شناسهٔ خبر: 67116396 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

تراز دریاچه ارومیه بالا آمده است تراز دریاچه ارومیه بالا آمده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم. به گزارش ایسنا، علی سلاجقه امروز در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی عبور آزادراه شهید شوشتری از داخل پارک

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، علی سلاجقه امروز در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه آخرین وضعیت ارزیابی زیست‌محیطی عبور آزادراه شهید شوشتری از داخل پارک ملی سرخه حصار، اظهار کرد: اگر نسبت سود به هزینه را بررسی کنیم، خیلی از مسایل حل می‌شود. نسبت سود به هزینه باید بالاتر از یک باشد. زمانی که گشودن یک مسیر جدید باعث کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آسیب‌های روحی و ... شود نباید بن‌بست ایجاد کنیم.

وی با اشاره به بازدید از منطقه به همراه شهردار تهران گفت: پس از بازدید بدین نتیجه رسیدیم که این گره باید حل شود و سناریو‌های متعددی را پیشنهاد دادیم که از بین آن‌ها احداث تونل برای عبور از پارک سرخه حصار بهترین راه است.

سلاجقه تاکید کرد: مجوز عبور آزادراه شهید شوشتری از پارک سرخه حصار را به شرط حفظ زیستگاه می‌دهیم و بر آن نظارت دقیق می‌کنیم.

تراز دریاچه ارومیه بالا آمده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت دریاچه ارومیه با رد ادعای برخی افراد در فضای مجازی با تاکید بر اینکه دولت، دولت صادق الوعد است، گفت: خادم بزرگ ملت ایران، شهید رئیسی به ما یاد داد و در مکتب ایشان یاد گرفتیم که صادقانه با مردم حرف بزنیم، ما هیچگاه به مردم کشورمان دروغ نگفته ایم.

وی تاکید کرد: زمانی که دریاچه شرایط بارندگی سابق را نداشت بحث احیا پیش آمد، ولی اینکه دریاچه ارومیه را از دید مدیریتی قیاس کنیم، در دوره‌ای فقط دعا می‌شد باد و باران بیاید و به وظایف مدیریتی عمل نمی‌شد، اما در رابطه با دریاچه ارومیه این دولت پای کار آمد و به وظایف خودش عمل کرد. هم توکل به خدا کرد و هم از ظرفیتی دانشی و مدیریتی استفاده کرد.

سلاجقه با بیان اینکه جدول حق آبه‌ها را تهیه کرده بودیم، اما دولت‌ها تا پیش از دولت سیزدهم آن را اجرا نمی‌کردند اضافه کرد که در بحث دریاچه ارومیه آیت الله رئیسی میدانی ورود کردند، وزارت نیرو پای کار آمد و ... در نهایت هم بخاطر کار اجرایی و خوشبختانه به دلیل بارش رحمت الهی، تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال پیش در شرایط بسیار بهتری است.

به گفته وی، تبخیر جزء ذات محیط زیستی است، حتی در اقیانوس‌ها هم زمانی که تبخیر رخ می‌دهد تراز آب کم می‌شود، در دریاچه ارومیه نیز به همین صورت است.

سعی کردیم حصار‌های بین مردم و محیط زیست را حذف کنیم

وی تاکید کرد که مسایل علمی و محیط زیستی را به درستی تبیین کنید و آن را با احساسات مردم گره نزنید.

سلاجقه با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی و آموزش زیرساخت اصلی حفظ محیط زیست است، گفت که در حوزه آموزش کار‌های اساسی انجام شد و به بنیاد‌ها و بنیان‌هایی که باید تغییر می‌کرد ورود کردیم.

معاون رییس جمهور همچنین با بیان اینکه رئیس دولت سیزدهم به مسئله محیط زیست اعتقاد داشتند و شعار نمیدادند گفت: این اندیشه که توسعه فرع بر محیط زیست است بعنوان یک راهبرد در دستورالعمل‌ها مورد توجه قرار داشت.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برنامه تحولی سازمان حفاظت محیط زیست را تدوین و ابلاغ کردیم، گفت: این برنامه مبتنی بر تغییر رویکرد بود و چند اقدام را در دستور کار خود قرار دادیم که یکی از آن‌ها مردم پایه کردن محیط زیست بود علاوه بر آن قانون حفاظت محیط زیست و شکار و صید را مبتنی بر شرایط روز بازبینی کردیم که در دستور کار دولت است و در کمیسیون زیربنایی دولت امور مربوط به آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه جلب مشارکت مردم نیز در دستور کار بود، اظهارکرد: تلاش کردیم حصار بین مردم و محیط زیست را حذف کنیم و در این جهت حفاظت مشارکتی را مبنا قرار دادیم و به فرهنگسازی و آموزش توجه کردیم.

