شناسهٔ خبر: 67117291 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

پیش‌بینی بورس برای فردا سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

هرچند که بازار امروز به واسطه نمادهای شاخص ساز توانست رشد بیش از ۱۶ هزار واحدی را داشته باشد اما تداوم این روند بستگی به عوامل مهمی دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سلام نو به نقل از اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات به زحمت به عدد ۳۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسید این درحالی است که تا حوالی ساعت ۱۲ این رقم ارزش معاملات تا محدوده‌های ۲۸۰۰ میلیارد تومانی بود. بازار امروز به واسطه نمادهای شاخص ساز توانست بیش از ۱۶ هزار واحدی مثبت شود. اما ارزش معاملات همچنان تاییدی بر این رشد نبوده است و اهالی بازار چشم به صحبت‌های نامزدهای انتخاباتی دارند.

با رشد بیش از ۱۶ هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ارزش بازار بورس تهران نیز به رقم ۷۱۳۱ همتی رسید. گروه بانکی امروز صدر نشین برترین ارزش معاملاتی در بازار سرمایه بود. چرا که نمادهای گروه خودرویی در صف‌های خرید قفل شدند . گروه بانکی با ارزش معاملاتی در حدود ۲۳۷ میلیارد تومان رتبه اول را داشت و نکته بازار امروز بازگشایی نماد وتجارت بعد از انتشار اطلاعیه خود در سامانه کدال بود . وتجارت در این اطلاعیه عنوان کرده بود که با تسویه مطالبات بانک تجارت بابت تعهدات ارزی سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ پس از اتمام حسابرسی و تایید بانک مرکزی با نرخ ۴۲هزار تومان EST، از این محل برای بانک تجارت ۱۹هزار میلیارد تومان درآمد برای سال مالی ۱۴۰۲ شناسایی شده است. در نهایت بانک تجارت روی مثبت ۱۵ درصدی بازگشایی شد.

گروه فلزات اساسی با ۱۵۸ میلیارد تومان و گروه شیمیایی ها با ۱۱۹ میلیارد تومان در رتبه های دوم و سوم برترین ارزش معاملاتی بازار قرار گرفتند.

بعد از انتشار قیمت های خرداد ماه سایپا برای عرضه محصولات خود امروز ایران خودرو قیمت فروش نهایی محصولات خود برای خرداد ماه را تعیین کرد و قیمت ۲۰۷ ارتقا یافته دستی این شرکت برای مشتری ۵۰۴ میلیون تومان هزینه دارد. رانا ۴۵۷ میلیون تومان و تارا دستی شش سرعته ۵۸۷ است.

اما سازمان بورس در این چند روز اخیر در تلاش بود تا القای اخبار خوب به بازار سرمایه حال این بازار را بهتر کند. اما در نهایت نتیجه این اقدام رشد ۱۶۰۰۰ واحدی شاخص بود که بنظر تدوامی ندارد و تنها با چند نماد شاخص ساز این اقدام صورت گرفته است . چرا که ارزش معاملاتی که به زحمت به عدد ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است، گویای این موضوع است که بازار به نظر اقتصادی و تیم اقتصادی دولت چهاردهم توجه دارد تا صحبت های روزهای پایانی دولت قبل.

مجید عشقی عنوان کرده است که ستاد اقتصادی دولت تصمیماتی را اتخاذ کرده است از جمله این که دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی اصلاح شد که این اصلاحیه با تاثیر مثبت ۵۰ همتی در سود پالایشگاه ها همراه خواهد شد.

همچنین تسویه بدهی های دولت به پالایشگاه ها از محل تخصیص خوراک آنها انجام خواهد شد.

اما مشکل پیش روی بازار علاوه بر ابهام انتخابات برق صنایع است . که مصطفی رجبی مشهدی به ایرنا اعلام کرده است که امسال ۱۰ درصد برق بیشتری تحویل صنایع خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی گفت: سال گذشته مصرف برق بخش صنعت ۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافت که این شاخص برای صنایع بزرگ ۱۴ درصد بود. افزایش تا ۱۰ درصدی انرژی تحویلی به صنایع در دستور کار قرار دارد .

طبق برنامه ریزی در دوره اوج تابستان بیش از ۹۰ درصد مشترکان صنعتی، مشمول برنامه های مدیریت مصرف نخواهند شد و در شهرک های صنعتی هم ۶ روز در هفته بدون محدودیت تولید می کنند. صنایع بزرگ هم در ساعات اوج، مصرف حداقلی خواهند داشت و مصرف را به ساعت های کم باری منتقل می کنند.

با تفاهم نامه منعقده میان وزارتخانه های صنعت و نیرو و ماده ۴ قانون مانع زدایی صنعت برق، صنایع انرژی بر مکلف به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه شدند که در قانون به آنها تکلیف شده است. پس از انعقاد این تفاهم تا کنون حدود ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه صنایع وارد مدار شده که بخشی از مصرف صنایع را تامین خواهند کرد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

بازار امروز با رشد بیش از ۱۶ هزار واحدی کار خود را تمام کرد و به نظر می رسد که محدوده مورد حمایت اهالی تکنیکالیست بازار با خبرهای منتشر شده از سوی سازمان بورس تلاقی پیدا کرده است و می تواند بازار را به اعداد و ارقام بالاتری سوق بدهد.

البته که منتقدان ، معتقد هستند که ارزش معاملاتی همچنان در محدوده های پایین قرار دارد و این رشدها با این ارزش معاملاتی راه به جایی نخواهند برد.

از منظر تکنیکالی اندیکاتور RSI از محدوده های هیجان بیش فروش کمی فاصله گرفته است و شاید بتوان با اغماض گفت که بازار احتمالا با یک واگرایی در کف همراه شده است و برای اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه امیدهایی را ایجاد کند. اما این روند صعودی چقدر ادامه دار خواهد بود؟ سوال بزرگی است که باید برای پاسخ به آن به دنبال رییس جمهور دولت چهاردهم گشت و اینکه چقدر برنامه‌های عملی برای وضعیت اقتصادی کشور دارد و تنها به وعده درمانی اکتفا نکند. بازار سرمایه به اندازه کافی هوشمند است و زودتر از هر بازار دیگری به حوادث واکنش نشان می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما