شناسهٔ خبر: 67115601 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

واکنش مثبت بورس به بسته ۴ بندی حمایتی دولت

پس از انتشار بسته ۴ بندی حمایتی دولت از صنایع بورس، امروز بازار سرمایه روندی مخالف آنچه در هفته‌های گذشته رخ داده بود، به خود گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ سازمان بورس اوراق بهادار تهران در این روزها تلاش می‌کند تا با اقداماتی بازار سرمایه را به روزهای عادی خود برگرداند چرا که برای رسیدن به روزهای اوج در بازار سرمایه راه زیادی در پیش است.
خبرهایی که در این روزها سازمان بورس اوراق بهادار تهران به بازار القا می‌کند. تغییر دستورالعمل قیمت خوراک و فرآورده‌های پالایشی است. همچنین هماهنگی بازار پول و سرمایه برای مدیریت ریسک نرخ بهره و موافقت هیئت پذیرش بورس تهران با مهلت یکساله برای ایران‌خودرو و سایپا جهت خروج از ماده ۱۴۱. از اقدامات این روزهای مدیران بورسی است.
 
گفتنی است افزایش نرخ بازدهی اوراق اخزا، یکی از عواملی است که بر سایر بازارهای موازی همچون بازار سهام اثر منفی دارد و از جذابیت‌های این بازارها می‌کاهد. همان‌طور که بسیاری از کارشناسان یکی از دلایل مهم ریزش بازار سرمایه در این روزها را افزایش نرخ سود اوراق اخزا عنوان می‌کنند.
بررسی‌ها به وضوح نشان می‌دهد، رشد شاخص کل به واسطه‌ی کاهش نرخ سود این اوراق است که هفته‌ی گذشته در بازار سهام شاهد آن بودیم و شاخص کل به دنبال کاهش میانگین نرخ سود اوراق اخزا از نقطه حداکثری ۳۷ درصد به حدود ۳۳ درصد، توانست کندل‌های صعودی را به ثبت رساند.
 
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به واسطه اخبار سال۱۴۰۳ از همان روزهای ابتدایی با بحران مواجه شد و سال۱۴۰۳ هر چقدر جلوتر می‌رود برای بازار سرمایه سخت تر از قبل می‌شود و بازار عملا وارد مراحل جدید از بحران می‌شود.
اما شاخص از نظر تکنیکالی در محدوده‌های ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد در روزهای ابتدایی اسفند ماه ۱۴۰۲ مورد حمایت قرار گرفت ولی این سطحی است که بازار انتظار دارد در آن مورد حمایت مجدد قرار بگیرد.
به هر حال تکنیکالیست‌ها این انتظار را دارند که بازار از این محدوده روند مثبتی به خودش بگیرد.
در غیر این صورت باز هم کار برای بازار سرمایه کشور سخت و چالش برانگیز خواهد بود و سال جاری می‌تواند به عنوان یکی از بحرانی‌ترین سال‌های بازار سرمایه نام‌گذاری شود. امروز نیز این محدوده بازار را برگرداند و بورس با رشد روبرو شد.
 
در پایان معاملات روز دوشنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس ۱۶ هزار و ۱۹۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۷۸ هزار و ۹۰ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۷۹ صدم درصد بوده است.
شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۲ هزار و ۵۸۴ واحدی در رقم ۶۷۵ هزار و ۱۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۳۸ صدم درصد بوده است.
شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵۵ واحدی به رقم ۲۲ هزار و ۲۶۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با رشد ۹۶۱ واحد به سطح ۱۱۷ هزار و ۹۴۲ واحد رسید.
تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۸۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.
امروز نماد وتجارت (بانک تجارت) ، فخاس (فولاد خراسان) و وامید (گروه مدیریت سرمایه گذاری امید) ، بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.
در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وخارزم (سرمایه گذاری خوارزمی) ، وارس (سرمایه گذاری ارس صبا) و تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) ، تعلق داشت.
 
امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۱۳ هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۰۷ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بود که ۹۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.
ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۲ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان رسید.
 
در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت 468 نماد و تعداد نماد های منفی 339 نماد بوده است. یعنی حدود 69 درصد نمادها سبز پوش شدند.
در معاملات دوشنبه، ۱۹۹ نماد صف خرید داشتند و ۱۴۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۲۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۵۵۴ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۴۶ درصدی به ۳۸۱ میلیارد تومان رسید.
 
رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: سهامداران با تغییر مسیری که امروز داشتند، نشان دادند در صورتی که حمایت دولت از بورس واقعی باشد، اعتماد از دست رفته را بازیابی خواهند کرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: چالش اوراق اخزا با نبود تقاضا و کاهش نرخ آن فعلا در بازار کاهش یافته و در صورتی که بانک مرکزی با جدیت فعلی نرخ سود را نیز کنترل کند، بورس می‌تواند به روزهای خوب خود بازگردد.
وی افزود: عوامل تاثیر گذار بر بازار سهام باید به صورت دایمی، سیگنال ورود یا خروج به بازار بدهند تا سهامداران نیز براساس این علایم رفتار خود در بازار را تعیین کنند./فارس

برچسب‌ها:

نظر شما