شناسهٔ خبر: 67097730 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

پیش‌بینی وضعیت بورس برای فردا دوشنبه ۲۱ خرداد/ اقدامات دولت برای احیای بازار سرمایه

بنظر می رسد سازمان بورس در حال اقداماتی برای احیای مجدد بازار سرمایه است و این را با خبرهای منتشر شده در روز جاری می تواند حدس زد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سلام نو به نقل از اکوایران، در جریان معاملات روزهای جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات به رقم ۳۲۰۰ میلیارد تومان بود اما شاخص با افت کار را تمام کرد. ۲۹۰۰ واحد از شاخص کم شد. البته این افت در نیمه اول بازار تا محدوده های ۵ هزار واحدی نیز حرکت کرده بود.

ارزش بازار بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز روز عدد ۷۰۷۴ هزار میلیارد تومانی را به خود دید . گروه خودرویی با ارزش معاملاتی ۲۱۱ میلیارد تومانی در رتبه اول قرار گرفت و فلزات اساسی نیز با ارزش معاملات روی عدد ۱۷۵ میلیارد تومان قرار گرفت و جایگاه دوم را داشت . گروه شیمیایی نیز سومین گروه برتر از نظر ارزش معاملاتی در بازار روز جاری بود و ارزش معاملاتی این گروه حوالی ۱۶۴ میلیارد تومان است.

سازمان بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرده است که در هفته گذشته تعداد خریداران خالص بازار به اعداد ۶۲ هزار کد رسیده است این رقم برای هفته سوم فروردین ماه بیش از ۱۳۸ هزار کد بوده که افت قابل توجهی را به خود دیده است.

بازار گروه خودرویی در روز جاری روند مثبتی را به خود گرفته بود و نمادهایی از جمله خساپا ، خدیزل و نماد خاور تا صف خرید نیز پیش رفتند.

خبرهایی در بازار برای بهبود وضعیت نرخ بهره به گوش می رسید . سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از آغاز هماهنگی بازار پول و سرمایه برای مدیریت ریسک نرخ بهره خبر داده بود و شنبه ۱۹ خرداد ماه تعدادی از معاملات اخزا مورد تایید قرار نگرفته است!

بانک مرکزی در بخشنامه خود خطاب به مدیران بانک‌ها تاکید کرده؛ برنامه مدیریت نرخ سود باید شامل تدابیر و اقدامات اصلاحی لازم‌الاجرا باشد و حداکثر ظرف مدت ۲ هفته به منظور اصلاح و تعدیل نرخ‌های سود عملیاتی شود.

همچنین بانک مرکزی اعلام نتیجه ششمین فروش اوراق دولتی (۱۶ خرداد ماه ) را نیز منتشر کرد و نتیجه این حراج صفر بود!

از سویی هم بانک مرکزی نرخ دلار نیمایی را افزایش داده این افزایش نرخ نسبت به روزهای قبلی قابل توجه است. نرخ دلار نیمایی عدد ۴۲ هزا رو ۴۹۱ تومان را به خود دید.

خبر دیگری که نیز برای بازار سرمایه منتشر شد و البته بیشتر در حد شایعه بود ( البته قدیمی های بازار معتقد هستند که با شایعه بخرید و با خبر بفروشید!! ) این بود که با حمایت سازمان بورس و موافقت هیئت پذیرش بورس تهران مهلت یکساله به ایرانخودرو و سایپا جهت خروج از ماده داده ۱۴۱ شده است.

بنظر می رسد سازمان بورس در حال اقداماتی برای احیای مجدد بازار سرمایه است و این را با خبرهای منتشر شده در روز جاری می تواند حدس زد. البته که باز هم بازار در ابهام اعلام نتایج تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و در نهایت انتخابات است. اما سازمان بورس برای احیا بازار سرمایه در تلاش است تا در میان ناامیدی های ایجاد شده برای بازار سرمایه ، عدم اعتماد اقشار مختلف جامعه به بازار سرمایه و حضور افراد مختلف در بازار رمز ارز (همستر) تلاش می‌کند تا بازار سرمایه به روزهای معمول خود برسد چرا که تا روزهای اوج برای بازار سرمایه فاصله زیادی وجود دارد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

بازار امروز در نیمه اول بیش از ۵ هزار واحدی منفی خورد اما در ادامه کار و با تغییر ماهیت صف های فروش گروه‌های بانکی و خودرویی و البته تعدادی از نمادهای گروه آهن و فولاد بازار سرمایه در نهایت با افت ۲۹۰۰ واحدی کار را تمام کرد.

از منظر تکنیکالی شاخص در محدوده‌های حمایتی احتمالی ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحدی و بالاتر قرار دارد و این موضوع با اعلام نتایج تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی تلاقی دارد و شاید همچون دوره‌های تاریخی گذشته این موضوع به صورت رفتار جمعی باعث رشد بازار شود. البته که باید اقدامات سازمان بورس را نیز برای این روزها در نظر گرفت و ای کاش که این اقدامات کمی زودتر از این‌ها انجام می شد. و باید به سازمان بورس و مسئولان اقتصادی حال و آینده کشور این طور گفت که "عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست"!

منبع: ecoiran-۶۵۱۱۰

برچسب‌ها:

نظر شما