک دانش بومی خود دنیا را مدیریت و رهبری کنیم.

سلاجقه گفت: همین که در این دولت کلنگ هیچ پروژه ای بدون داشتن گزارش ارزیابی محیط زیستی به زمین زده نشد دستاورد خوبی است و همچنان هم ادامه خواهد داشت، رپیس جمهور شهید هیچ وقت محیط زیست را فدای اقتصاد نکرد و دولتمردان را هم بر این مساله مجاب می کرد در اخرین جلسه شورای عالی محیط زیست هم بر این مساله تاکید داشت ، در این زمینه به همکاران خود نمره مناسبی می دهم.

موفقیت کشور در زمینه دیپلماسی محیط زیست 
سلاجقه گفت: شرایط سرزمینی ما به گونه ای است که همواره بیابان زایی جزو ذات آن بوده است، همیشه دغدغه کم آبی و خشکسالی داشتیم ، اما امروزه این فرایند شتاب بیشتری گرفته است که قطعا به تغییر اقلیم بر می گردد ،‌البته این فرایندی جهانی است و فقط مختص کشور ما نیست، کشورهای اروپایی که همواره بارندگی در آنها به وفور است نیز این سالها درگیر تغییر اقلیم و بیابان زایی شده اند، این روزها دیگر تعریف تغییر اقلیم تغییر کرده است.

وی تاکید کرد: نگاه رییس جمهور به این مساله ویژه بود از این رو بر تقویت دیپلماسی محیط زیست تاکید می کرد و موفق هم بودیم، در واقع برخورد ما با طبیعت مبنی بر داشته هایمان و درک صحیح مسوولان نبود ، بر اساس قوانین بالادستی سازمان محیط زیست خود را به حفاظت از مناطق چهارگانه محدود کرده بود در حالیکه نظارت و ارزیابی تمام سرزمین بر عهده سازمان است و ما هم دراین دولت بر این عرصه ورود کردیم .

سلاجقه اظهار داشت: از ۵۳ مخاطره طبیعی ۱۳ مخاطره اعم از خشکسالی، فرونشست زمین و سیلاب به محیط زیست مربوط است تا کنون در زمینه مدیریت آنها قصور داشتیم در این شرایط هر اتفاقی در کشور بیفتد نهادی پاسخگو نخواهد بود اما مدیریت آن تکلیف ما است.

وی گفت: خوشبختانه مسوولان تغییر اقلیم را باور دارند و مدیریت آنرا در دستور کار خود قرار داده اند و اکنون دولت به جایی رسیده است که به تغییر اقایم به جای اینکه به عنوان یک وظیفه نگاه کند چاره دیگری ندارد، هاب تغییر اقلیم را در پزوهشگده محیط  زیست راه اندازی کردیم اما حتما باید با همکاری کشورهای منطقه هاب منطقه ای شکل بگیرد ، باید تغییر اقلیم را در تمام سطوح برنامه ریزی کشور احصا کنیم.

همچنان بر ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی اعتقاد دارم
وی گفت: امروزه وظیفه حفاظت از خاک ، آب و یا هوا و تنوع زیستی بر عهده سازمان های مختلفی است در حالیکه تمام آنها باید در کنار هم مدیریت شوند بر این اساس همچنان بر ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی اعتقاد دارم ، رییس جمهور هم بر این مساله اهتمام داشت ،‌سازمان امور اداری و استخدامی هم به این نتیجه رسیده بود که باید ادغام صورت گیرد اما یک سری مسایل پیش آمد که این کار تا به امروز انجام نشد.

ساماندهی آفرودسواران 
سلاجقه اظهار داشت: برای ساماندهی آفرودسواران یا همان بیراهه نوردان قانون گردشگری تصویب و ابلاغ شده است که در یکی از بندهای آن بر ساماندهی آفرودسوران تاکید شده است در واقع در آن بخش به رفتار قانون مدارانه با طبیعت اشاره شده است ، آفرودسواران در سالهای اخیر طبیعت بخش های زیادی از کشور را دستخوش تغییر کردند اما با جلسات متعددی که با این افراد داشتیم اکنون آنها به حامیان محیط زبست تبدیل شده اند.

وی گفت: بعد از تصویب قانون گردشگری قرار است با همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیطزیست ، آیین نامه ان تهیه و تدوین شود.

نظر شما