سلاجقه افزود: اعتقاد شهید جمهور این بود که توسعه فرع بر محیط زیست است. سازمان محیط زیست تلاش کرد به صورت میدانی بسیاری از مسائلی که در دهه‌ها به عنوان دغدغه مطرح بود را حل کند.

رئیس سازمان محیط زیست درباره افزایش شتاب بیابان زایی در ایران گفت: بیابانی شدن جزو ذات اقلیم ایران هست و همیشه دغدغه آب وجود داشته است. با توجه به نحوه بهره‌برداری ما از محیط زیست شتاب بیشتری گرفته است.

سلاجقه با اشاره به تغییرات اقلیمی در سطح جهانی اظهارکرد: در حال حاضر تعریف بیابان عوض شده است و حتی کشور‌های اروپایی مانند آلمان و فرانسه نیز تحت تاثیر بیابان زایی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم در جهت کاهش گرد و غبار و تاثیر تغییرات اقلیمی اهتمام ویژه‌ای شد و در بعد دیپلماسی موضوع مورد توجه قرار گرفت. در این جهت اجلاس منطقه‌ای و بین المللی برگزار کردیم و به پیشنهاد ایران قطعنامه مقابل با طوفان‌های گرد و غبار در سازمان ملل تصویب شد.

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: سازمان محیط زیست مدیریت خود را به مناطق چهارگانه محصور کرده بود، در صورتی که در کل سرزمین ایران می‌تواند حضور داشته باشد. در زمینه مدیریت جنگل، منابع آب و الگوی کشت تالاب‌ها به صورت جدی وارد شده‌ایم و به موضوع سیلاب مشهد نیز محکم پرداخته و از دستگاه‌های متولی گزارش خواسته ایم.

وی اضافه کرد: از ۵۳ مخاطره کشور ۱۳ مخاطره مربوط به محیط زیست است که از جمله آن‌ها می‌توان به سیلاب اشاره کرد.

سلاجقه در پاسخ به پرسشی درباره ادغام سازمان‌های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی گفت: منابع حیاتی شامل آب، خاک و تنوع زیستی می‌شود این در حالیست که مدیریت بخشی از تنوع زیستی بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و بخش دیگری از آن بر عهده سازمان منابع طبیعی است. در زمینه ادغام این دو سازمان اهتمام ویژه‌ای شد و حتی سازمان اداره استخدامی نیز به این موضوع معتقد بود، ولی در نهایت این اتفاق رخ نداد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تغییرات اقلیمی اظهار کرد: دنیا در دو حوزه کاهش انتشار و سازگاری در حال مدیریت تغییر اقلیمی است. در ایران نیز بر اساس برنامه هفتم توسعه سازمان محیط زیست مکلف به بررسی همه ابعاد تغییر اقلیم شده است. به تغییر اقلیم باید به عنوان یک واقعیت توجه کنیم.

وی اضافه کرد: سازمان محیط زیست مرجع ملی تغییر اقلیم در ایران است و هاب تغییر اقلیم در پژوهشکده محیط زیست ایجاد شده است و حتماً باید با همسایگان تعاملاتی داشته باشیم و برآورد خسارت نیز بکنیم.

سلاجقه ادامه داد: در همه سطوح برنامه‌ریزی و فعالیت‌های کشور تغییر اقلیم را احصا می‌کنیم. ما در حوزه تغییر اقلیم فقط خسارت می‌بینیم و باید زودتر برنامه اجرایی را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دربرنامه‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های الگوی کشت و مصرف بهینه آب و انرژی همچنین تغییر سبک زندگی رویکرد جدیدی لازم است اتخاذ شود البته تغییر رویه سخت و هزینه بر است.

وی در ادامه درباره اقدامات سازمان محیط زیست به منظور ساماندهی آفرود سواری گفت: آیین‌نامه طبیعت گردی در دولت مصوب و ابلاغ شد که درباره نحوه رفتار قانونمدارانه است. یکی از مسائلی که در طبیعت تغییر ایجاد می‌کند آفرود سواری و بی‌راهه نوردی است خوشبختانه به این موضوع در دولت توجه شد.

سلاجقه اضافه کرد: با آفرود سواران جلسه‌ای داشتیم. آنان دغدغه‌های محیط زیستی زیادی داشتند. یک شیوه نامه داخلی تدوین شد و وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در کنار ماست. امیدواریم وزارت صمت و منابع طبیعی نیز برای مدیریت این موضوع در کنار ما قرار بگیرند.

منبع: fararu-743784

برچسب‌ها:

نظر شما