شناسهٔ خبر: 67112571 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سلاجقه: تلاش کردیم حصار بین مردم و محیط‌زیست حذف شود/ شهید رئیسی محیط زیست را فدای سایر حوزه‌ها نکرد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه رئیس دولت سیزدهم به مسئله محیط‌زیست اعتقاد داشت گفت: در دولت سیزدهم تلاش کردیم حصار بین مردم و محیط‌زیست حذف شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - علی سلاجقه، ظهر امروز، دوشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری به مناسب هفته محیط زیست ‌ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید و شهدای محیط‌بان و تبریک هفته محیط زیست گفت: در دولت شهید رئیسی تحول مبنای کار قرار گرفت و تلاش کردیم حصار بین مردم و محیط زیست حذف شود تا مردم خودشان محیط زیست را مدیریت کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه ۲ قانون اصلی که ریشه ۵۰ ساله دارد و مبتنی بر دانش امروزه نبود مورد بازبینی قرار گرفت، ادامه داد: بر اساس میثاق‌های موجود هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد و این روند نیز ادامه دارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: رییس دولت سیزدهم به مسئله محیط زیست اعتقاد داشت و شعار نمیداد، رئیس جمهور شهید همیشه می‌گفت مساله محیط زیست اصل است و بقیه مسائل فرع هستند و محیط زیست را فدای سایر حوزه‌ها نکرد.

سلاجقه با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و سرزمینی کشور ما همیشه دغدغه آب و بیابان وجود داشته است، توضیح داد: امروز با توجه به بهره برداری و تغییر اقلیمی این مقیاس جهانی است و تعریف بیابان عوض شده است. در بحث تغییر اقلیم و بیابان از همسایگان شروع کردیم، قطعنامه مقابله با گردوغبار بیابان‌ها ایجاد شد و همگرایی‌ها در این دولت اتفاق افتاد. در سال‌های قبل مدیریت سازمان محیط زیست محصور به مناطق چهارگانه بود در صورتی که باید در تمام سرزمین نظارت داشته باشد، در دولت سیزدهم به این مورد به صورت جدی توجه شد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه مکلف شدیم تغییر اقلیم چه از بعد خسارت چه از بعد دستاورد را در تمام ابعاد بررسی کنیم، گفت: امیدواریم با ایجاد همگرایی در کشور بتوانیم تکلیفمان را انجام دهیم.

شرایط تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بهتر شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت دریاچه ارومیه گفت: در رابطه با دریاچه ارومیه این دولت پای کار آمد و به وظایف خودش عمل کرد. جدول حق آبه‌ها را تهیه کرده بودیم اما دولت‌ها تا پیش از دولت سیزدهم آن را اجرا نمی‌کردند.خوشبختانه به دلیل بارش رحمت الهی تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال پیش در شرایط بسیار بهتری است.

وی در مورد آفرود سواری در طبیعت بیان کرد: آیین نامه طبیعت گردی با کمک تمامی دستگاه‌ها تنظیم و ابلاغ شده است، مشکلاتی که با آن مواجه هستیم به این دلیل است که برای قوانین طبیعت احترام قائل نبوده‌ایم چراکه پیش‌‌از این کسی آفرود سواران یا همان بیراهه روندگان را بازخواست نمی‌کرد اما خوشبختانه این اتفاق در دولت سیزدهم افتاد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: زمانی که با آن‌ها جلسه گذاشتیم متوجه شدیم آن‌ها نیز دغدغه محیط زیست دارند و قبول کردند با قوانین پیش بروند.

مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه‌حصار را به‌شرط حفظ زیستگاه صادر می‌کنیم

سلاجقه درباره آخرین وضعیت ارزیابی عبور آزادراه شهید شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار توضیح داد: پس از بازدید از منطقه به همراه شهردار تهران به این نتیجه رسیدیم که این گره باید حل شود و احداث تونل برای عبور از پارک سرخه حصار بهترین راه است. مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.

سلاجقه درباره آتش سوزی جنگل‌های زاگرس توضیح داد: با توجه به وقوع آتش‌سوزی در این منطقه برای نخستین بار هواپیمای ایلیوشین را بلند کردیم. یکی از وظایف ما در حوزه اطفاء حریق فراهم‌سازی تجهیزات و آموزش است.در مناطق صعب العبور استفاده از ظرفیت‌های پرنده‌ای می‌تواند راهگشا باشد.

وی درباره جابجایی آرادکوه گفت: آرادکوه در شهر تهران قرار گرفته و لازم است جابه‌جا شود و با همکاری شهرداری تهران مکان‌یابی مناسبی برای جابجایی آن انجام شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما